Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Variatie troef

Variatie troef

De nieuwe Vito legt de lat aanzienlijk hoger in het segment van de normale bestelwagens. Hij is de zuinigste en biedt het grootste nuttige laadvermogen en de meest uitgebreide veiligheidsuitrusting.

Deze polyvalente professional met een MTM tussen 2,5 en 3,2 t heeft het grootste nuttige laadvermogen van zijn segment. Zo speelt de Vito perfect in op de noden van stielmannen, handelaars, pendeldiensten of zelfs taxibedrijven. De bestelwagenversie is beschikbaar in drie lengtes en evenveel aandrijfmodi. Met een maximum laadvermogen van 1.396 kg is hij de kampioen van zijn segment. De Vito Mixto met dubbele cabine biedt de voordelen van een bestelwagen en een combi. De Vito Tourer is bedoeld voor personenvervoer en komt in drie varianten. De Vito BASE is functioneel en robuust, de Vito Tourer PRO is rijker uitgerust en de Vito Tourer SELECT is de topversie.

Omwille van de goede stroomlijn nam het verbruik een duik en gingen de prestaties er danig op vooruit. De bestuurder krijgt een volledig nieuw dashboard dat functioneel en vooral ergonomisch werd opgebouwd. Ook de passagier vooraan in de nieuwe Vito krijgt bijzonder veel ruimte.

De op de voorwielen aangedreven versie is qua tractie de betere keuze voor een bestelwagen die matig of niet wordt beladen. De op de achterwielen aangedreven variant is beter geschikt om zware lasten te dragen, om aanhangwagens te trekken of wanneer een meer dynamisch rijgedrag wordt gewenst.

De permanente vierwielaandrijving is noodzakelijk wanneer een voertuig in ruwere omstandigheden wordt ingezet of wanneer niet altijd op verharde wegen wordt gereden.

Onder de motorkap is er keuze uit twee turbodieselmotoren waarvan vijf afgeleiden bestaan. De compacte viercilinder van 1,6 liter levert 88 pk in de 109 CDI en 114 pk in de 111 CDI. Voor het zwaardere werk in de op de achterwielen aangedreven Vito is de grotere 2,2-liter grote viercilinder noodzakelijk. Hij is beschikbaar als Vito 114 CDI (136 pk), Vito 116 CDI (163 pk) en Vito 119 BlueTec (190 pk).

Ook de passagier vooraan krijgt bijzonder veel ruimte. Het gemiddelde dieselverbruik (NEDC) ligt ongeveer 20% lager dan bij het uittredende model. In de op de achterwielen aangedreven Vito vinden we bij de standaardversie een manuele zesbak. De optionele automatische versie maakt gebruik van de 7 G-TRONIC PLUS met koppelomvormer. Die is beschikbaar vanaf de Vito 114 CDI, is leverbaar op de Vito 116 CDi en zit standaard op de Vito 119 BlueTec en op de Vito 4x4 met vierwielaandrijving. Het is ook de eerste keer dat een zeventrapsautomaat werd ontwikkeld voor een lichte vracht. Om de wagen nog efficiënter te maken, worden alle versies van de Vito bedacht met extralange service-intervallen die tot 40.000 km gaan of tot twee jaar reiken.

De kwaliteit van het onderstel wordt voort verbeterd met een elektromechanische stuurinrichting met een aangepaste overbrenging. De achteras beschikt over geveerde draagarmen, de demping en de schokdempers achteraan werden opnieuw afgesteld.

De Vito krijgt rondom krachtige schijfremmen en een adaptief ESP is standaard. Voorts noteren we acht airbags voor de Vito Tourer en nieuwe rijhulpsystemen zoals de Attention Assist die de concentratie van de bestuurder analyseert. Het stabilisatiesysteem countert ook laterale wind en de bandenspanning wordt continu gecontroleerd. Er is uiteraard parkeerhulp, een waarschuwing voor de veiligheidsafstand, dodehoekassistent en rijstrookassistent.

De halogeenkoplampen worden optioneel vervangen door het Intelligent Light System (ILS) die de intensiteit en de bundel van de lichtstraal aanpast aan de rijcondities en de snelheid. De Vito beschikt over een bijzonder uitgebreid veiligheidsarsenaal.

Vergeleken met het uittredende model werd hij 140 cm langer. De Vito is voortaan 4,895 m, 5,140 m of 5,370 m lang en 1,910 m hoog. Dankzij de op de voorwielen aangedreven versie en de erg compacte motorisatie heeft de 5,14 m lange Vito een leeggewicht van amper 1.761 kg. De Vito van 3,05 t MTM beschikt over een nuttig laadvermogen van 1.289 kg. De variante met het hoogste laadvermogen is diegene met een MTM van 3,2 t; hij kan 1.369 kg torsen. - GV/BM

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Megaton/Structo Prefab Systems: kwaliteit speelt de hoofdrol

Megaton/Structo Prefab Systems: kwaliteit speelt de hoofdrol

Het bedrijf Megaton/Structo Prefab Systems (MPS) in Ninove is bekend voor het aanleveren van prefab-betonproducten van de Willy Naessens Group. Deze producten levert de onderneming aan derden in België, Luxemburg, Nederland en Frankrijk. De[…]

Duco presenteert nieuw ventilatiegamma

Duco presenteert nieuw ventilatiegamma

Elektrische auto's hebben 1,6% marktaandeel

Elektrische auto's hebben 1,6% marktaandeel

Tien nieuwbouwwoningen voor Kleine Landeigendom Het Volk

Tien nieuwbouwwoningen voor Kleine Landeigendom Het Volk