Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Vandaele Machinery verdeelt al 25 jaar Himoinsa in België

Gerelateerde onderwerpen :

Vandaele Machinery verdeelt al 25 jaar Himoinsa in België

Guillermo Elum, directeur voor de EMEA-regio bij Himoinsa, kwam samen met o.m. zijn collega Lydia Garcia de ploeg van Vandaele Machinery gelukwensen op het feest voor 25 jaar samenwerking tussen de bedrijven.

 Vandaele Machinery heeft zopas een feestje georganiseerd om te vieren dat ze reeds een kwarteeuw samenwerken met de Spaanse stroomaggregatenleverancier Himoinsa. De onderneming uit Oostrozebeke verkocht de voorbije 25 jaar liefst 5.434 aggregaten in ons land. Aan het succesverhaal komt voorlopig nog geen einde. “Stroomaggregaten zullen altijd nodig zijn. Kijk maar naar de aangekondigde tekorten en andere evoluties op het elektriciteitsnet, de constante vraag naar noodstroom bij overheden en bedrijven en de elektrificatie van steeds meer bouwmachines”, stelt zaakvoerder Carl Vandaele.

“Er komen heel wat veranderingen op ons af. De in serie geplaatste grootste stroomaggregaten worden al in sommige regio’s ingezet om schommelingen in het elektriciteitsnet op te vangen. Grote bouwprojecten worden steeds complexer terwijl de uitvoeringstermijnen krimpen, waardoor meer mensen tegelijk op dezelfde plek werken en bv. het verlichten van een bouwplaats steeds belangrijker wordt. Gas als brandstof voor aggregaten is een andere evolutie. We bieden die nog niet aan in België, maar dat zal niet lang meer duren”, voorspelt Carl Vandaele.

De Himoinsa-lichtmast op leds is nieuw in het gamma van VD Power.

Gas

“Gas heeft een aantal voordelen ten opzichte van diesel. De motor slijt minder en werkt stiller in verhouding tot een motor op diesel. Wel is gas minder geschikt voor een aggregaat dat veel pieken en dalen moet opvangen. Maar voor aggregaten die constant hetzelfde debiet draaien, zoals bv. lichtmasten, is gas een perfect alternatief”, weet Guillermo Elum van Himoinsa.

Aan het invoeren van de Spaanse stroomaggregaten in België gaat een hele geschiedenis vooraf. De broers Robert en Roland Vandaele stichtten in 1966 Vandaele Gebroeders, een onderneming waarmee ze tractoren van FIAT verkochten. In 1970 startten ze met de productie van eigen klepelmaaiers en later ook takkenversnipperaars. In 1992 splitste deze onderneming in Vandaele Konstruktie (productie) en Vandaele Machinery (toen vooral verdeler van FIAT-machines en grondverzetmachines van JCB).

Eén van die eerste stroomgroepen van Himoinsa die Vandaele Machinery in België verkocht, doet nog steeds dienst bij de firma Fievet & Fils uit Anhée.
 

1993

Van bij de start van Vandaele Machinery dacht Robert Vandaele, de vader van huidig zaakvoerder Carl, aan de productie en/of verkoop van (noodstroom)aggregaten. “Ons klantenbestand bestond toen voor een groot deel uit landbouwers. Die hadden noodstroomaggregaten nodig voor mocht de elektriciteit uitvallen in hun stallen. Helemaal in het begin hebben we kort zelf ‘open’ stroomgroepen geproduceerd, maar de vraag was het grootst naar gesloten geluidgedempte machines. Via een Italiaanse alternatorproducent hoorde ik van een Spaans bedrijfje dat Iveco-motoren gebruikte voor zijn stroomaggregaten. Mail- of webverkeer bestond nog niet, dus ik ben dan op goed geluk op het vliegtuig naar Spanje gestapt. Ik sprak geen Spaans en zij niets anders dan Spaans, maar na een dag onderhandelen had ik twee aggregaten gekocht die ik kon tonen op de Matexpo van 1993, één van 30 en één van 40 kVA. Dat was meteen een succes. Ik verkocht die twee aggregaten meteen en mocht er na de beurs nog twee bestellen. Vanaf dan is het elk jaar beter gegaan”, vertelt Robert Vandaele.

Eén van die eerste modellen – met een viercilinder Iveco 8041-motor met Eurogen-alternator - doet nog steeds dienst bij de firma Fievet & Fils uit Anhée (Dinant). Deze HIW-40 kostte indertijd 8.418 € en heeft er inmiddels 8.296 draaiuren opzitten. Minstens drie van de vier Himoinsa-stroomgroepen die in 1993 verkocht werden door Vandaele Machinery zijn nog steeds actief. De vierde zijn ze in Oostrozebeke uit het oog verloren, maar mogelijk is die eveneens nog in gebruik.

Groei

Vandaele Machinery was één van de eerste Himoinsa-verdelers in Europa. De onderneming uit Oostrozebeke gaf de afdeling generatoren een eigen naam: VD Power. Sinds 1998 staat Carl Vandaele aan het hoofd van stroomgroep-activiteiten. “Onze groeistrategie is altijd gelinkt geweest aan ons distributeursnetwerk. Het is dankzij hen dat Himoinsa zijn marktaandeel kon vergroten in België”, zegt Lydia Garcia van Himoinsa. Voor een aantal landen werkt Himoinsa met eigen verkoopvestigingen, maar voor België vertrouwen ze volledig op de kennis en ervaring van Vandaele Machinery.

Leds

Intussen is Himoinsa onderdeel geworden van het Japanse Yanmar en uitgegroeid tot een wereldspeler in stroomaggregaten, met productievestigingen en verkoopkantoren in de hele wereld. Het aanbod gaat van 3 tot 3.000 kVA. Er wordt veel geïnvesteerd in nieuwe producten en toepassingen. Nieuw in het gamma van VD Power zijn de lichtmast op leds en de HRFW-100 T5 S+. Deze laatste is een model uit de Silent Plus-reeks, die zoals de naam het reeds aangeeft, staat voor lage geluidsemissies. De stroomgroepen van deze reeks blijven allen onder de grens van 60 dB. De vermogens gaan van 20 tot 500 kVA.

Himoinsa werkt momenteel aan het ontwerp van een nieuw gamma aggregaten voor off-roadtoepassingen die gebruik zullen maken van Stage V-motoren en die voldoen aan de Europese emissienormen. Deze nieuwe modellen zullen volgend jaar op de markt komen. Ze krijgen een nieuwe omkasting vanwege de behandeling van de uitlaatgassen en het inbouwen van nieuwe elektrische componenten en nieuwe controllers. De generatoren met Stage 3A-motoren blijven nog in het gamma tot 2020 (voor vermogens onder 56 kW en boven 130 kW) of 2021 (vermogens van 56 tot 130 kW).

Internationaal groeit de vraag naar generatoren op gas. Himoinsa heeft een compleet gamma generatoren op gas, ook voor de verhuur, met een ingebouwde lpg-tank. Die hebben – volgens het model – een autonomie van 24 tot 45 uur. De geïntegreerde lpg-tanks komen uit de autosector en kunnen aan een regulier tankstation met lpg gevuld worden. Deze modellen kunnen ook draaien op lng.

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Valcke Prefab Beton koopt vijf 100-tons Kobelco-hijskranen

Valcke Prefab Beton koopt vijf 100-tons Kobelco-hijskranen

Vanwege de sterk toegenomen vraag naar gebouwen in prefabbeton heeft Valcke Prefab Beton uit Vlamertinge besloten tot aanschaf van liefst vijf Kobelco CKE900G-2 kranen, goed voor een miljoenenorder. Valcke werkt al bijna 50 jaar met Kobelco en[…]

11/12/2018 | Materieel
Baguette Groep kiest voor Arocs Loader

Baguette Groep kiest voor Arocs Loader

Volvo Trucks levert zijn eerste autonome transportoplossing

Volvo Trucks levert zijn eerste autonome transportoplossing

Gentse Volvo-fabriek produceert miljoenste truck

Video

Gentse Volvo-fabriek produceert miljoenste truck

Meer artikels