Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Weyts laat werken uitvoeren op kanaal Gent-Terneuzen

Weyts laat werken uitvoeren op kanaal Gent-Terneuzen

© Martin - stock.adobe.com

Vlaams minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) laat twee dossiers maken voor werkzaamheden aan het kanaal Gent-Terneuzen. Dat blijkt uit de antwoorden van de minister op schriftelijke vragen van Vlaams volksvertegenwoordiger Jos De Meyer (CD&V).

Het eerste dossier is het herstellen van de oever van het kanaal aan de Riemekaai in Gent. Hiervoor wordt dit jaar een budget van 850.000 € vrijgemaakt. “De bedoeling is om het bestek voor het herstellen en vernieuwen van de linkeroever van het kanaal Gent-Terneuzen over een lengte van 250 m eind 2018 of begin 2019 te kunnen maken en vastleggen. Er wordt een extern studiebureau aangesteld om de studie voor deze werken op te maken”, stelt minister Ben Weyts.

Riemekaai

De zone van de werken bevindt zich van aan de bestaande, met damplanken en kopbalk uitgeruste oever aan het bedrijf De Jaegher tot aan de concessie van Oleon/Fuji Oil. De werkzaamheden omvatten de uitbraak van de bestaande oever (vooral breuksteen), het heien van metalen damplanken, het aanbrengen van een kopbalk uit gewapend beton op de metalen damplanken, het profileren van de oever, het beschermen van het talud boven de kopbalk d.m.v. betonnen taludplaten, het plaatsen van ladders en het plaatsen van trappen.

Marlux

Het tweede dossier omvat het herstellen van de hoek van de Moervaart en het kanaal Gent-Terneuzen en de kaai aan het bedrijf Marlux. Voor dit project voorziet het investeringsprogramma van MOW dit jaar 500.000 €. “Het is de bedoeling om het bestek voor de herstelling van de hoek Moervaart-Noord en bodembescherming van de Marlux-kaai dit jaar te kunnen maken en vastleggen”, antwoordde de minister op een schriftelijke vraag van de volksvertegenwoordiger. De afdeling Expertise Beton en Staal van het departement Mobiliteit en Openbare Werken voert de studie uit, waarbij ook het type damwand en de te volgen uitvoeringsprocedure zal worden bepaald.

De werken omvatten het herstellen en vernieuwen van de hoek van de Moervaart en het kanaal Gent-Terneuzen en de kaai aan het bedrijf Marlux over een lengte van ongeveer 250 m. De nieuw te bouwen damwand wordt vóór de bestaande oeververdediging geplaatst in dezelfde lijn als de bestaande kaaimuur aan kaai 4620-4630.

De werken omvatten tevens het aanbrengen van een damwand en van een kopbalk uit gewapend beton op de damwand, het aanvullen tussen de bestaande oever en de stalen damwand, de aanleg van kaaiplateau i.f.v. de gevraagde belastingen en het plaatsen van ladders en bolders.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Vierendeelbruggen aan Leuvense Vaart krijgen opfrisbeurt

Vierendeelbruggen aan Leuvense Vaart krijgen opfrisbeurt

Aan de Leuvense Vaart zijn momenteel grote vernieuwingswerken bezig aan de Vierendeelbruggen. Intussen werkt Infrabel volop voort aan de bouw van de nieuwe spoorinfrastructuur voor de Bypass in Mechelen. Dankzij deze nieuwe spoorlijn zal op[…]

Eerste Europese hyperloopsysteem voltooid

Video

Eerste Europese hyperloopsysteem voltooid

Grote infrastructuurwerken op luchtmachtbasissen

Grote infrastructuurwerken op luchtmachtbasissen

Provincie bouwt drie fietsbruggen in Deinze

Provincie bouwt drie fietsbruggen in Deinze

Meer artikels