Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Vlaams-Brabant vernieuwt fietsnetwerk Groene Gordel

Vlaams-Brabant vernieuwt fietsnetwerk Groene Gordel

Toerisme Vlaams-Brabant is zopas begonnen met werken aan het fietsnetwerk in de Groene Gordel. De bewegwijzering wordt volledig vernieuwd en er verschijnen nieuwe trajecten en knooppunten. De werken zijn zeer ingrijpend en worden gefaseerd uitgevoerd om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken.
Het fietsnetwerk wordt opgedeeld in vier grote zones. Binnen een welbepaalde zone wordt het netwerk gedurende anderhalve maand aangepast en voorzien van nieuwe borden. Tijdens deze periode is het netwerk in die zone niet befietsbaar.
Na deze periode wordt de zone terug vrijgegeven en gestart met een volgende. Het startschot wordt gegeven in het noordoosten van de Groene Gordel. De fasering van de werken gaat in tegenwijzerzin de Groene Gordel rond, om eind maart 2021 in het zuidoosten te eindigen.
Het fietsnetwerk in de Groene Gordel ligt er al meer dan tien jaar.
“Op een aantal lokale wijzigingen na, is er sindsdien niet veel veranderd en dat begonnen de fietsers te merken. Het was tijd om het fietsnetwerk grondig tegen het licht te houden en kritisch te kijken waar we het konden verbeteren”, zegt Monique Swinnen, gedeputeerde van Toerisme.
Daar is al vrij snel, na de vernieuwing van het fietsnetwerk in het Hageland en Leuven in 2018, mee gestart. Aan het herbekijken van 1.100 km fietsroutes gaat behoorlijk wat denk- en terreinwerk vooraf. In overleg met fietsers, vrijwilligers, gemeenten en andere wegbeheerders is niet alleen rekening gehouden met de huidige fietsmogelijkheden, ook kansen en toekomstscenario’s zijn in rekening gebracht.
Dit resulteerde in een fijnmaziger fietsnetwerk met 120 km nieuwe en 85 km verbeterde trajecten dat dichter en beter aansluit op het Brusselse Gewest. De thematisch bewegwijzerde fietslussen zijn in het fietsnetwerk geïntegreerd, zodat de zeshoekige rood-witte borden kunnen weggenomen worden. Bovendien zijn heel wat gemeenten mee op de kar gesprongen om het rijcomfort en de fietsvriendelijkheid van bepaalde wegen langs het fietsnetwerk te verbeteren tegen het voorjaar van 2021.
De vernieuwing van het fietsnetwerk was tevens het geschikte moment om een nieuw type bewegwijzeringsbord in te voeren. Door te kiezen voor een volledig bedrukt bord en af te stappen van stickers, kunnen de onderhoudskosten de komende jaren naar beneden. Daarvoor moeten alle borden eenmalig vervangen worden.
Het fietsnetwerk in de Groene Gordel is grondig gescreend is op veiligheid, fietscomfort en beleving, met 120 km nieuwe en 85 km verbeterde trajecten als resultaat. Het netwerk wordt ook fijnmaziger en zal dichter en beter aansluit op het Brusselse Gewest. De thematische fietslussen in de Groene Gordel worden opgenomen in het knooppuntennetwerk en de afzonderlijke zeshoekige wit-rode bewegwijzering verdwijnt
De kers op de taart van de vernieuwingsoperatie is een nieuwe fietskaart van Vlaams-Brabant, die vanaf het voorjaar 2021 voor 7 € te koop zal zijn bij de toeristische diensten en de boekhandels. “Fietsers hoeven echter niet tot eind maart te wachten om het vernieuwde fietsnetwerk te ontdekken. Op onze fietsrouteplanner zullen de nieuwe trajecten zichtbaar zijn vanaf het moment dat een zone helemaal klaar is”, besluit gedeputeerde Monique Swinnen.
 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Vlaanderen pompt volgend jaar 5,5 miljard € in mobiliteit

Vlaanderen pompt volgend jaar 5,5 miljard € in mobiliteit

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters belooft dat 2021 dankzij een financiële injectie van ruim 5,5 miljard € een recordjaar zal worden voor investeringen in mobiliteitsprojecten. Het Geïntegreerd[…]

De Lijn wacht met autonoom vervoer

De Lijn wacht met autonoom vervoer

De Lijn investeert in traminfrastructuur

De Lijn investeert in traminfrastructuur

Groep VRC investeert in elektrische vrachtwagen van MAN

Groep VRC investeert in elektrische vrachtwagen van MAN

Meer artikels