Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Vlaanderen start in 2019 werken aan de Brusselse ring

Vlaanderen start in 2019 werken aan de Brusselse ring

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft een investeringsplan van 2 miljard ' klaar met o.m. grootschalige werken aan de ring rond Brussel. Daarbij wordt het lokale van het doorgaande verkeer gescheiden. De herinrichting van de ring moet beginnen in 2019.

Er wordt daarnaast fors geïnvesteerd in alternatieven voor de wagen. Zo komen er drie nieuwe tramlijnen, 41 km nieuwe fietsinfrastructuur en meer groen.

Vooral de jaarlijks ongeveer 1.100 incidenten en ongevallen zijn de aanleiding voor de files op de ring rond Brussel. Daarvoor is dan weer vooral het hoge aantal weefbewegingen verantwoordelijk. Anderzijds ligt een deel van de fileproblemen aan het gebrek aan sterke alternatieven voor de auto. Het resultaat is dat Brussel aan de top staat van de Europese filehoofdsteden, met als gevolg niet alleen veel menselijke ergernis, maar ook veel schadelijke gevolgen voor het milieu en de economie.

Ecoduct

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts gaat de stilstand te lijf met werken aan de mobiliteit. Om het aantal incidenten en ongevallen terug te dringen, wordt het lokale en het doorgaande verkeer op de R0 gescheiden over een lengte van 20 km tussen de aansluiting E40 richting Kust (in Groot-Bijgaarden) en E40 richting Leuven (in Sint-Stevens-Woluwe (Zaventem)). Zo verdwijnen de hachelijke weefbewegingen en kan het verkeer vlotter en veiliger doorstromen op de drukste weg van het land (102.000 voertuigpassages per dag, gemiddeld om de 500 m op- of afritten). Aan Laarbeekbos komt een ecoduct waardoor meer groen en extra ruimte wordt gecreëerd voor mens en dier.

Fiets

Weyts investeert tegelijk in de alternatieven voor de auto. Zo komen er fietstunnels, fietsbruggen en fietspaden boven, onder en rond de Ring. Drie van die verbindingen maken deel uit van nieuwe fietssnelwegen, maar er komen ook nieuwe fietspaden langs steenwegen zoals de Brusselsesteenweg (Asse), de Leuvensesteenweg (Zaventem) en de Tervurenlaan (Tervuren). Allemaal samen goed voor 41 km nieuwe fietspaden. 'De fiets is steeds meer een echt alternatief voor de wagen in het woon-werkverkeer, zeker met de komst van de elektrische fiets. Met deze extra investering in fietsinfrastructuur, proberen we maximaal pendelaars te verleiden om de wagen te laten staan. Niet zozeer met milieuargumenten, maar met harde economische argumenten: met de fiets raak je snel, veilig en comfortabel op je werk', stelt minister Weyts.

Tram

Met drie nieuwe tramlijnen wordt ook het alternatief van het openbaar vervoer van en naar Brussel uitgebreid. De drie nieuwe tramlijnen van het zogeheten Brabantnet omvatten de verbindingen Brussel-Willebroek, Brussel-Zaventem Luchthaven en Jette-Zaventem Luchthaven. Een tramcapaciteit die per dag 20.000 auto's van de Ring rond Brussel kan halen.

De ambitieuze totaalaanpak voor het Vlaams-Brabantse verkeer vergt een investering van 2 miljard '. Een hoop geld én een hoop betrokken mobiliteitsspelers die op het terrein goed moeten samenwerken. Net daarom richtte Weyts eerder De Werkvennootschap op: een nieuw vehikel dat efficiënt werk kan maken van gebalde mobiliteitsoplossingen in een specifieke regio. De nieuwe projectvennootschap staat in voor het overkoepelende leiderschap over alle verschillende partners.

Tegelijk met de jongste aankondiging van minister Weyts wordt een project-milieu-effectentappart besteld. Om iedereen voldoende te informeren, lanceert Weyts ook een grootscheepse informatiecampagne via sociale media zoals Facebook, Twitter en de website www.werkenaandering.be. In het voorjaar komen er werkvergaderingen met gemeentebesturen, infosessies voor onteigenden en vergaderingen met stakeholders. In het najaar komt er een mobiele infotentoonstelling voor het publiek.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Wijziging van opdrachten in het kader van werken: vuistregels die elke aannemer moet kennen

Wijziging van opdrachten in het kader van werken: vuistregels die elke aannemer moet kennen

Een overheidsopdracht staat of valt met goede opdrachtdocumenten. Gebrekkige opdrachtdocumenten leveren problemen op bij het opmaken van de offerte. Denk daarbij aan een ondoorzichtige samenvattende opmeting met leemtes of simpelweg fouten in de[…]

Aantal gedetacheerde arbeiders in de bouw blijft dalen

Aantal gedetacheerde arbeiders in de bouw blijft dalen

De ondertekening van offertes voor overheidsopdrachten: dan toch een daad van dagelijks bestuur?

De ondertekening van offertes voor overheidsopdrachten: dan toch een daad van dagelijks bestuur?

VMM brengt overstromingen in kaart met satellietdata

VMM brengt overstromingen in kaart met satellietdata