Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Vergunning voor metrotunnel onder Noordstation

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Vergunning voor metrotunnel onder Noordstation

Het Brusselse Gewest heeft zopas de stedenbouwkundige vergunning afgeleverd voor de aanleg van een metrotunnel onder de treinsporen van het Noordstation . De aanvraag werd reeds op 18 augustus 2017 ingediend door Beliris, die voor vervoersmaatschappij MIVB optreedt als bouwheer. Eerder werd ook al de milieuvergunning afgeleverd.

De goedkeuring is een belangrijke stap voor het Metro 3-project, omdat de metrotunnel de indienststelling van het eerste traject van de lijn tussen de metrohaltes Noordstation en Albert mogelijk maakt.

De voorbereidende werkzaamheden zijn eind januari al begonnen aan de kant van de Vooruitgangstraat met het verplaatsen van de ondergrondse netwerken. Om de toekomstige werfzone voor te bereiden zijn momenteel ook de asbestverwijdering en de afbraak van een oud leegstaand Infrabelgebouw aan de gang.

“Daarna zouden de burgerlijke bouwkundige werkzaamheden voor de aanleg van de tunnel onder de treinsporen moeten kunnen starten in de loop van het laatste kwartaal van dit jaar”, zegt Cédric Bossut, directeur van Beliris.

“De metrotunnel onder het Noordstation krijgt een dubbele functie. Aanvankelijk zal de tunneldoorgang fungeren als een eindstation om de rijtuigen van metrolijn 3 in staat te stellen de nodige draaimanoeuvres uit te voeren wanneer het traject Noordstation-Albert in dienst wordt gesteld. Op termijn zal het kunstwerk functioneren als een tunneldoorgang en de circulatie van Metro 3 over de hele lijn Bordet-Albert verzekeren”, aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

De toekomstige metrolijn 3 zal de reizigers een nieuwe as van 10,3 km binnen het metronetwerk aanbieden die de stations Bordet en Albert in slechts 20 minuten met elkaar verbindt. Het Metro 3-project wordt uitgevoerd in twee fases.

De eerste fase betreft de omvorming van de premetro naar een metro tussen de haltes Albert en Noordstation en de bouw van het nieuwe station Toots Thielemans. De tweede fase omvat de uitbreiding van dit traject tot aan Bordet door de aanleg van een 4,5 km lange tunnel, zeven nieuwe moderne stations en een stelplaats.

Het project wordt geleid door de MIVB en Beliris en is een partnerschap tussen de federale staat en het Brusselse Gewest. De MIVB bouwt de nodige infrastructuur voor de omvorming van premetro naar metro op het bestaande traject tussen de metrohaltes Albert en Noordstation.

Zij bepaalt en bestelt de nieuwe metrostellen, zal de kunstwerken uitrusten voor de indienststelling (sporen, veiligheidssystemen, enz.) en de nodige terreinen verwerven. De MIVB wordt ook de toekomstige exploitant van de metrolijn.

Beliris, de publieke bouwheer van Brussel, stelt zijn expertise ter beschikking voor de realisatie van de nieuwe infrastructuren, waaronder de passage onder het Noordstation, een nieuwe tunnel en de stations voor de uitbreiding van het Noordstation naar Bordet, de speciale technieken en afwerking in de stations, evenals de toekomstige stelplaats in Haren. Beliris beheert ook de studies en vergunningen in nauwe samenwerking met het studiebureau Metro Noord.

Het Brusselse Gewest beheert via de MIVB en zijn gewestelijke dienst Brussel Mobiliteit, de transformatie van de tien bestaande stations en infrastructuren en de bovengrondse inrichting.

 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Vergunning voor heraanleg Albertplein in Knokke

Vergunning voor heraanleg Albertplein in Knokke

De gemeente Knokke-Heist heeft met de private ontwikkelaars Goethals Promotor en PSR, een deel van Jan De Nul Group, een finale overeenkomst gesloten voor de onder- en bovengrondse heraanleg van het Albertplein gelegen tussen de Kustlaan en de[…]

Weyts schuift sportinfrastructuurprojecten een jaar op

Weyts schuift sportinfrastructuurprojecten een jaar op

Vergunbaarheid in agrarisch gebied wordt niet versoepeld

Vergunbaarheid in agrarisch gebied wordt niet versoepeld

Kortere doorlooptijden bij wegenis- en rioleringsprojecten

Kortere doorlooptijden bij wegenis- en rioleringsprojecten

Meer artikels