Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Weber MT verbetert bodemverdichter CR 2

Weber MT verbetert bodemverdichter CR 2

Weber MT, de Duitse producent van handmatig bediende bodemverdichters, stelt op de Bauma een aantal compleet nieuwe producten en doorontwikkelingen van stampers, bodemverdichters en betontrilnaalden voor.

Een eerste nieuwkomer is de MDM-motorbewaking voor bodemverdichters. Deze controleert continu de belangrijkste parameters van de motor, zoals oliedruk, accuspanning of de vervuiling van het luchtfilter en werkt daardoor preventief tegen dure motorschade.

Als de vastgestelde waarden buiten een bepaald bereik liggen, grijpt de MDM in: het beheersysteem herkent het risico en toont dit eerst via leds op het display. Daarna wordt de motor automatisch uitgeschakeld.

Zodra de bediener het euvel verholpen heeft, kan worden doorgewerkt. In de uitrustingsversie MDM zijn de bodemverdichters CR 6, CR 7, CR 8 en CR 9 (412 tot 740 kg bedrijfsgewicht) verkrijgbaar. Bovendien maakt de motorbewaking deel uit van de nieuwe Compatrol 2.0. Weber MT biedt vier jaar garantie op alle machines met de MDM-motorbewaking.

CR 2

Een andere nieuwigheid is de doorontwikkeling van de bodemverdichter CR 2. Deze is bedoeld voor het verdichten van bestrating in de tuin- en landschapsinrichting of van asfalt bij het onderhoud van wegen. Hij lost het gelijknamige voorafgaande model af. Dankzij een speciale onderplaat is de machine bijzonder stabiel. Met een centrifugale kracht van 25 kN (143 resp. 156 kg bedrijfsgewicht volgens de motor) presenteert de reverseerbare bodemverdichter zich als een uitstekende lichte allroundmachine.

De nieuwe, bijzonder lichte trilstamper SRV 300 is geschikt voor het verdichten van buisspieën in greppels (onderwerken van leidingen of buizen). Bij dit werk moet de stamper licht worden gekanteld. Om het lage bedrijfsgewicht van 32 kg te bereiken, is de SRV 300 van de grond af aan opnieuw opgebouwd. Als aandrijfmotor heeft deze machine de viertakt benzinemotor-GX 35 van Honda.

De verbetering van de IVUR-betontrilnaalden zit vooral in de aanpassingen in de elektronica. Een gemodificeerde netfilter minimaliseert de zogenaamde lekstroom. Dankzij een omvormerbehuizing van spuitgietwerk kon het gewicht van de betontrilnaald worden teruggebracht naar 15,2 kg. Bovendien beschikt de slanke behuizing voortaan over een oog om een draagriem aan te bevestigen.

Ten slotte stelt Weber MT op Bauma het prototype voor van een achterloop duplex-wals met 65 cm werkbreedte (HPR 65).

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Besix bouwt stadion aan andere kant van de wereld

Besix bouwt stadion aan andere kant van de wereld

Het Kōtui-team, waarin Besix Watpac de hoofdaannemer is, werd geselecteerd voor het ontwerp en de bouw van een nieuw overdekt stadion met 25.000 zitplaatsen in Christchurch dat onderdak zal bieden aan grote sportwedstrijden, internationale[…]

10/04/2021 | ProjectenBesix
CO2-negatieve tapijttegels maken klimaatneutraal bouwen eenvoudiger

CO2-negatieve tapijttegels maken klimaatneutraal bouwen eenvoudiger

Eerste Scania bij Warsco

Eerste Scania bij Warsco

Jan Snel bouwt vaccin-labo in Merelbeke

Jan Snel bouwt vaccin-labo in Merelbeke