
Naar schatting van de federatie van Europese laminaatvloerfabrikanten EPLF hebben haar 21 leden vorig jaar wereldwijd minstens 465 miljoen m² laminaatvloer verkocht of 2 miljoen m² meer dan in 2013. De wereldmarkt is dus nog lichtjes (met 0,4%) gestegen, maar regionaal liepen de marktontwikkelingen sterk uiteen. In West-Europa daalde de afzet, terwijl de verkoop in Oost-Europa in stijgende lijn bleef gaan. Ook in Noord-Amerika realiseerden de Europese fabrikanten een duidelijke groei en nog meer uitgesproken op de Aziatische markten. In Zuid-Amerika bleef de afzet nagenoeg op gelijk peil.
De West-Europese kernmarkt, met inbegrip van Turkije, zou vorig jaar met ongeveer 3,5% verslechterd zijn voor de Europese laminaatvloerfabrikanten. Hun afzet zou gedaald zijn van 290 miljoen m² in 2013 naar 280 miljoen m² in 2014.
Dat is minder het gevolg van de opnieuw verminderde verkoop in Duitsland, Europa's grootste nationale laminaatvloermarkt (van 72 naar 69 miljoen m²), waarvoor de EPLF de oorzaak zoekt in de sterke opkomst van de LVT-vloerbekledingen (luxury vinyl tiles), die wat marktaandeel beginnen af te snoepen van laminaatvloer. Het is vooral in Turkije, de tweede grootste markt voor laminaatvloer in Europa, dat de EPLF-leden klappen kregen. Hun verkoop zou er met 18% zijn achteruitgegaan (van 66 naar 54 miljoen m²). De redenen worden gezocht in de conjunctuurverzwakking, moeilijkheden bij de grondstofbevoorrading en stillegging van producties voor onderhoudswerkzaamheden.
De Franse markt zou stabiel gebleven zijn met een afzetcijfer van 39 miljoen m², maar in Groot-Brittannië plusten de Europese fabrikanten dankzij de verbeterde bouwconjunctuur met 10% waardoor hun laminaatvloerafzet op 32 miljoen m² kwam. In Nederland viel de verkoop dan weer lager uit met een daling van 19 naar 17 miljoen m². Spanje behield zijn zesde plaats met een statu quo op 14 miljoen m².
Opmerkelijk en gelukkig voor hen is dat de EPLF-leden in Oost-Europa ondanks de politieke spanningen aldaar flink vooruitgang konden boeken. In totaal steeg de verkoop hier van 103 naar 110 miljoen m² (+6%).
In Rusland liep de afzet op tot 27 miljoen m² (komend van 24 miljoen m² in 2013), op gelijke hoogte met Polen waar de verkoop steeg met 2 miljoen m². Dan volgen Roemenië (van 10 naar 11 miljoen m²), Oekraïne (van 8 naar 9 miljoen m²) en Hongarije (van 4,6 naar 5,8 miljoen m²).
Al in 2013 werd laminaatvloer uit Europa beter verkocht in Noord-Amerika (28 miljoen m²) en vorig jaar zette die trend zich door (30 miljoen m²). Dat was geheel te danken aan het verkoopsucces in de VS (van 16 naar 19 miljoen m²), want in Canada bleef het afzetcijfer steken op 11 miljoen m².
In de regio Azië-Oceanië hebben de Europese fabrikanten ongeveer 15 miljoen m² kunnen verkopen of 18% meer dan in 2013. Vooral de Chinese markt (incl. Hongkong) toont zich hier een goede afnemer van hoogwaardige Europese laminaatvloerproducten (van 4 naar 5 miljoen m²). De verkoop aan Israël verbeterde lichtjes (van 2 naar 2,2 miljoen m²) en ook aan Saoedi-Arabië (van 1,3 naar 1,9 miljoen m²).
Zuid-Amerika blijft met 17 miljoen m² in totaal een stabiele markt. In Mexico daalde de afzet, in Chili kon hij duidelijk verbeterd worden.