Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Voor beroepsmensen!

Voor beroepsmensen!

De nieuwe Peugeot Boxer staat voor kwaliteit, robuustheid en duurzaamheid, die samen in een modern design gegoten zijn. Een ontwerp dat toch helemaal de identiteit van Peugeot uitademt. Andere sterkhouders zijn de lage gebruikskosten en het ruime gamma koetswerkvarianten.

Gebruikskosten die tot de laagste van de markt behoren, een aantrekkelijk verbruikscijfer en competitief geprijsde onderhoudscontracten vormen een garantie op gemoedsrust voor de gebruiker. Het ruime gamma aan koetswerkvarianten en laadmogelijkheden, dat trouwens gecombineerd wordt met een moderne uitrusting op maat van beroepsmensen, zijn andere pluspunten die het leven aan boord aangenaam maken en tevens een optimale handelbaarheid waarborgen.

Hoge eisen

Peugeot rekent op zijn nieuwe Boxer om een antwoord te bieden op de transportnoden van een uiteenlopend professioneel publiek, dat hoge eisen stelt aan zijn bestelwagen. Vandaar dat de Boxer uitpakt met:

§ een versterkte koetswerkstructuur die voor een grotere stijfheid zorgt;

§ een nieuw mechanisme voor de zijdelingse schuifdeuren en versterkte achterdeuren;

§ een herdacht remsysteem;

§ nieuw ontwikkelde veersteunen;

§ een gamma 2.2 HDi-motoren dat voorzien is van een herziene injectie.

Een bestelwagen moet volgens Peugeot praktisch en stevig zijn, maar moet ook de professionaliteit van zijn gebruiker uitstralen. Hij maakt immers deel uit van het bedrijfsimago en het beroep waarvoor hij ingezet wordt.

Uitrusting

De nieuwe Peugeot is voorzien van een ruime uitrusting, die zowel de veiligheid als het rijgemak moet garanderen. Het gaat hier om moderne en hoogtechnologische veiligheids- en rijassistentiesystemen. ABS, ESP, AFU (noodremhulpsysteem), bestuurdersairbag en elektrisch bediende ruiten maken deel uit van de standaarduitrusting. Hetzelfde geldt voor de scheidingswand tussen het interieur en de laadruimte, die uiteraard borg staat voor het akoestische comfort van de inzittenden.

Beveiliging

De Boxer is ook goed gewapend om dieven op andere gedachten te brengen, dankzij centrale deurvergrendeling, een afzonderlijke sluiting voor de laadruimte en het interieur en een afsluiting die de volledige bestelwagen afsluit. Bovendien verandert de achteruitrijcamera in een echte waakhond zodra de achterdeuren geopend worden. Het volstaat om het aanraakscherm aan te tikken om de achterkant van het voertuig van achter het stuur in het oog te kunnen houden.

Veiligheid

Om de inzittenden te beschermen en om te beantwoorden aan de verschillende manieren waarop de klanten hun bestelwagen gebruiken, heeft de Peugeot Boxer verschillende actieve en passieve veiligheidssystemen in huis. Zo is er het ingrijpen van het ESP in functie van de lading in het voertuig en de verdeling ervan, dat ervoor zorgt dat de bestelwagen in kritieke situaties beter op koers blijft. Het antislipsysteem, dat in het ESP geïntegreerd is, detecteert het doorslippen van één van de aangedreven wielen en grijpt daardoor in op het remsysteem en het toerental van de motor, zodat het voertuig opnieuw grip krijgt. Daarbovenop komen dan nog de rijstrookassistentie, de bandendrukcontrole, de wegrijhulp op hellingen en de intelligente tractiecontrole, die voor aandrijving zorgt op oppervlakten met weinig grip zoals natte wegen, sneeuw of ijs. De snelheidscontrole in afdalingen werkt op hellingen (vooral wanneer die er nat bijliggen of zijn) van minstens 8% zonder dat men daarvoor het gaspedaal of de rem hoeft aan te raken.

Daarnaast biedt Peugeot nog een programmeerbare snelheidsregelaar en -begrenzer en een parkeerhulpsysteem achteraan met vier ultrasone sensoren in de achterbumper aan. Wanneer het voertuig achteruitrijdt, zorgt een uitwendig signaal ervoor dat ook voetgangers gewaarschuwd worden voor dit manoeuvre.

Een nieuwe achteruitrijcamera met overlayfunctie maakt het manoeuvreren trouwens eenvoudiger. Een variabele servobesturing past het bekrachtigingsniveau overigens aan in functie van de snelheid van het voertuig.

Interieur

Het functionele interieur biedt verschillende aflegvakken, net als een plank waarin men documenten kan opslaan en een schrijftafeltje dat geïntegreerd werd in de rug van de neerklapbare leuning van de middelste zitplaats. Professionelen hebben nood aan een constante verbinding met hun klanten. Daarom kan de Boxer tegen meerprijs uitgerust worden met een dockingstation voor een tablet, die over een gereserveerde verbinding beschikt.

Het Boxer-gamma is trouwens gestructureerd rond drie optiepacks, waaronder een werfpack, met daarin onder meer een beschermplaat onder de motor, die schade moet voorkomen bij het rijden op werven.

Motoren

De nieuwe Peugeot Boxer is leverbaar met 6 FAP-dieselmotoren van de jongste generatie die voldoen aan de Euro 5-norm:

§ de 2.2 l HDi FAP 110 die 81 kW ontwikkelt en 250 Nm bij 1750 t/min koppel in huis heeft;

§ de 2.2 l HDi FAP 130 en de 2.2 l HDi FAP 150 die respectievelijk 96 kW en 110 kW vermogen produceren en een koppel van respectievelijk 320 Nm bij 1.800 t/min en 350 Nm bij 1750 t/min tentoonspreiden;

§ de 3.0 l HDi FAP 180 heeft 130 kW onder zijn motorkap en biedt een koppel van 400 Nm bij 1400 t/min, wat een uitzonderlijk koppel is voor deze klasse van voertuigen.

Het is meteen de ideale gezel voor verplaatsingen van lange duur of voor een zeer zwaar gebruik.

De onderhoudskosten van de nieuwe Boxer liggen lager dankzij een tot 48.000 km of twee jaar verlengd onderhoudsinterval.

Ruim aanbod

Deze nieuwe Boxer biedt trouwens een ruim gamma koetswerken, waardoor voor ieder soort gebruik en ieder soort beroep een transportoplossing voorhanden is. De gesloten bestelwagen en de bestelwagen met vensters worden aangeboden in drie wielbasissen (3 m, 3,45 m en 4,04 m), met drie lengtes (L1, L2, L3 et L4) en met drie hoogtes (H1, H2 et H3). Daardoor zijn liefst acht opbouwmogelijkheden voorhanden die gaan van 8 tot 17 m³ laadvolume.

Daarnaast zijn er nog tal van andere versies om te beantwoorden aan nog meer uiteenlopende specifieke professionele vereisten zoals een versie met platte opbouw, die plaats kan bieden aan drie inzittenden of in dubbelecabinevariant aan zeven inzittenden.

Een andere mogelijkheid is een kipuitvoering met een HTG van 3,5 ton van de hand van Gruau (op de 335). Uiteraard biedt Peugeot ook opbouwers een uitstekende basis voor hun opbouwen op een chassis met enkele of dubbele cabine, een versie met cabine en houten vloer, een variant met naakte cabine, een cabine met enkel een motor of een chassis met motor.

De Peugeot Boxer biedt het grootste nuttige volume met een lengte van slechts 6,36 m, wat 50 cm tot 1 m minder is dan de concurrentie.

De Boxer beschikt eveneens over één van de breedste gamma's wat het toegelaten laadvermogen betreft. Dat loopt via 6 HTG's van 2,8 tot 4 ton. Het Light-gamma wordt aangeboden met 2,8 ton (328), 3 ton (330), 3,3 ton (333) en 3,5 ton (335) totaal toegelaten gewicht. Het Heavy-gamma is leverbaar met 3,5 ton (435) en 4 ton (440) hoogst toegelaten gewicht.

Uiteraard mogen ook de grote los- en laadmogelijkheden niet over het hoofd gezien worden. Die zijn te danken aan een nuttige breedte van 1,87 m en 1,42 m breedte tussen de wielkasten, wat voorwaar een record is! De laaddrempel ligt tussen 493 en 602 mm en mag gerust het predicaat 'laag' opgespeld krijgen.

Praktisch

De achterdeuren draaien 96° open en kunnen tot 180° geopend worden dankzij een hendeltje in de deuren. Tegen meerprijs kunnen zij zelfs tot 270° opengedraaid worden. Eén of twee zijdeuren zorgen voor bijkomende laadmogelijkheden.

De laaddrempel kan naargelang de wielbasis trouwens nog 60 tot 70 mm verlaagd worden dankzij een luchtgeveerde achterophanging. Die zorgt er trouwens eveneens voor dat men in alle laadomstandigheden een goede zitpositie blijft behouden, terwijl ook het rijcomfort hierdoor gevoelig verbetert. - BM

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Langer zelfstandig wonen in hightech woning dankzij technisch woningplan

Langer zelfstandig wonen in hightech woning dankzij technisch woningplan

Een huis of appartement bouwen dat meegroeit met de bewoners is mogelijk dankzij allerlei technische snufjes. Maar hoe zorg je ervoor dat je al van bij het ontwerp rekening houdt met toekomstige technologie? Dat is wat de steden Leuven en[…]

22/09/2020 | ZorgsectorKU Leuven
Lening voor woning stijgt met 20.000 €

Lening voor woning stijgt met 20.000 €

Financiering onroerend erfgoed hertekend

Financiering onroerend erfgoed hertekend

WoninGent wil 2.150 nieuwe sociale woningen bouwen

WoninGent wil 2.150 nieuwe sociale woningen bouwen