Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Vias institute test nu ook kreukelpalen op hun werking

Gerelateerde onderwerpen :

,
Vias institute test nu ook kreukelpalen op hun werking

© vias

Vias institute beschikt sinds oktober 2017 over een labo dat (schok)testen voor weguitrusting kan uitvoeren. Voor de inzittenden van een voertuig kan de ernst van een ongeval afhangen van de prestaties van de weguitrusting bij een botsing. Vias institute heeft inmiddels verschillende soorten kreukelpalen getest.

Het instituut heeft verschillende labo’s waarin veiligheidsoplossingen getest, gecertifieerd en gehomologeerd worden. Het beschikt onder andere over een labo dat fiets- en motorhelmen test en certifieert en een labo dat alcoholtesters ijkt. Om veiligheidsredenen wordt de weguitrusting soms zo gemaakt zodat ze breekt of vervormt bij een impact met een voertuig. Sinds kort kan Vias institute ook dergelijke kreukelpalen testen.

Verloop

De schoktests van Vias institute beantwoorden aan heel strenge Europese voorwaarden met betrekking tot de ‘passieve veiligheid van constructies voor weguitrusting’. Tijdens de test laten ze een voertuig op een weguitrusting inrijden. Weguitrusting omvat systemen die dienen voor de inrichting van de openbare weg, zoals verlichtingspalen, signalisatieborden, verkeerslichten, telefoonpalen of pylonen van luchtkabels. Door de test op een welbepaalde snelheid uit te voeren, kan voor de weguitrusting een energieabsorptiecategorie en een veiligheidsniveau voor de inzittenden worden bepaald.

Een test verloopt in verschillende etappes. Eerst moet de fabrikant van de weguitrusting de test aanvragen bij Vias institute. Na een akkoord moet een testexemplaar bezorgd worden. Voor alle tests wordt een licht voertuig gebruikt.

Het voertuig wordt gewogen en het laboratorium rust het uit met verschillende accessoires, zoals versnellingsmeters. De installatie van de weguitrusting op de testsite kan worden uitgevoerd door Vias institute of door de fabrikant zelf. De installatie moet identiek zijn zoals de weguitrusting in de realiteit op de openbare weg gebruikt wordt.

De schoktest wordt uitgevoerd tegen de snelheid gevraagd door de fabrikant en wordt gefilmd met hogesnelheidscamera’s. De energieabsorptiecategorie wordt afgeleid uit de snelheid van het voertuig na impact, of de outputsnelheid. Zo kan de weguitrusting een hoge, zwakke of geen energieabsorptie hebben. Weguitrusting met een hoge energieabsorptie vertraagt het voertuig aanzienlijk of brengt het volledig tot stilstand. Dit vermindert het risico op secundaire ongevallen, zoals ongevallen met structuren, bomen, voetgangers of andere weggebruikers na een eerste botsing met de weguitrusting.

De weguitrusting zonder energieabsorptie zorgt ervoor dat het voertuig blijft rijden na de impact met slechts een kleine snelheidsafname. Vergeleken met de weguitrusting met energieabsorptie kan deze weguitrusting zonder energieabsorptie het risico op verwondingen bij de inzittenden verminderen.

Veiligheidsniveau

Daarnaast wordt op basis van de tests aan verschillende snelheden de weguitrusting ingedeeld in een veiligheidsniveau tussen 0 en 4.

Hoe beter de weginfrastructuur ervoor zorgt dat de ernst bij een botsing daalt, hoe hoger de score die hij toegekend krijgt inzake veiligheidsniveau. Een testrapport met alle uitgevoerde metingen wordt vervolgens aan de fabrikant overhandigd. Als de conclusie positief is, kan de weguitrusting worden gehomologeerd. Zodra zijn product gehomologeerd is, kan de fabrikant het voorstellen aan de wegenadministraties.

De resultaten van de test stellen de lokale en nationale wegenadministraties in staat te beoordelen hoe hoog het prestatieniveau van de weguitrusting is in het geval een voertuig er tegen botst. De wegbeheerder kan op basis van verschillende elementen in het rapport dan beslissen of hij de weguitrusting zal gebruiken en op welke plaatsen.

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Studio NZL start onderzoeksfase voor Limburgse Noord-Zuidverbinding

Studio NZL start onderzoeksfase voor Limburgse Noord-Zuidverbinding

De Limburgse Noord-Zuidverbinding werd vorig jaar aangeduid als complex project. Daarmee volgt het een nieuwe procesaanpak. De Werkvennootschap, een organisatie van de Vlaamse regering die zich bezighoudt met grote mobiliteitsprojecten, stelde[…]

N-VA wil spoorwegstations overdragen aan Infrabel

N-VA wil spoorwegstations overdragen aan Infrabel

Economische belangen Belgische havens fors gestegen

Economische belangen Belgische havens fors gestegen

20 miljoen € voor schoolomgevingen

20 miljoen € voor schoolomgevingen

Meer artikels