Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

spoorwerken

Federale middelen voor spoor en kazernes

Federale middelen voor spoor en kazernes

De details van het federale begrotingsakkoord worden stilaan duidelijk. Vanaf nu tot 2024 wordt 250 miljoen € extra geïnvesteerd in het spoor. De bedoeling is meer reizigers en meer vracht op de trein te krijgen. Het vrachtvolume over het spoor[…]

13/10/2021 | Confederatie BouwBouwunie
Spoorwegmaterieel made in Belgium

Spoorwegmaterieel made in Belgium

Infrabel heeft onlangs 18 nieuwe werktuigen besteld. Infrabel heeft deze opdrachten gegund aan de Belgische bedrijven CML Industries en Daxi NV. De innovatieve werktuigen bieden zowel inzake ergonomie als veiligheid heel wat voordelen. Elk jaar[…]

Verkeerslichten geven voorrang aan Gentse en Antwerpse trams

Verkeerslichten geven voorrang aan Gentse en Antwerpse trams

De trams van De Lijn in Antwerpen en Gent moet regelmatig blijven stilstaan voor een rood verkeerslicht. Dat haalt de gemiddelde snelheid van de trams omlaag, waardoor het openbaar vervoer vertraagt en concurrentieel voordeel kwijtspeelt ten[…]

10/09/2021 | De LijnLydia Peeters
Geringe interesse van aannemers dreigt Limburgse sneltram fors duurder te maken

Geringe interesse van aannemers dreigt Limburgse sneltram fors duurder te maken

De Vlaamse regering wil tegen de zomer de twee grote contracten voor de aanleg van de 30 km lange sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht en de levering van tien tramstellen toewijzen. Na een onderhandelingsfase zou er eind dit jaar een[…]

Raad van State heeft geen bezwaar tegen sneltram A12

Raad van State heeft geen bezwaar tegen sneltram A12

De bezwaren die twee partijen indienden tegen het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (grup) waarin de infrastructuur voor het traject van de sneltram langs de A12 tussen Willebroek en Brussel-Noord werd opgenomen, zijn door een recent arrest[…]

Infrabel plaatst als eerste in Europa dwarsliggers in zwavelbeton

Infrabel plaatst als eerste in Europa dwarsliggers in zwavelbeton

Infrabel is de eerste Europese spoorinfrastructuurbeheerder die de dwarsliggers van zijn netwerk ‘groen’ maakt. Geleidelijk zal het cement, waar dwarsliggers traditioneel van gemaakt zijn, deels vervangen worden door zwavel. Er zijn drie[…]

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten
Spoorvrachtcorridor tussen Noordzee en Baltische Zee houdt halt in Gent

Spoorvrachtcorridor tussen Noordzee en Baltische Zee houdt halt in Gent

De Europese Commissie trekt de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen. De Commissie gaat hiermee in op de vraag van North Sea Port dat zijn rol als Europese tophaven en spoorhaven[…]

Internationale samenwerking voor spoorontsluiting Gent-Terneuzen

Internationale samenwerking voor spoorontsluiting Gent-Terneuzen

België, Nederland en Vlaanderen gaan samen de ontsluiting van North Sea Port per spoor voort uitwerken. Ze beogen hierbij drie infrastructuurprojecten: een nieuwe verbinding op de oostoever tussen het Nederlandse Axel en het Belgische Zelzate,[…]

Infrabel werkt onder de Schelde aan de veiligheid van de Kennedyspoortunnel

Infrabel werkt onder de Schelde aan de veiligheid van de Kennedyspoortunnel

Infrabel werkt momenteel aan de verdere modernisering van de Kennedyspoortunnel in Antwerpen. De ruim 50 jaar oude tunnel wordt gefaseerd uitgerust met de modernste veiligheidstechnieken. De werkzaamheden om de tunnel aan te passen aan strengere[…]

Spoorbypass en nieuwe perrons in Mechelen voltooid

Spoorbypass en nieuwe perrons in Mechelen voltooid

Eind november heeft Infrabel twee nieuwe wissels geplaatst voor de Spoorbypass Mechelen. Dit zijn meteen de laatste grote werken voor de realisatie van deze nieuwe strategische spoorlijn. Die verhoogt de capaciteit in en rond het station[…]