Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Volvo Trucks Belgium werkt samen met Putzmeister

Gerelateerde onderwerpen :

,
Volvo Trucks Belgium werkt samen met Putzmeister

Volvo Trucks Belgium werkt voortaan samen met de Duitse betonpompenproducent Putzmeister. De producent zal zijn betonpompen voortaan ook voor Belgische klanten opbouwen op een Volvo-chassis. Dit is een kleine markt, waarin de eisen inzake innovatie en kwaliteit zeer hoog zijn. Beide merken vullen elkaar dus goed aan.

“Betonpompen zijn een nichemarkt. In België wordt het totale aantal geschat op zowat 350 eenheden. Omdat ze, afhankelijk van het bedrijf, tussen de vier en tien jaar in gebruik blijven, worden in ons land minder dan 80 stuks per jaar verkocht. De markt van de mobiele pompen wordt traditioneel door Duitse vrachtwagenmerken gedomineerd, maar sinds Volvo Trucks met zijn FMX-bouwvoertuigen nadrukkelijker aanwezig is, groeit de belangstelling voor betonpompen die op een Volvo-chassis worden gemonteerd”, zegt Wouter Weets, sales manager Concrete Pumps bij MMB, de verdeler in België van de mobiele en stationaire betonpompen van Putzmeister.

42 m

Door de samenwerking met Putzmeister wil Volvo Trucks de inhaalbeweging versnellen. In dat kader werd onlangs een eerste betonpomp van 42 m gemonteerd op een 8x4 FMX-chassis aan een eindklant geleverd. “Veruit de meeste mobiele betonpompen worden op maat van de klant gemaakt, omdat de eisen en uitrustingen zo verschillend zijn. Maar in dit geval ging het om een eenheid die ‘in voorloop’ werd geassembleerd op een 8x4 FMX-chassis. Dat betekent dat de pomp op voorhand op het chassis wordt gemonteerd, zodat het geheel vanuit stock kan worden geleverd. Enkel de specifieke uitrustingen moeten door MMB geïnstalleerd worden”, legt Wouter Weets uit.

Dure machines

“Zo’n betonpomp uit voorraad kan uiteraard véél sneller geleverd worden dan een die op maat wordt vervaardigd. Toch kan ze gepersonaliseerd worden dankzij die extra uitrustingen. Het is wel een behoorlijke investering: de pomp is aanzienlijk duurder dan het chassis”, legt Yves Verheyden, key accountmanager bij Volvo Trucks, uit.

“Het zijn inderdaad zeer dure machines: voor een pomp betaal je gemakkelijk 10.000 € per meter giek. Reken maar uit voor een standaardmachine van 36 of 42 m. Daarbij moet je nog een flinke hap rekenen voor de extra uitrustingen die nodig zijn voor een vlotte dagelijkse werking”, voegt Wouter Weets toe.

Innovatie en kwaliteit

Van de vier belangrijkste merken op de Europese markt van de betonpompen – twee Duitse en twee Italiaanse – is Putzmeister naar eigen zeggen het meest innovatieve en kwalitatieve. “Het is het enige met zoveel betrouwbare elektronica en veiligheidssystemen. Het is dan ook geen verrassing dat deze samenwerking met Volvo Trucks tot stand kwam”, besluit Wouter Weets.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Doosan ontwikkelt drone op waterstof

Doosan ontwikkelt drone op waterstof

Doosan kennen de meeste aannemers als producent van rupsgravers en ander materieel, maar de onderneming ontwikkelt ook eigen drones. Die drones kunnen in de bouw en in steengroeves worden gebruikt voor het bewaken van de prestaties van machines[…]

24/01/2020 | IT & BIMMaterieel
Volvo’s grootste rupsgraver voldoet aan Stage V

Volvo’s grootste rupsgraver voldoet aan Stage V

Heftruck met 100% connectiviteit

Heftruck met 100% connectiviteit

Rupslader met quad-banden

Rupslader met quad-banden

Meer artikels