Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Wacker Neuson zit duidelijk in de lift

Wacker Neuson zit duidelijk in de lift

Wacker Neuson wordt al 50 jaar vertegenwoordigd in de Benelux vanuit zeven vestigingen met in totaal 58 medewerkers. Het merk is vooral bekend van trilplaten en -stampers, maar timmert ook op het gebied van constructiematerieel flink aan de weg. Om klanten kennis te laten maken met het brede productgamma hield Wacker Neuson Nederland op 11, 12 en 13 juni Demo Dagen op het Bouw & Infra Park in Harderwijk. Een mooie gelegenheid om de innovatieve producten van de fabrikant uit Oostenrijk eens in de praktijk te testen en te toetsen, want binnen de Wacker Neuson Group ' waartoe ook Kramer Allrad, Kramer Greenline en Weidemann behoren ' luistert men graag naar de bevindingen van klanten. Dat is immers een voorwaarde om als bedrijf te kunnen groeien.

Groei is er zeker. Na het dieptepunt in 2010, toen een omzet van 758 miljoen ' werd gerealiseerd, viel er meestal een stijging met dubbele cijfers te noteren. Ten opzichte van 2013 noteerde het concern met wereldwijd meer dan 5.200 dealers en 12.000 servicevestigingen vorig jaar een omzetgroei van 11% naar 1,26 miljard. Voor 2015 wordt gerekend op een omzet van 1,4 tot 1,45 miljard ' en afgaande op de eerste kwartaalcijfers (11% meer omzet en 43% hogere brutowinst t.o.v. Q1 in 2014) lijkt die doelstelling zeker haalbaar. Het opvallende EBIT-cijfer heeft trouwens ook een opvallende reden; daar waar de focus in de jongste 25 jaar op light equipment lag, bestaat de helft van de verkoop inmiddels uit compact equipment, dus machines met een grotere winstmarge.

Revolutionair

Het gamma compact materieel van Wacker Neuson omvat ruim 40 producten en op de vakbeurs Intermat showde de constructeur onlangs enkele bijzondere primeurs. Echt revolutionair zijn de elektrische trilstampers AS30 en AS50. Deze hebben een eenvoudig verwisselbare accu, net als een accuboor. Dit betekent géén gillende twee- of viertaktmotor, géén uitstoot en tot 55% kostenbesparing. Wacker Neuson belooft dat de stampers wel even krachtig zijn als een benzineversie, ook als de accu na ongeveer een uur bijna leeg is. Voor intensief gebruik moet dus een tweede accu en snellader worden aangeschaft, wat de totaalprijs van zo'n set op een kleine 2.500 ' brengt of 2,5 keer zoveel als een conventionele trilstamper.

We blijven nog even bij verdichting, want in Parijs stelde het merk voor het eerst de nieuwe lijn walsen voor. Deze komt voort uit een samenwerking met Hamm en omvat in totaal vijftien modellen, tien voor asfalt en vijf grondwalsen. De tandemwalsen zijn zelfs te verkrijgen met Hamm's unieke oscillatietechnologie. Op het demofestijn in Harderwijk pronkte een 'gewone' RD27-120 trilwals, die in de populaire klasse van 2,5-ton valt. Het eigengewicht van de machines varieert overigens van 1,8 tot 7 ton (4,5 ton voor de asfaltwalsen) en deze voldoen aan technische specificaties en designkenmerken die door Wacker Neuson zijn bepaald. Voor de verhuurmarkt zijn extra sjorpunten gecreëerd om het vervoer te vereenvoudigen. Het merk hoopt hiermee een gat in het productaanbod te hebben gedicht en klanten voortaan nog beter te kunnen bedienen.

Zo biedt de constructeur voor straat- en wegenwerken sinds kort een drietal nieuwe wieldumpers aan met, en dat is uniek, een cabine. Daardoor hebben de DW60, DW90 en DW 100 behalve veel laadcapaciteit (tot 10 ton) ook een aangename werkplek met airco en verwarming. Het gamma knikladers wordt door Wacker Neuson uitgebreid met vijf nieuwe modellen, wat het totaal op elf brengt. Van de WL32, WL38, WL52, WL60 en WL70 zijn die laatste twee echt helemaal nieuw, alhoewel... Het blijven in principe toch zeer luxueus uitgevoerde Weidemannen. Kortom, kwalitatief hoogwaardig en eenvoudig te onderhouden dankzij een liftbare cabine. De machines hebben een bakinhoud van 0,45 tot 1,1 kuub en worden aangedreven door een krachtbron van Perkins of Deutz van de nieuwste generatie.

Eco-modellen

Eveneens overgenomen van Weidemann is de kleine WL20e, die we kennen als eHoftrac. Het is een elektrisch aangedreven minishovel van 2.300 kg. Twee krachtige elektromotoren (eentje voor rijden een eentje voor werkhydrauliek) leveren prestaties die vergelijkbaar zijn met die van de WL20 met dieselmotor. Dankzij het accupakket als extra contragewicht tilt de e-variant zelfs iets meer. De machine werkt emissievrij en is fluisterstil. Het enige wat je als bestuurder hoort, is de motor van de oliepomp. Dit biedt natuurlijk grote voordelen in gebouwen of op projecten in binnensteden. Ook heeft zo'n elektrische kniklader bedrijfseconomische pluspunten. Zo liggen de verbruikskosten tot 50% lager, vergt een elektrische machine minder onderhoud en draagt zo'n aankoop bij tot een groener bedrijfsimago. Dat laatste speelt steeds vaker een rol bij aanbestedingen, zeker met het oog op de CO2-prestatieladder. De WL20e is 1,5 tot 2 uur non-stop in te zetten en met de optionele extra accu stijgt de gebruiksduur zelfs naar 5 uur. Opladen kan gewoon via een 400 Volt-stroomvoorziening.

Net als bij de tijdens Bauma 2013 geïntroduceerde 803 Dual Power-minigraver met elektro-hydraulische generator verwacht Wacker Neuson van de elektrische kniklader niet direct enorme aantallen te verkopen. Het geeft wel aan dat de fabrikant inspeelt op behoeften in de markt. Nu is het nog een nicheproduct, maar de ontwikkelingen op dit gebied kunnen snel gaan. Met de Eco-lijn loopt Wacker Neuson voorop wat betreft compacte machines die in economisch én ecologisch opzicht vooruitstrevend zijn. Aan dit label is nog een product toegevoegd, dat vooral voor sloopaannemers interessant is. De DT10e-elektrische rupsdumper vormt samen met de 803 Dual Power een perfecte combinatie voor inpandig sloopwerk. Overigens is ook de 1,7-tons binnendraaier EZ17 als Dual Power in aantocht. 'We beschikken voortaan over een full-range aan productoplossingen om een totale klus emissievrij uit te kunnen voeren. Wil je zo'n machine niet kopen, dan huur je er gewoon één via ons. Zo wordt het voor bedrijven toegankelijker om in te stappen', weet Matthijs Boomkamp, product manager Compact Equipment bij Wacker Neuson Benelux.

Graafmachines

Een productgroep waarbij Wacker Neuson minder op de voorgrond treedt, is die van de graafmachines. Dat is jammer, want kwalitatief gezien kunnen deze zich meten met de bovenkant van de markt. De komst van drie nieuwe modellen laten we dus niet onopgemerkt. Op de Demo Dagen showde de distributeur voor de Benelux alvast de EW65 en de ET90. In september, als beide modellen leverbaar worden, kunnen we ook de ET65 verwachten. De aanwinsten moeten helpen om in Europa jaarlijks 50.000 mini- en midigravers te verkopen, wat het marktaandeel van Wacker Neuson boven 10% zou brengen. Nu zit de fabrikant daar in Oost-Europa net boven, maar in West-Europa nog flink onder.

Met mobiele graafmachines scoort de fabrikant wel goed, omdat daarin minder concurrentie is. De EW65 is zelfs uniek in de markt. Niet zozeer vanwege het bedrijfsgewicht van 7,2 ton, dat tussen de 5,5-tonners van Doosan/Bobcat/Hyundai en Terex' TW75 in valt, maar omdat de machine een driedelige giek en vijf hydraulische circuits heeft. Het is in dit segment de ultieme werktuigdrager, waarvoor zo'n bandenkraan vaak is bedoeld. Een andere feature is de vooroverkantelbare cabine.

De EW65 is de opvolger van de 6503-2 en heeft een gemodificeerde onderwagen en nieuwe bovenbouw. De Perkins-dieselmotor van 36 kW/50 pk ligt voortaan achterin, waardoor het in de cabine aangenaam stiller is.

De machine is leverbaar in een 20- of 30 km/u-uitvoering en geldt als kleinere broertje van de EW100, maar dan wel met de cabine van de ET65. Deze 6,6-tons rupsgraver vervangt de 6003, terwijl de ET90 de 8003 aflost. Beide machines staan op hetzelfde chassis, zodat met name de 9-tonner bijzonder compact oogt. Zware pen/bus-constructies en scharnierdelen van gietstaal verklappen veel over de duurzaamheid van deze machine.

Bij alledrie de nieuwkomers valt op dat de giek voortaan uit het midden is geplaatst, om zo het zicht op zowel graafbak als schuifbord te vergroten. Voorts is de cabine inzake ruimte en comfort duidelijk toegesneden op Europese machinisten en wil Wacker Neuson benadrukken dat de graafmachines tot 20% zuiniger zijn dan hun voorgangers. Het Oostenrijkse merk lanceert weliswaar als één van de laatste constructeurs nieuwe modellen in het segment van 6 tot 10 ton, maar maakt met de EW65, ET65 en ET90 wel een glansrijke rentree. - KB

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Pools universiteitsgebouw wint Brick Award

Pools universiteitsgebouw wint Brick Award

Geen Belgische winnaars dit jaar bij de Brick Award van Wienerberger, ondanks zes genomineerde projecten. De hoofdprijs en het goud in de categorie Sharing Public Spaces ging naar het faculteitsgebouw voor Radio en Televisie van de University of[…]

Genk krijgt nieuwe spoorbrug over het Albertkanaal

Genk krijgt nieuwe spoorbrug over het Albertkanaal

"Aannemers kunnen geen bullshit meer verkopen"

"Aannemers kunnen geen bullshit meer verkopen"

Hilti automatiseert boren in plafonds

Hilti automatiseert boren in plafonds