Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Vrachtwagenproducenten tekenen present op We Are Transport

Vrachtwagenproducenten tekenen present op We Are Transport

De sectorfederaties TLV en Febiac hebben hun krachten als beursorganisatoren gebundeld voor het salon We Are Transport. Brussels Expo wordt van 1 tot 3  juni het toneel voor een nieuw topevent voor het wegtransport in België.

De sectorfederaties Febiac en TLV zijn reeds decennialang actief in de beroepsverdediging van hun respectievelijke leden. Febiac vertegenwoordigt de auto- en tweewieler-, bestelwagen en vrachtwagenindustrie, terwijl TLV het opneemt voor de ondernemingen die actief zijn in transport en logistiek. Behalve dienstverlening aan leden en beleidsvoorbereidend werk hebben beide organisaties ook heel wat expertise als beursorganisator gemeen.

We Are Transport richt zich tot iedereen die dagelijks nood heeft aan rollend materieel en alle soorten toebehoren. Hierbij komen vanzelfsprekend de leveranciers van vrachtwagens, opleggers en aanhangwagens in beeld, maar ook de aanbieders van telematica, software, banden, voertuigonderdelen en vorkheftrucks. We Are Transport wordt volgens de organisatoren de B2B-beurs waar exposanten op een betaalbare en doeltreffende manier in contact komen met al hun klanten en prospecten. Dit salon moet uitgroeien tot het grootste netwerkevent voor de sector in België.

Het beursplan voor We Are Transport is met bijna zeventig exposanten intussen compleet. De co-organisatoren zijn heel tevreden dat alle segmenten van de sector vertegenwoordigd zijn. Bij de vrachtwagenproducenten zijn o.m. DAF, Iveco, MAN, Mercedes Trucks, Renault, Scania en Volvo Trucks aanwezig.

Scania

Op de stand van Scania op We are Transport staan een R410 LNG-truck en een S650 V8 gebroederlijk naast elkaar. Lng is een brandstof die steeds vaker als een ernstig alternatief voor diesel wordt gezien terwijl de CO2 uitstoot zowat15% lager ligt. Doorgaans zal een V8 niet primair als duurzaam worden ervaren. Toch kan deze nieuwe generatie SCR-only V8-motor moeiteloos aanhaken bij de zuinige 13-liter varianten. Tijdens een recente testen werd het lage brandstofverbruik van 13-liter motoren heel dicht genaderd.

Behalve deze twee voertuigen staat ook een P220-bakwagenchassis op de stand en een R450 4x2-trekker. De P220 is uitgerust met de nieuwe 7-liter motor die helemaal geoptimaliseerd is voor de inzet in stedelijke gebieden. Op het buitenterrein staat nog een G500 XT zodat vrijwel het hele cabinegamma in Brussel te bewonderen is.

MAN

Op We Are Transport toont MAN een gesloten bestelwagen in Special Edition-uitvoering en een TGE 4x4-kiepwagen. Met de introductie van de TGE speelt MAN in op de vraag naar lichtere voertuigen en heeft de constructeur een gamma van 3 tot 44 ton ter beschikking.

De MAN TGE is beschikbaar als gesloten bestelwagen, als minibus, dubbele cabine of chassiscabine. Er zijn twee wielbasissen, drie dakhoogtes en drie lengtes. Die variëren bij de gesloten bestelwagen van 5,98 tot 6,83 m met een extra lange versie van 7,39 m met overbouw. De grootste TGE heeft een laadvolume van 18,4 m³. De 3,5 ton TGE kan tot 1,5 ton lading torsen. Hij kan bovendien een trailer trekken van 3,5 ton. In juli start MAN met de productie van de eTGE, een volledig elektrisch aangedreven bestelwagen. Met een autonomie tot 160 km en een laadvermogen van 950 tot 1.700 kg is deze elektrische TGE gericht op vervoer in de stad.

Uiteraard telt de MAN-stand ook vijf zware bedrijfsvoertuigen. De vrachtwagens op de stand zijn een TGM en TGS in 4x4-uitvoering, een  TGX-trekker Special Edition, een TGS-bouwvoertuig met HydroDrive (inschakelbare integrale tractie) en een MAN TGX voor uitzonderlijk vervoer.

Volvo Trucks

Volvo Trucks stelt op We Are Transport verschillende voertuigen voor op alternatieve brandstoffen. Hiermee toont Volvo Trucks de mogelijkheden in functie van het soort transport. Op de Volvo Trucks-stand zijn o.m. de unieke Volvo FE vuilniswagen op cng met lage instap en de Volvo FH op lng te zien.

De nieuwe Volvo FH op lng (liquefied natural gas) beschikt over dezelfde prestaties, rij­eigenschappen en brandstofzuinigheid als de dieselmodellen van Volvo. Bovendien ligt de CO2-uitstoot van deze nieuwe trucks 20 tot 100% lager – volgens de gekozen brandstof – in vergelijking met diesel. De nieuwe FH LNG en FM LNG leveren een vermogen van 420 of 460 pk voor zwaar transport over middellange en lange afstanden en hebben een actieradius tot wel 1.000 km.

De Volvo FE CNG (compressed natural gas) werd vooral ontwikkeld voor toepassingen met korte rijcycli en stop-startverkeer, zoals vuilnisophaling en lokale distributie. Hij beschikt over een 9-liter-aardgasmotor die aan de Euro 6-normen voldoet en beschikt ook over een automatische transmissie.

Meer inlichtingen over We are Transport vind je hier.

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Valcke Prefab Beton koopt vijf 100-tons Kobelco-hijskranen

Valcke Prefab Beton koopt vijf 100-tons Kobelco-hijskranen

Vanwege de sterk toegenomen vraag naar gebouwen in prefabbeton heeft Valcke Prefab Beton uit Vlamertinge besloten tot aanschaf van liefst vijf Kobelco CKE900G-2 kranen, goed voor een miljoenenorder. Valcke werkt al bijna 50 jaar met Kobelco en[…]

11/12/2018 | Materieel
Baguette Groep kiest voor Arocs Loader

Baguette Groep kiest voor Arocs Loader

Volvo Trucks levert zijn eerste autonome transportoplossing

Volvo Trucks levert zijn eerste autonome transportoplossing

Gentse Volvo-fabriek produceert miljoenste truck

Video

Gentse Volvo-fabriek produceert miljoenste truck

Meer artikels