Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Willemen Groep bouwt containerterminal

Willemen Groep bouwt containerterminal

Containerterminal Marokko.

Het Nederlandse APM Terminals heeft de bouw van een nieuwe containerterminal voor APM Terminals Tanger MedPort gegund aan een conglomeraat van vier bedrijven van de Willemen Groep. Het gaat om Aswebo, Aannemingen Van Wellen, Franki Construct en Cosimco. De terminal komt op een site van 53 ha en zal beschikken over 1.200 m kaailengte. Het wordt de eerste geautomatiseerde containerterminal in Afrika.

APM Terminals is sinds 2007 actief in de haven van Tanger. Het breidt zijn containerterminal daar uit om meer volume aan te kunnen en om een betere dienstverlening te kunnen bieden aan grotere containerschepen. De nieuwe terminal is strategisch gelegen aan de Straat van Gibraltar, die dienst doet als ‘shipping hub’ voor verschillende handelsroutes.

Ervaring in havenwerken

De totale opdracht bestaat uit vier loten. Ze werden alle vier toegewezen aan Willemen Groep, dat in de haven van Antwerpen onder meer instond voor de uitbouw van een containerterminal voor MPET (MSC PSA European Terminal). “Om deze immense opdracht te kunnen binnenhalen, heeft een team van 35 mensen verspreid over verschillende bedrijven in de groep vier maanden lang samengewerkt aan dit dossier. De complementariteit van de verschillende bedrijven en de ervaring die we hebben opgebouwd in havenwerken was voor APM Terminals doorslaggevend om de opdracht integraal aan onze groep toe te vertrouwen”, zegt Johan Willemen, voorzitter van Willemen Groep en drijvende kracht in het buitenland.

662 kalenderdagen

De ‘Letter of Acceptance’ werd ondertekend op 7 november. Daarin staat dat de werken moeten worden uitgevoerd in een tijdspanne van 662 kalenderdagen, met 8 november als startdatum. De opdracht omvat vier ‘packages’. Package A bestaat uit alle wegenis- en rioleringswerken, de aanleg van de leidingen voor de nutsvoorzieningen en de verhardings- en omheiningswerken. Ook de installatie van de ARMG-rails zit in dit eerste lot. Die zijn nodig om containers automatisch van en naar de terminal te verplaatsen.

Package B omvat de bouw van de 1.200 m lange kraanbalk waarop de hijskranen worden geplaatst. De kraanbalk wordt gefundeerd op 403 palen met een diameter van 1,35 m en een lengte van liefst 24 m. De palen worden tot 9 m diep in de rotswand geboord. Voorts bestaat dit lot uit alle betonnerings- en bekistingswerken.

Package C gaat over de aanleg van alle nutsvoorzieningen voor de gehele site. De bouw van alle gebouwen (kantoorgebouw en onderhoudsateliers) van de terminal en de uitrusting van de tankplaats en luifels zitten in package D. Alle gebouwen worden helemaal afgewerkt en gebruiksklaar opgeleverd.

Alle werken worden uitgevoerd in een samenwerking tussen Aswebo, Aannemingen Van Wellen, Franki Construct, Cosimco en enkele lokale partners. Midden februari van volgend jaar gaat de eerste spade in de grond. Op 1 september 2018 moeten de werken klaar zijn.

Grootste opdracht in Afrika

De bouw van deze enorme terminal is voor Willemen Groep niet het proefstuk op het Afrikaanse continent. “Willemen bouwt sinds augustus 2014 in de Congolese hoofdstad Kinshasa aan de nieuwe Belgische ambassade, het allereerste passiefgebouw in Centraal-Afrika.

De haven van Tanger is trouwens bekend terrein voor Cosimco, dat al sinds 2014 actief is in Marokko en er een vestiging heeft. Cosimco haalde in die tijd drie projecten binnen in Marokko, waarvan al twee zijn opgeleverd.

Deze nieuwe containerterminal voor APM Terminals is dus niet de eerste opdracht voor onze groep in Afrika, maar het is wel veruit de grootste”, weet Johan Willemen.

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Infrabel schuift 600 ton zware tunnel onder de sporen

Infrabel schuift 600 ton zware tunnel onder de sporen

Spoorwegbeheerder Infrabel plaatste onlangs in de Hefveldstraat in Hasselt een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel onder de sporen. De 600 ton zware tunnel werd minutieus op zijn juiste plaats geschoven met behulp van een speciale[…]

Nieuwe brug over de Leie in Bissegem-Marke

Nieuwe brug over de Leie in Bissegem-Marke

Brugse Steenbruggebrug wordt vervangen

Brugse Steenbruggebrug wordt vervangen

Realisatie Oosterweelverbinding goed voor bijna 7.000 jobs

Realisatie Oosterweelverbinding goed voor bijna 7.000 jobs

Meer artikels