Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Vraagtekens bij verplichting om laadpalen te plaatsen bij nieuwbouw

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Vraagtekens bij verplichting om laadpalen te plaatsen bij nieuwbouw

Kopers van een parkeerplaats met elektrische laadpaal in een nieuwbouwproject zijn niet altijd zeker dat ze er straks hun elektrische wagen kunnen opladen. Dat zegt Sven Potvin, CEO van projectontwikkelaar Antonissen Development Group. Sinds 11 maart is het verplicht om elke nieuwe parkeerplaats te voorzien van de nodige aansluitingen voor een laadpaal, wat bovendien de prijs opdrijft.
“In de praktijk stellen we echter vast dat nutsmaatschappijen niet kunnen garanderen dat er voldoende stroom zal zijn op parkings met een groot aantal elektrische laadpalen. Wie een parkeerplaats koopt met een elektrische laadpaal is dus niet altijd zeker dat er ook een elektrische wagen kan worden opgeladen”.
 
“Zo schiet de nieuwe regel zijn doel voorbij. Wil Vlaanderen écht duurzaam te werk gaan, dan moeten steden volgens Potvin dringend het overaanbod aan private parkeerplaatsen aanpakken. Dat kan door minder grote parkings te eisen bij bouwprojecten”, stelt Sven Potvin.
 
Sinds 11 maart moeten in alle nieuwbouwprojecten op Vlaamse bodem minstens de nodige aansluitingen worden voorzien om bij élke parkeerplaats een elektrische laadpaal te kunnen installeren. Een maatregel die de Vlaming een handje moet toesteken in de geleidelijke overstap naar zero-emissievoertuigen. Op het eerste zicht een nuttige maatregel, maar in de praktijk schiet die echter zijn doel voorbij, zo wordt vastgesteld in de bouwsector.
 
Vooral de projectontwikkelaars die deze nieuwbouwprojecten in de praktijk realiseren stellen zich vragen, omdat nu blijkt dat de nutsmaatschappijen de nodige stroom voor al deze elektrische laadpalen niet altijd kunnen garanderen.

Absurde situatie

“We zijn in een tamelijk absurde situatie terechtgekomen. Wanneer wij de nutsmaatschappijen inlichten over het mogelijke aantal elektrische laadpalen, krijgen we meteen de reactie dat ze eigenlijk maar voor een klein deel van die parkeerplaatsen genoeg stroom kunnen garanderen. Dus van zodra de vraag naar laadpalen gaat stijgen, kunnen onze nutsmaatschappijen niet meer volge”, verklaart Sven Potvin.
 
Met andere woorden: wie nu een nieuwbouw appartement koopt en bij zijn parkeerplaats een laadpaal wil voor zijn elektrische auto, kan maar beter hopen dat hij niet te veel buren met een elektrische wagen heeft. Want als er te veel laadpalen in gebruik worden genomen, kan de nodige elektriciteitsvoorziening niet gegarandeerd worden.
 
Wat overigens niet eens zo ondenkbaar is: bijna een kwart van de nieuwe bedrijfswagens is intussen al een plug-in hybride of een volledig elektrische auto en hun aantal neemt in een snel tempo toe, zo blijkt uit cijfers van Febiac, de federatie van de autosector.
“Begrijp ons niet verkeerd: de nieuwe maatregel heeft uiteraard een nobel doel voor ogen. Ook wij zijn ervan overtuigd dat we de komende jaren en decennia volop moeten inzetten op duurzame mobiliteit. De shift naar elektrische wagens maakt daar zeker een belangrijk deel van uit. Maar op deze manier heeft het gewoon geen nut. Wat heb je aan een laadpaal als die geen elektriciteit kan voorzien?”, vraagt Sven Potvin zich af.

Stijgende prijzen

De prijzen van parkeerplaatsen in een stad liggen al hoog door de grote productiekost van ondergrondse garages. De nieuwe maatregel doet de prijzen van de parkeerplaatsen gemakkelijk met nog eens 20% stijgen, omdat het voorzien van de aansluitingen voor de laadpalen onvermijdelijk kosten meebrengt. In Antwerpen bijvoorbeeld varieert de verkoopprijs nu al tussen de 28.000 en de 50.000 €. Tegenwoordig is de parkeerplaats dus vaak al duurder dan de auto die erop staat.
 
De Antwerpse projectontwikkelaar wijst daarnaast op een veel breder probleem.  In veel Vlaamse nieuwbouwprojecten blijkt al lange tijd een groot overaanbod aan parkeerplaatsen te zijn. Dat is een gevolg van de minimumnorm die de meeste Vlaamse steden opleggen. Zo moet een nieuwbouwproject in Antwerpen tussen de 1,05 en de 1,8 parkeerplaatsen voorzien per wooneenheid, afhankelijk van een aantal factoren, zoals de grootte en de locatie.
 
Die minimumnorm ligt volgens de CEO van de Antonissen Development Group veel te hoog. De meeste gezinnen willen tegenwoordig nog maar één parkeerplaats bij hun appartement en sommigen zelfs helemaal geen, zeker als het over een appartement in een stadscentrum gaat. Tijden veranderen, niet iedereen wil nog een auto. Het gevolg is dat projectontwikkelaars blijven zitten met honderden parkeerplaatsen die ze nog niet aan de straatstenen kwijt raken.
 
Kostbare ruimte
 
“Wij alleen al hebben bijvoorbeeld nog 82 parkeerplaatsen te koop staan bij projecten waarvan de appartementen al lang verkocht zijn. Dat is allemaal kostbare ruimte die koning auto opeist, zonder dat er gebruik van wordt gemaakt. De maatregel over de elektrische laadpalen gaat dus volledig voorbij aan het grotere plaatje: we moeten inzetten op mìnder parkeerplaatsen, in plaats van alleen op laadpalen te focussen”, reageert Sven Potvin.
 
Volgens de projectontwikkelaar ligt een mogelijke oplossing in een maximumnorm, zoals in het centrum van Gent. “Voor nieuwbouwprojecten geldt daar een maximum- in plaats van een minimumnorm. Daar mag een nieuw gebouw maximum 0,6 parkeerplaatsen per wooneenheid voorzien. Dat is een veel betere oplossing, waar andere Vlaamse centrumsteden een voorbeeld aan kunnen nemen. Het is toch behoorlijk bizar dat ze allemaal beweren de auto uit hun stad te willen weren, maar dat ze dan tegelijk bij nieuwbouwprojecten veel te veel parkeerplaatsen  opleggen”, aldus Sven Potvin.
 
Ten slotte wijst de projectontwikkelaar nog op een laatste pijnpunt: hoe meer parkeerplaatsen er zijn, hoe groter de ondergrondse garage wordt en dus hoe meer oppervlakte daarvan onder de begane grond rond het gebouw komt.
 
“Dat is vanzelfsprekend niet goed voor de infiltratie van regenwater in onze bodem. Terwijl we net wat dat betreft met een groot probleem zitten in Vlaanderen: het grondwaterpeil staat op te veel plaatsen te laag. Daarom moeten we zoveel mogelijk van de overblijvende onverharde grond in Vlaanderen vrijwaren en er dus ook zo min mogelijk ondergrondse parkings onder bouwen. Zeker als de helft van die parkeerplaatsen niet eens gebruikt wordt”, besluit Sven Potvin.
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Waardedaling winkelvastgoed kan nog twee jaar duren

Waardedaling winkelvastgoed kan nog twee jaar duren

In haar jongste vooruitzicht van de wereldwijde vastgoedmarkten, stelt PGIM Real Estate dat de waardedaling van Europees winkelvastgoed nog twee jaar kan aanhouden. De Europese kantorenmarkt daarentegen zal veel sneller profiteren van het[…]

Start Arte Nova-project in Mechelse stationsomgeving

Start Arte Nova-project in Mechelse stationsomgeving

Stadsboerderij in Nieuwpoort wordt woonbuurt

Stadsboerderij in Nieuwpoort wordt woonbuurt

'Sneller bouwproces koppelen aan duurzaamheid en kwaliteit'

'Sneller bouwproces koppelen aan duurzaamheid en kwaliteit'

Meer artikels