Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Volvo-truck met kruipversnellingen start vanuit stilstand met 325 ton

Gerelateerde onderwerpen :

Volvo-truck met kruipversnellingen start vanuit stilstand met 325 ton

Volvo Trucks introduceert een nieuw lid voor de I-Shift-familie: de I-Shift met kruipversnellingen. De nieuwe versnellingen die zijn toegevoegd aan de automatische transmissie leveren een uitzonderlijk startvermogen voor trucks die zware ladingen vervoeren onder lastige omstandigheden. Het systeem is volgens Volvo Trucks uniek voor in serie geproduceerde zware trucks.

De nieuwe uitvoering van de I-Shift maakt het mogelijk om tot twee nieuwe kruipversnellingen toe te voegen. Dit betekent o.a. dat de truck kan wegrijden vanuit stilstand en een treingewicht tot wel 325 ton kan transporteren. 'I-Shift met kruipversnellingen biedt een geheel nieuwe kijk op zware trucks met automatische transmissie voor het regelen van de snelheid bij langzaam rijden en achteruitrijden. De chauffeur kan een zware lading vervoeren zonder zich zorgen te moeten maken dat de truck in situaties belandt die leiden tot dure stilstand', zegt Peter Hardin, product manager FM en FMX bij Volvo Trucks.

Met de nieuwe kruipversnellingen kan de truck rijden met hele lage snelheden van slechts 0,5 tot 2 km/u. Dit helpt enorm bij nauwkeurige manoeuvres zoals in de bouw en bij onderhoudswerkzaamheden. 'De aanzienlijk verbeterde rijeigenschappen en het startvermogen met de nieuwe kruipversnellingen maken de taak van de chauffeur veel makkelijker bij het rijden op lastig terrein met een gladde ondergrond en een zware lading, zoals op bouwplaatsen, in groeves of in bossen. Hoe zwaarder de transporttaak en hoe slechter het wegdek, hoe meer de chauffeur baat heeft bij een truck met kruipversnellingen', legt Peter Hardin uit.

'I-Shift met kruipversnellingen maakt het mogelijk om in extreme situaties te starten vanuit stilstand. Gecombineerd met een achterasoverbrenging die het toerenbereik optimaliseert bij hoge snelheden resulteert dit in een lager brandstofverbruik op de snelweg. Dit is een aanzienlijk voordeel voor transportbedrijven die dit soort werkzaamheden uitvoeren', zegt Peter Hardin.

Afhankelijk van het toepassingsgebied is I-Shift beschikbaar met één of twee kruipversnellingen vooruit en met of zonder een kruipversnelling achteruit. De kruipversnellingen achteruit maken het mogelijk om uiterst langzaam achteruit te rijden, wat een belangrijk voordeel is bij het achteruitrijmanoeuvres die enorme precisie vereisen.

De transmissie is beschikbaar als een directe aandrijving of als een versnellingsbak met overdrive met één of twee kruipoverbrengingen. Ook kan een kruipoverbrenging voor achteruit worden gespecificeerd.

De lage kruipversnellingen zijn geïntegreerd in de I-Shift-transmissie. I-Shift met kruipversnellingen is beschikbaar voor de 13- en 16-liter Volvo Trucks-motoren in de FM, FMX, FH en FH16.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Nog drie ontwerpteams voor Kappaertsite

Nog drie ontwerpteams voor Kappaertsite

De Kappaertsite in Zwevegem krijgt de komende jaren een eigen identiteit als creatieve onderwijs- en vrijetijdscampus. Zwevegem doet voor het ontwerp een beroep op de Open Oproep van de Vlaamse Bouwmeester. Liefst 48 ontwerpteams stelden zich[…]

Robbrecht en Daem ontwerpen Huis aan de Kade

Robbrecht en Daem ontwerpen Huis aan de Kade

Brussel lanceert eigen architectuurprijs

Brussel lanceert eigen architectuurprijs

Haalbaarheidsstudie voor belevingscentrum op Duitse militaire begraafplaats Lommel

Haalbaarheidsstudie voor belevingscentrum op Duitse militaire begraafplaats Lommel

Meer artikels