Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Veiligere vrachtwagens

Veiligere vrachtwagens

Constructeur MAN is niet alleen bekommerd om de veiligheid van de bestuurders van zijn eigen vrachtwagens, maar ook om die van andere voertuigen in steeds complexere verkeersomstandigheden. Vanuit die bekommernis werkt MAN met externe studiebureaus om de oorzaken van ongevallen met bedrijfsvoertuigen in kaart te brengen. Die studies hebben geleid tot een hele reeks elektronische veiligheidssystemen die standaard op zijn voertuigen worden voorzien en die de chauffeurs bijstand verlenen in kritieke situaties. Hierna volgt een kort overzicht van het huidige aanbod (standaard voorzien, afhankelijk van het gekozen veiligheidspakket).

' Adaptive Cruise Control (ACC). Dit systeem past automatisch de afstand aan tussen de vrachtwagen en het voorgaande voertuig.

' Lane Guard System (LGS) of rijstrookcontrole. Dit systeem is reeds toe aan de vierde generatie en maakt er de bestuurder aan de hand van een geluidssignaal op attent dat hij de rijstrookmarkering zonder gebruik van zijn richtingaanwijzer overschrijdt.

' Emergency Brake Assist II (EBA II). Dit automatische noodremsysteem, dat in deze tweede versie gebruik maakt van de LGS-camera en radarsensor, is sinds de invoering van de Euro 6-emissienorm beschikbaar op alle MAN-trucks en -coaches. De voertuigen kunnen daarmee dus reeds worden uitgerust, nog vóór dit een wettelijke verplichting wordt vanaf 1 november 2015. Doel van het EBA-systeem is om zware kop-staartbotsingen te verhinderen of de gevolgen ervan te minimaliseren. Reageert de bestuurder niet op waarschuwingen van het systeem, dan voert noodremassistent EBA zelfstandig een noodremming uit. Dat gebeurt in combinatie met het Emergency Stopping Signal (ESS) dat een noodremsignaal geeft aan de hand van knipperende remlichten. Dit is bijzonder nuttig, rekening houdend met het feit dat ongeveer 32% van alle ongevallen met vrachtwagens kop-staartbotsingen zijn.

Maar MAN denkt ook aan de toekomst. Zo stelde de constructeur een zogeheten 'afdraai-assistent' voor die bestuurders waarschuwt voor voetgangers en fietsers in de dodehoekzone. Gebaseerd op twee camera's helpt dit systeem de chauffeur bij het rechts afdraaien in een stadsomgeving. Er staan nog uitgebreide tests op het programma vóór dit systeem in serieproductie op de markt gebracht kan worden.

Achteruitkijken op één centrale monitor. De Duitse constructeur werkt overigens ook aan een prototype van een camera/monitorsysteem ter vervanging van de buitenspiegels. In plaats van in verschillende buitenspiegels te moeten kijken, krijgt de chauffeur alle nodige informatie op één centrale monitor gelinkt aan verschillende strategisch opgestelde buitencamera's. Op dit ogenblik is de vervanging van buitenspiegels door camerasystemen wettelijk niet toegestaan, maar naar de toekomst biedt dit zeker mogelijkheden.

Ook een upgrade van het (hoger vermelde) EBA-systeem zit in de pijplijn. Hierbij zal de informatie van de radarsensor en een camera achter de voorruit van de vrachtwagen worden gecombineerd om potentiële noodremsituaties sneller te detecteren. - FG

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

ZIN wordt grootste circulaire gebouw in België

ZIN wordt grootste circulaire gebouw in België

CFE Contracting (Van Laere, BPC en VMA) is begonnen met het plaatsen van de paalfundering van ZIN, een multifunctioneel project in de Brusselse Noordwijk. De herontwikkeling van WTC 1 en 2, in opdracht van Befimmo, wordt een innovatief en[…]

Woonhaven renoveert 383 sociale appartementen

Woonhaven renoveert 383 sociale appartementen

'Het duurt te lang voor we kunnen starten met bouwen'

'Het duurt te lang voor we kunnen starten met bouwen'

Mechelen legt eerste steen van nieuwe Komet-wijk

Mechelen legt eerste steen van nieuwe Komet-wijk