Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Vergo trekt de kaart van Safety First

Vergo trekt de kaart van Safety First

Familiebedrijf Transport Vergo is reeds vijftig jaar actief in logistiek en transport doorheen West-Europa. Naast het vervoer van volle ladingen, zoals palletgoederen en containers, behoren ook distributie en sneltransport tot de activiteiten. Als overtuigd MAN-klant weet Transport Vergo perfect waarom ze voor MAN opteren. Naast de voortreffelijke kwaliteit van de trucks zelf en de bijhorende dienstverlening speelt immers de veiligheid van de chauffeur én de omgeving een cruciale rol voor Vergo. En laat dat nu net een domein zijn waarin MAN duidelijk een voortrekkersrol speelt.

Preventieve aanpak

Aan het woord zijn Sarah Goovaerts, die samen met vader Luc aan het roer van Transport Vergo staat, en Marc Vanhaecht, sinds bijna dertig jaar chauffeur bij Vergo. 'Ik ben heel tevreden met de veiligheidssystemen op mijn nieuwe MAN,' vertelt Marc. 'Vorige week nog dook er plots een fietser op voor mijn zware truck. Vóór ik kon reageren, trad de Electronic Brake Assist (EBA) in werking en kon het noodstopsysteem een ongeval vermijden. Een waarschuwing op het display was de enige herinnering aan een noodsituatie die goed afliep.'

In de winter is het 's avonds snel donker en de zwakke weggebruikers zijn zich niet altijd bewust van hun beperkte zichtbaarheid. Een vrachtwagenchauffeur komt in het verkeer sowieso ogen te kort. Met de groeiende verkeersdrukte, foutparkeerders en allerhande hindernissen op de weg wordt de vrije bewegingsruimte van vrachtwagens immers steeds meer belemmerd. 'De vele spiegels leveren een groter gezichtsveld, maar de chauffeur kan niet overal tegelijk kijken', aldus bedrijfsleider Sarah Goovaerts. 'Daarom kiezen we bij Vergo al jaren voor een preventief veiligheidsbeleid. Reeds in 2010 startte Vergo met een opleiding defensief rijden voor alle chauffeurs. De jaarlijkse opfrissing maakt deel uit van de permanente chauffeursopleiding om de aandacht voor veilig rijden levend te houden.' Via de boordcomputer worden verschillende rijstijlindicatoren permanent opgevolgd. Zo wordt onder meer het gebruik van de paniekrem of noodstoprem geregistreerd. Deze informatie wordt vervolgens teruggekoppeld naar de chauffeurs om indien nodig op individuele basis bij te sturen.

Veilige voertuigen

Bij de aanschaf van nieuwe voertuigen wordt steevast gekozen voor de modernste veiligheidssystemen. Zo werden de MAN-voertuigen uitgerust met het Active Safety-pakket, dat bestaat uit een Adaptive Cruise Control (ACC) en Electronic Brake Assist (EBA), een uitrustingspakket dat niets aan het toeval overlaat als het op veiligheid aankomt. In zijn bijna drie decennia als vrachtwagenchauffeur bij Vergo zag Marc het verkeer steeds complexer worden. Als geen ander weet hij dat een veilige rijafstand de stress in de cabine aanzienlijk vermindert. Zo maakt hij gebruik van de Adaptive Cruise Control om de afstand tegenover zijn voorligger in te stellen op 80 m. Dit stelt hem in staat om in alle omstandigheden tijdig te reageren op onverwachte verkeerssituaties. Daarnaast onderzoekt Vergo momenteel de mogelijkheid om ook oudere voertuigen in het wagenpark uit te rusten met een detectiesysteem voor plots opduikende hindernissen. Ten slotte worden ook camerasystemen geïnstalleerd op voertuigen die voor het drukke stadsverkeer worden ingezet.

Transport Vergo is terecht trots op zijn geleverde inspanningen voor een veilig wagenpark en dito chauffeurs. Als vrachtwagenconstructeur kan MAN deze focus alleen maar toejuichen en zo goed mogelijk ondersteunen. Dankzij de nauwe samenwerking tussen MAN en Vergo worden de behoeften perfect in kaart gebracht en kan er samen naar gestreefd worden om, naar de toekomst toe, de voertuigen nog veiliger te maken. - RH

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

AMB brengt bouwmaterialen over het water naar Antwerpen

AMB brengt bouwmaterialen over het water naar Antwerpen

Antwerpen start met een pilootproject stedelijke logistiek via dee binnenvaart aan het Asiadok. De tijdelijke maatschappij Antwerpen Mobiele Bouwlogistiek (AMB) zal daar een jaar lang als test een terrein uitbaten om palletten met bouwmaterialen[…]

Eerste Case-material handler van nieuwe generatie werkt in Lendelede

Eerste Case-material handler van nieuwe generatie werkt in Lendelede

Luxe-woonproject op Antwerpse Linkeroever

Luxe-woonproject op Antwerpse Linkeroever

Twin Trading vaart 
zijn eigen koers

Twin Trading vaart 
zijn eigen koers