Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Vijf kandidaten willen zelfrijdende lijnbus bouwen

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Vijf kandidaten willen zelfrijdende lijnbus bouwen

De Lijn heeft vijf constructeurs geselecteerd die kans maken om voor de Vlaamse vervoersmaatschappij zelfrijdende bussen te mogen bouwen voor proefprojecten in Antwerpen, Genk, Leuven en Mechelen. 
De vijf fabrikanten moeten de komende maanden een eerste voorstel indienen. Daarna starten onderhandelingen met De Lijn. Volgend najaar zal dan één definitieve fabrikant worden gekozen. In 2021 zouden de eerste testritten met een zelfrijdende bus op de openbare weg moeten plaatsvinden.
 
 
Drie van de vijf geselecteerden hebben een Belgische link: Scania Belgium, Navya-VSE en Easymile-Systra. Bij deze twee laatste werken telkens een Franse en een Belgische onderneming samen. Daarnaast zijn er nog het Amerikaanse Local Motors en ten slotte 2getthere uit Nederland.  Deze laatste constructeur bouwt ook de zelfrijdende shuttles die eerder dit jaar al werden voorgesteld op Brussels Airport en daar al in de loop van 2020 zullen getest worden.
 
De busfabrikanten moeten aantonen dat hun voertuig veilig kan rijden in gemengd verkeer. De zelfrijdende bussen zullen zonder chauffeur tegen lage snelheid rijden op een vast traject met een niet al te ingewikkelde verkeerssituatie. Een centrale verkeerskamer volgt het voertuig permanent en kan ingrijpen wanneer nodig. Op Brussels Airport zouden in de loop van 2020 al de eerste testritten met de autonome shuttle moeten plaatsvinden.
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Driekwart Leuvense binnenstad wordt fiets- of voetgangerszone

Driekwart Leuvense binnenstad wordt fiets- of voetgangerszone

Het Leuvense stadsbestuur stelde zopas een behoorlijk drastische ingreep voor: liefst 60% van de Leuvense binnenstad wordt ingericht als fietszone. Samen met de bestaande voetgangerszones (15%) betekent dit dat binnenkort in driekwart van het[…]

Labo Ruimte heeft eindrapport 'Gent, transitie in mobiliteit en ruimte'

Labo Ruimte heeft eindrapport 'Gent, transitie in mobiliteit en ruimte'

36 miljoen € voor zes Vlaamse transportprojecten

36 miljoen € voor zes Vlaamse transportprojecten

Ford heeft eigen schermen voor Transit en Tourneo

Ford heeft eigen schermen voor Transit en Tourneo

Meer artikels