Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Winnaar van Staalprijs blijft inspireren

Winnaar van Staalprijs blijft inspireren

Het Station Rotterdam Centraal werd op zijn huidige plek opgetrokken in 1957, in volle heropbouw na de oorlog. Vandaag worden bezoekers echter ontvangen in een volledig ander gebouw. Het nieuwe station, opgeleverd in 2014, is een blikvanger in de stad, met de kenmerkende puntvormige stationshal die 30 m hoog de lucht in steekt.

In de constructie van deze knappe hal werd niet minder dan 3.500 ton staal verwerkt en ook de perronoverkapping bestaat voor ruim 10.000 m² van de in totaal ongeveer 40.000 m² uit roestvrij staal. In 2014 werd de bijzondere staalconstructie van de openbaar vervoersterminal dan ook bekroond met de Nederlandse Nationale Staalprijs, in de categorie Utiliteitsbouw.

'Springende' spantconstructies

De ontwerpers van de stationshal stonden voor een grote uitdaging. De hal moest een royale en overzichtelijke ontvangsthal worden voor de reizigers. Dit resulteerde in de wens om zo groot mogelijke overspanningen te maken met een kolomvrije ruimte. De stationshal wordt dan ook slechts op enkele plaatsen ondersteund.

In de constructie van deze hal werd 3.500 ton staal verwerkt.

Vanaf de twee markante hoofdsteunpunten van de hal aan de zijde van het Stationsplein maken de stalen spantconstructies een enorme lenige 'sprong' naar de ondersteuningen aan de noordzijde. De stationshal heeft een maximale lengte van 165 m, een maximale breedte van 70 m (zonder de luifels) en een maximale hoogte van 30 m. In totaal is voor de stationshal 3.500 ton staal gebruikt.

Sporenkap

De architectencombinatie wenste een integrale overkapping van het sporenemplacement. Daarmee stonden de constructeurs voor een moeilijke opgave, omdat deze wens binnen het budget moest worden gerealiseerd. In samenspraak met de architectencombinatie is een uiterst efficiënte constructie ontworpen, bestaande uit stalen hoofdliggers evenwijdig aan de sporen en houten dwarsliggers haaks op het spoor. De sporenkap is 250 m lang, 150 m breed en boven de perrons 12 m hoog. Voor de sporenkap is 1.600 ton staal gebruikt.

In vele opzichten een bijzonder station

Staal is niet het enige dat innovatief is aangewend voor de bouw van het station. Wanneer de reiziger het monumentale station binnenwandelt, valt meteen de plafondbekleding op. Die is uitgevoerd in hout, een originele keuze voor een station. Daarnaast zijn in de perronoverkapping 130.000 zonnecellen verwerkt, voor een totale oppervlakte van 10.000 m².

Maar waar het Station Rotterdam Centraal zich echt op onderscheidt, is de stationsbuurt. Deze is bij het renoveren van het station ook volledig opnieuw vormgegeven. Als resultaat heeft Rotterdam een aantrekkelijke, schone en veilige stationsbuurt, die bovendien een gegeerde vastgoedlocatie is. Dit is internationaal een inspirerende case, die in het verleden al vertegenwoordigers van steden naar het station lokte voor een rondje 'city-to-city learning'.

' Tekst: Arcadis.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Verlof ... in onze eigen hof

Verlof ... in onze eigen hof

Tijd om uit te rusten! Niks moet, niksen mag! Wij nemen een korte pauze van 19/07 t.e.m. 08/08! Op 09/08 zijn we er weer! Blijf gezond, hou het veilig en vooral: geniet ervan! Team Bouwkroniek  

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

'Virtual reality zal het meeste impact hebben op de bouwsector'

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Half augustus begint aanleg rotonde Tongersesteenweg in Lanaken

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen

Dendermonde wil toekomst vestinggordel veiligstellen