Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Vlaanderen investeert in nieuwe spoorinfrastructuur

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Vlaanderen investeert in nieuwe spoorinfrastructuur

De federale en Vlaamse regering sloten een principieel akkoord over nieuwe spoorinvesteringen tussen 2018 en 2022. De elf Vlaamse spoorprioriteiten, aangevuld met twee extra spoorprojecten, kunnen versneld aangepakt worden omdat Vlaanderen met eigen middelen over de brug komt en in totaal voor 100 miljoen € mee financiert.

“Voor de eerste keer in de geschiedenis zal Vlaanderen mee achter het stuur van het spoorbeleid zitten”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die samen met zijn federale collega François Bellot (MR) het investeringsplan voorstelde.

Het filerecord wordt in Vlaanderen elk jaar een beetje scherper gesteld. De Vlaamse regering investeert daarom meer dan ooit in alternatieven voor de (vracht)wagen. Vlaanderen kijkt daarbij ook naar de NMBS en Infrabel: het treinnet blijft de ruggengraat van het openbaar vervoer en het goederenvervoer per spoor heeft het potentieel om nog meer vrachtwagens van de weg te halen. Tot nog toe verliep de samenwerking tussen de Vlaamse regering en het federale niveau over het spoorbeleid vaak stroef, maar nu is er eindelijk een principieel akkoord over nieuwe spoorinvesteringen in Vlaanderen.



De Vlaamse regering legt geld op tafel om dertien belangrijke spoorprojecten te realiseren. Het gaat om de elf Vlaamse spoorprioriteiten waar de Vlaamse regering al sinds 2013 op hamert bij de federale overheid, aangevuld met twee extra projecten: het project ‘Oude Landen’ in Ekeren (dat de weg vrijmaakt voor een tweede spoorontsluiting van de Haven van Antwerpen) en de afwerking van Lijn 50A (dat een derde en vierde spoor voorziet tussen Gent en Brugge).

Het is volgens Weyts de eerste keer dat Vlaanderen zelf echt investeert in spoorweginfrastructuur, al werd destijds ook wel meebetaald aan de Liefkenshoekspoortunnel en aan sporen in de haven van Zeebrugge. Er is lang en hard onderhandeld over het pakket spoormaatregelen. De discussie ging vooral over elf prioritaire dossiers waar de federale regering volgens Vlaanderen te weinig middelen voor uittrok. Bellot vond dan weer dat Vlaanderen advies mocht geven, maar dat hij wel besliste. Vlaanderen maakt nu zelf 100 miljoen € vrij om de prioriteiten te cofinancieren.

In het aanvankelijke federale voorstel zouden slechts vier Vlaamse spoorprioriteiten aangepakt worden, waarvan voor twee prioriteiten alleen studies voorzien waren. Dankzij stevig onderhandelingswerk worden nu alle elf Vlaamse spoorprioriteiten opgenomen in het plan, met daarbovenop nog eens twee extra spoorprojecten. Bovendien is het leeuwendeel van de Vlaamse middelen nu bestemd voor de concrete realisatie van de spoorprojecten: slechts 8% van het geld gaat naar haalbaarheidsstudies. De federale middelen voor de elf prioriteiten worden ook opgetrokken van 138 miljoen € naar 221 miljoen €, waardoor het totale budget voor de prioriteiten stijgt naar 321 miljoen €.

“Het is voor mij niet evident dat Vlaanderen gaat betalen voor een federale bevoegdheid, maar nood breekt wet. We kunnen niet blijven wachten op deze noodzakelijke investeringen. Dankzij het Vlaamse geld kunnen we sneller gaan. Concreet wil ik bijvoorbeeld al volgend jaar beginnen met de elektrificatie van spoorlijn 19 Mol-Neerpelt-Hamont, waar we al zo lang op aandringen. Vlaanderen gaat het spoorbeleid nu mee betalen én bepalen. Dat is historisch”, besluit Ben Weyts.
 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Test met zelfrijdende bus op ziekenhuiscampus in Jette

Test met zelfrijdende bus op ziekenhuiscampus in Jette

Op de Brussels Health Campus van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) start vandaag een proefproject met een zelfrijdende shuttlebus. De autonome bus zal gedurende een half jaar rondrijden op de universiteits- en ziekenhuiscampus en dienen als[…]

23/08/2019 | MobiliteitTransport
Megaproject aan Kluizendok in North Sea Port

Megaproject aan Kluizendok in North Sea Port

De Wever wil woonbonus schrappen

De Wever wil woonbonus schrappen

Sweco wint  twee prestigieuze mobiliteitsprijzen

Sweco wint twee prestigieuze mobiliteitsprijzen

Meer artikels