“Verschillende Vlaams-Brabantse gemeenten, waaronder Beersel, Dilbeek, Halle, Sint-Pieters-Leeuw, Lennik, Hoeilaart, Overijse, Herne en Zaventem, kondigden al een bouwstop of sterke beperkingen op nieuwbouw aan”.
‘Een dergelijke bouwstop zet een sterke rem op de mogelijkheid om nieuwe kwalitatieve woningen te realiseren in de provincie. Wonen wordt daardoor steeds moeilijker betaalbaar voor veel gezinnen”, stelt directeur-generaal Marc Dillen van de VCB.
Opvallend is dat de meeste gemeenten die een bouwstop afkondigen zich in de rand rond Brussel bevinden. Precies daar is de nood aan een groter kwalitatief woonaanbod het hoogst. Zo zijn vastgoedprijzen in de rand het hoogst en kent deze regio ook de grootste prijsstijgingen.
Duurste provincie
Uit de recentste vastgoedstatistieken blijkt dat wie eind 2020 een huis kocht in Vlaams-Brabant, daar bijna 325.000 € voor betaalde. In de andere provincies bedroeg de verkoopprijs van een huis gemiddeld 263.000 €. In Vlaams-Brabant betaal je dus vandaag al 80.000 € of 20% meer.
Ook de bevolkingsgroei in Vlaams-Brabant is uitzonderlijk hoog. Zo voorspelt het Federaal Planbureau dat tussen 2020 en 2040 het aantal gezinnen in Vlaams-Brabant zal stijgen met 14%.
In het arrondissement Halle-Vilvoorde bedraagt deze stijging zelfs 17%. Dit is een stuk hoger dan de gemiddelde stijging van het aantal gezinnen in Vlaanderen, deze bedraagt 11%.
Bouwgrond
Het huidige potentiële bouwgrondaanbod, zowel in woongebied als in woonreservegebieden, bedraagt in Vlaams-Brabant 8.158 ha. Een kwart van het aanbod ligt in woonuitbreidingsgebieden.
Niet al die bouwgrond is onmiddellijk beschikbaar. Een deel van deze percelen wordt niet aangeboden voor bebouwing omdat ze bijvoorbeeld zijn ingericht als tuin. Andere bouwgronden zijn slecht gelegen en om die reden niet interessant voor de meeste bouwers.
“Nu Vlaanderen een stolp wil zetten op deze woonuitbreidingsgebieden zal dus tot een kwart van het bouwgrondvoorraad verdwijnen. De negen gemeenten die daarbovenop nog een bouwstop invoerden verergeren het probleem nog meer en zorgen ervoor dat de aankoop of de bouw van een woning steeds moeilijker voor de Vlaams-Brabantse gezinnen”, stelt Dillen.
Uniforme regelgeving
De VCB wijst erop dat we ook moeten oppassen voor een versnippering van de regelgeving. Als gemeenten, zonder onderlinge afstemming, uiteenlopende regelgeving opstellen dan wordt de administratieve last voor bedrijven steeds groter.
De Vlaamse Confederatie Bouw en de Confederatie Bouw Vlaams-Brabant roepen gemeenten dan ook op om goed na te denken vooraleer zij bouwpauzes en bouwstops invoeren.
“We vragen aan de gemeenten om samen te werken aan een uniforme regeling voor heel de provincie. Zo kunnen lokale overheden en de bouwsector samen kwalitatieve woonprojecten realiseren met aandacht voor groen en leefbaarheid”, besluit de directeur-generaal.
Evolutie aantal goedgekeurde bouwvergunningen voor flats en huizen, eerste 10 maanden.
(Bron: Statbel)
|
Vlaams-Brabant – huizen
|
Vlaams Gewest – huizen
|
2017
|
-7%
|
-16%
|
2018
|
36%
|
45%
|
2019
|
5%
|
-4%
|
2020
|
1%
|
5%
|
|
|
|
|
Vlaams-Brabant – flats
|
Vlaams Gewest – flats
|
2017
|
6%
|
-12%
|
2018
|
14%
|
37%
|
2019
|
-25%
|
-21%
|
2020
|
-9%
|
-7%
|