Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Vastgoedkenners voorspellen een digitaal 2019

Gerelateerde onderwerpen :

,
Vastgoedkenners voorspellen een digitaal 2019

Namen deel aan het debat (vanaf l.): moderator Ben Roelants, Leopold Dekeyser van Think Urban, Dietrich De Blander van Nanopixel en Luc Binst van Binst Architects. (foto’s Nanopixel)

Tijdens de eerste editie van het event ‘The Future of Selling Real Estate’ in Gent lanceerde Nanopixel, een bedrijf dat gespecialiseerd is in high end 3D-visualisering en één van de pioniers inzake digitale klantenervaringen, zijn nieuwe product Showreal. In een aansluitend panelgesprek gaven experts hun visie over de (digitale) toekomst van het Belgische vastgoed.

Het in Roeselare gevestigde digitale technologiebedrijf - met een vestiging in Dubai - wil een stevige voet aan de grond krijgen in de vastgoedwereld. Met Showreal lanceert Nanopixel een interactieve applicatie om projectontwikkelaars en verkoopmedewerkers te ondersteunen bij de visualisatie en verkoop van wooneenheden. Het betreft een combinatie van software, hardware en state-of-the-art 3D-visualisatie.

“Via de touchtafel en een levensgrote videowall kan de klant alle appartementen of units van een vastgoedproject bekijken. Hij krijgt hierdoor een zeer compleet beeld over het bouwproject nog vóór het er staat. De projectontwikkelaar kan de klant accurater informeren en sneller tot verkoop overgaan”, aldus Dietrich De Blander, ceo bij Nanopixel.

“Met Showreal verzorgen we de inhoud van de toepassing van A tot Z: de renders, integratie van CAD-tekeningen, animaties, foto’s, filmpjes, 360°-masterplan overzicht en 3D-grondplannen. Met de ‘floor slicer’ krijgt de klant een doorsnede van elke verdieping en elk appartement. Met een eenvoudige sleepbeweging over het scherm kan de verkoper de klant meenemen naar een andere verdieping. Dankzij dronebeelden krijgt de klant ook het echte zicht (’s morgens, ’s middags, ’s avonds) te zien uit elk appartement, vanop elke verdieping.”

Moderator Ben Roelants (l.) voelt architect Luc Binst (r.) aan de tand over de recente evoluties in de vastgoedsector.

Integratie met CRM

Showreal kan volledig in de website van de projectontwikkelaar geïntegreerd worden, maar koppelt ook CRM zoals Salesforce of Zoho. Zo kan de klant eenvoudig thuis informatie vergaren en een verlanglijst samenstellen. Eenmaal in het verkooppunt kan de verkoper de voorkeuren van de klant meteen opvragen, levensecht visualiseren en het verkoopproces afwerken.

“De verkoop van vastgoed kan eenvoudiger en sneller, en geeft op die manier een win-win voor de consumenten én de vastgoedmarkt”, vertelt De Blander. “De eerste projecten zijn ondertussen al gerealiseerd. Onder meer voor het project Sky Towers in Oostende (van Vastgoed Degroote) wierp onze digitale tool  reeds z’n vruchten af.”

Showreal is een combinatie van software, hardware en state-of-the-art 3D-visualisatie.

Digitale vastgoedvisie

Aansluitend op de lancering van de nieuwe digitale tool was er een interessant panelgesprek waarin experts hun visie gaven over de (digitale) toekomst van het Belgische vastgoed. Het panel bestond uit Luc Binst, ceo van het architectenbureau Binst Architects, Leopold Dekeyser, managing partner bij vastgoedontwikkelaar Think Urban, en tot slot Dietrich De Blander, ceo van Nanopixel, en werd in goede banen geleid door bekend gezicht-moderator Ben Roelants.

Evolutie van de vastgoedsector

De vastgoedsector is voorbije vijf jaar opmerkelijk geëvolueerd. Leopold Dekeyser, met 20 jaar ervaring in het vak, stelt dat vastgoed vandaag meer in the picture is gekomen door de lage rente. Wonen is een belangrijk thema in de maatschappij, met verankering in steden en gemeentes. “De vastgoedboost is ongezien in decennia, maar het vertrouwen in vastgoed staat op een laagtepunt. Er zijn zeer degelijke projectontwikkelaars, maar het vak trekt nog altijd cowboys aan. De service is daarbij een grote zorg.”

Een quotering door klanten kan daarbij helpen… “De meeste klanten hebben daar geen probleem mee. De koper van vandaag is totaal anders dan deze van 10 jaar geleden. Hij is mondiger en ook het ‘what you see is what you get’-gevoel speelt steeds meer. Mooie plaatjes van het vastgoed zijn goed, maar dat creëert uiteraard een bepaald verwachtingspatroon. De patina van natuurlijke materialen (hout) verandert met het ouder worden. Of beton kan verkleuren tijdens het droogproces. De klant moet daarvan duidelijk op de hoogte zijn, anders aarzelt hij niet om een proces aan te spannen,” vertelt Luc Binst.

Ruime interesse uit de vastgoedwereld voor deze eerste editie van ‘The Future of Selling Real Estate’.

Naar een grote disruptie?

Komt er de komende vijf jaar een grote disruptie aan in de vastgoedsector? Volgens het zakenmagazine Forbes hinkt de sector wereldwijd achterop inzake innovatie. Ook al zijn er nu reeds velen op een innovatieve manier met vastgoed bezig. Leopold Dekeyser zorgt ervoor dat alle actoren van in het begin bij een project betrokken zijn.

“Recent hebben we bij een bepaald project de dag na de compromis de vereniging van mede-eigenaars verzameld en alle mogelijke problemen van het bouwproces samen kunnen bespreken. Tot nu toe hebben we geen problemen ervaren, uiteraard zijn er wel veel mensen met vragen. Het voordeel is dat de klantencommunicatie rechtstreeks is en de kost lager ligt”, vertelt Leopold Dekeyser.

Grote disruptieve bedrijven in vastgoed zijn de panelleden nog niet tegengekomen. “Maar voorzichtigheid is de boodschap. Je moet nadenken over hoe je anders moet werken. Het is ook onze taak om klassieke bedrijven mee te nemen in innovatie. De businessmodellen zijn aan het veranderen, dat is onvermijdelijk. Kijk naar Tesla, je kan die wagen vandaag al gewoon online kopen en personaliseren. Een huis is weliswaar nog steeds een grotere investering dan een wagen, maar de rol van ontwikkelaars en makelaars zal zeker veranderen”, aldus Dietrich De Blander.

“Vandaag kan je met nieuwe technologieën zoals Virtual Reality reeds in een te bouwen project rondwandelen. Toch hebben we hebben gemerkt dat kopers daar niet enthousiast van worden in de verkoopfase. Een koper zit er niet op te wachten om zo’n VR-bril op te zetten. Misschien vergezocht: op zaterdag komen heel wat vrouwen van de kapper… Misschien is het niet zo’n goed idee om een (vrouwelijke) klant tijdens een salesgesprek zo’n VR-bril op te zetten...”

Uitdagingen voor de sector

De vastgoedsector staat voor een aantal belangrijke uitdagingen. Volgens Luc Binst is de belevingsfactor superbelangrijk: “Alle tools zijn welkom om vastgoed op een zo sterk mogelijke manier aan de man te brengen. Het ‘gadgetgehalte’ in onze maatschappij is erg hoog, en dus wordt dit stilaan ook in de vastgoedsector het geval.”

Als leverancier van die belevingstools is het voor Nanopixel ook elke dag kijken welke nieuwe technologie we volgen en welke we links laten liggen. “En dat is moeilijk te voorspellen, maar op die manier zijn wij een filter om te adviseren over technologie”, aldus De Blander.

Dé ideale digitale tool van morgen

De panelleden kijken uit naar een ‘virtueel bureau’ om deze uitdagingen aan te gaan. “Een volledig geïntegreerd 3D-proces waar we in één model werken. We moeten een centraal digitaal model creëren dat door alle partijen kan worden geraadpleegd: aannemers, bouwheren, architecten, ontwikkelaars, .... We zouden eerst een virtueel bouwmodel kunnen afleveren dat goedgekeurd wordt door alle partijen vooraleer de bouw wordt opgestart”, verduidelijkt Luc Binst.

Leopold Dekeyser beaamt: “Ik denk dat dit een schitterende tool zou kunnen zijn. De klant is zeer veeleisend vandaag, ongeacht de kostprijs van zijn woning/project. Als we de garantie zouden kunnen geven dat de oplevering zal zijn zoals in dat digitaal model, dan kunnen heel wat obstakels tijdens het bouwtraject vermeden worden. Ik zie een tool zoals BIM (Building Information Modelling) op termijn ook doorgetrokken worden naar vastgoed en projectontwikkeling.”

Toekomst van vastgoed verkopen

Verschillende factoren zullen in de toekomst de manier van vastgoed verkopen veranderen. Toch blijft de locatie an sich een zeer belangrijke factor. “Bepaalde toplocaties zoals een goed uitzicht zijn troefkaarten om vastgoed op te waarderen,. En hoe iconischer een pand in de context, hoe hoger de activiteit/de interesse in de markt voor een bepaald publiek”, vertelt Luc Binst.

“Een advertentie in de krant blijft zijn nut bewijzen. Beelden doen verkopen. Als een project of de locatie goed zijn, dan verkoopt zich dat grotendeels zelf”, aldus Dietrich De Blander. “Maar de markt zal veranderen. Op een gegeven moment verwacht ik een overaanbod en dan moet je er als vastgoedmakelaar wel uit kunnen springen. Vandaag ga ik ervan uit dat er niet gigantisch veel tools zullen nodig zijn, maar deze zorgen wel voor vertrouwen bij de klant. In 2018 hebben we een aantal van de duurste projecten met eenvoudige zaken in de markt kunnen zetten, en dat werkt soms ook gewoon.”

“Living as a service, zoals in de Angelsaksische landen, met lease op 100 jaar, is ook een mogelijke vastgoedoptie voor de toekomst”, aldus Leopold Dekeyser. “De Belg heeft wel een baksteen in de maag, maar dat gevoel leeft misschien minder bij de jongere generatie?”

Visie gevraagd

Er zal altijd een evenwicht moeten gezocht worden tussen modulair bouwen en uniformiteit (en bijbehorende kostenoptimalisatie) versus personalisatie. Luc Binst: “Het bruist van interessante nieuwe modellen, maar die zijn niet altijd evident. Ik verwacht dat de bouwsector de komende tien jaar grote sprongen gaat maken. Maar dan moet er echt een visie komen voor de komende 50 jaar. Ik pleit voor meer federale slagkracht over de steden van morgen, niet voor een losstaande visie over de overkapping van de ring in Antwerpen bv. Er moet een denktank zijn die thema’s aflijnt aan de hand van statements: hoe is het wonen van morgen, welke zijn ideale modellen? En niet gewoon een betonstop aankondigen.” – PDC

 
 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Luxe-woonproject op Antwerpse Linkeroever

Luxe-woonproject op Antwerpse Linkeroever

Op de Antwerpse Linkeroever is alweer een luxe-woonproject in de maak. Azur wordt een complex met 38 appartementen en penthouses met uitzicht op het Galgenweel, de Schelde en de Antwerpse skyline. Het project wordt ontwikkeld door Vooruitzicht[…]

Strategisch vastgoedplan voor overheidsgebouwen

Strategisch vastgoedplan voor overheidsgebouwen

Miix betreedt Vlaamse vastgoedmarkt

Miix betreedt Vlaamse vastgoedmarkt

Gent gunt aanbesteding voor stadskantoor

Gent gunt aanbesteding voor stadskantoor

Meer artikels