Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Verlichting op Antwerpse ring schakelt over op led’s

Verlichting op Antwerpse ring schakelt over op led’s

De oude verlichting op de Antwerpse ring wordt begin 2018 vervangen door moderne led-verlichting. Nadien zullen andere Vlaamse snelwegen aangepakt worden. De led-verlichting moet de verkeersveiligheid mee helpen verhogen en zal leiden tot een besparing van 4 miljoen € per jaar op energiekosten. Dat blijkt uit een vraag van volksvertegenwoordiger Annick De Ridder (N-VA) aan Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) over de plaatsing van led-verlichting op het Vlaamse wegennet. De Ridder’s collega’s Andries Gryffroy en Bart Nevens ijveren ervoor dat ook Vlaamse steden en gemeenten overschakelen op led’s voor openbare verlichting.

De volksvertegenwoordigers Gryffroy en Nevens (N-VA) pleiten voor een snelle overschakeling op led-verlichting. “Onze steden en gemeenten laten miljoenen liggen aan besparingen in openbare verlichting. De hoge investeringskost is vaak het struikelblok, maar led-verlichting verdient zich snel terug”, zeggen ze in koor.

Besparing

Vlaanderen telt in totaal liefst 1,5 miljoen ‘lichtpunten’ op de openbare weg of meer dan één lichtpunt per vijf Vlamingen. “80% van de openbare verlichting staat op gemeentewegen en -pleinen, die beheerd worden door de steden en gemeenten. Zij staan dus in voor het jaarlijkse kostenplaatje van 128 miljoen €. Liefst 104 miljoen € daarvan gaat naar de energiekost. Het kan nochtans goedkoper indien men zou overschakelen naar led-verlichting. Dat zou een gezamenlijke winst van zowat 32 miljoen € per jaar kunnen opleveren”, legt Andries Gryffroy uit.

“Vanaf 2020 zullen de huidige ‘oranje’ lampen niet meer geproduceerd worden. Deze moeten dus sowieso vervangen worden. We kunnen dat beter op een slimme manier doen”, vult Bart Nevens aan. Heel wat steden en gemeenten hebben al actieplannen gemaakt, maar vaak blijft de uitvoering achterwege. “De omschakeling zelf vergt van de steden en gemeenten dan ook een totale investering rond de 450 miljoen €, een immens bedrag. We willen hen dan ook de instrumenten aanreiken om die transitie te kunnen inzetten”, vervolgt Gryffroy.

Private partners

Daar zijn creatieve oplossingen voor. De N-VA’ers denken aan alternatieve financieringsbronnen zoals ‘licht als een dienst’ (‘Light as a Service’). Internationaal komt deze vorm van samenwerking met een private partner steeds vaker voor. “De private partner is daarbij verantwoordelijk voor de installatie, de uitbating en het onderhoud. Daarvoor moet de gemeente niet meer betalen, want die betaalt enkel een vaste kost, die nog steeds lager zal liggen dan wat de gemeenten nu jaarlijks betalen aan onderhoud en energie. Iedereen wint hierbij: de gemeente vermindert haar uitgaven en de Vlaming krijgt moderne technologie in zijn straat. Momenteel kan dit niet. De gemeenten zijn verplicht om via de distributienetbeheerders te werken. Daardoor kunnen ze niet kiezen voor deze alternatieve vormen van financiering. Dat willen we veranderen”, vervolgt Gryffroy.

“Bovendien kan men led-verlichting veel beter sturen. De verlichting dimmen en zelfs doven in functie van een bepaald tijdsprogramma of in functie van beweging: het wordt allemaal mogelijk”, zegt Nevens. Dat heeft twee voordelen. Ten eerste een belangrijk ecologisch voordeel: verlichting met ledtechnologie is energiezuiniger en gaat ook een pak langer mee.

Lichtvervuiling

Ten tweede willen Nevens en Gryffroy met led-verlichting de Vlaamse lichtvervuiling tegengaan en de duisternis in Vlaanderen weer wat meer ruimte bieden. Op ruimtefoto’s is Vlaanderen één oranje-gele vlek, één van de meest ‘met licht vervuilde’ gebieden op aarde. Nachtdieren lijden hieronder, want het verstoort hun bioritme en hun migratiebewegingen. Ook voor het bioritme van de mens is de continue blootstelling aan licht nefast. “Met slimme led-verlichting kunnen we lichtvervuiling tegengaan en verlichten daar waar het nodig is, op het moment dat het nodig is. Op bepaalde wegen kunnen we beter enkel het fietspad of het voetpad verlichten. Fietspaden kunnen ook verlicht worden enkel als er fietsers op rijden: zo vermijden we kosten en lichtvervuiling. De wegbeheerder kan inspelen op wisselende weersomstandigheden of evenementen”, zegt Nevens nog.

Het debat over de parlementaire conceptnota van de N-VA’ers is een eerste stapje. “We hopen uiteraard dat we hiervoor een breed draagvlak kunnen vinden, andere partijen kunnen overtuigen om mee te gaan en finaal een nieuw decreet kunnen indienen om deze problematiek snel en slim op te lossen”, besluiten Gryffroy en Nevens.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Nieuwe basisschool en sporthal op Nieuw Zuid

Nieuwe basisschool en sporthal op Nieuw Zuid

Het Autonoom Gemeentebedrijf voor Vastgoedbeheer en Stadsprojecten voor Antwerpen, AG VESPA, is gestart met de bouw van een gloednieuwe basisschool op Nieuw Zuid. Het einde van de werken is voorzien tegen eind 2020. Het GO! Onderwijs van de[…]

Leuven investeert 57 miljoen € in sportinfrastructuur

Leuven investeert 57 miljoen € in sportinfrastructuur

Drie kandidaten voor bouw hoofdzetel NMBS

Drie kandidaten voor bouw hoofdzetel NMBS

Grote mobiliteitsprojecten op komst in Tongeren

Grote mobiliteitsprojecten op komst in Tongeren

Meer artikels