Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Vandaele Machinery geeft Poelkapelse tankreplica een boost

Vandaele Machinery geeft Poelkapelse tankreplica een boost

De ploeg van Johan Vanbeselaere bouwt in Poelkapelle aan de replica van een Britse tank uit de Eerste Wereldoorlog. Robert Vandaele, oprichter van Vandaele Machinery uit Oostrozebeke, zorgt er mee voor dat die tank geen statisch monument zal zijn.

In Poelkapelle werd tijdens WO I één van de eerste aanvallen met Britse tanks uitgevoerd. Het ontwerpen en bouwen van tanks stond nog in de kinderschoenen. Ook de logistiek om een bataljon tanks operationeel tot op het slagveld te krijgen, was voor die tijd een huzarenstukje. De in Poelkapelle ingezette Britse tanks waren overigens geen onverdeeld succes. Je kon met de stalen gevaartes weliswaar over loopgraven en door prikkeldraad rijden en mitrailleurs hadden er geen verhaal tegen, maar kanonnen wel. Na de oorlog werden vele vernielde en achtergelaten Britse tanks door de plaatselijke bevolking ontmanteld en verkocht als oud ijzer.

Poelkapelle

In Poelkapelle werd na WO I een Mark IV-tank, die zich had vastgereden in een diepe put, uitgegraven en als monument op een sokkel op het marktplein geplaatst. Bij de doortocht van de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog werd dat tankmonument verwijderd. Bij de heraanleg van het plein verdween later ook de sokkel.

In het zicht van de vele herdenkingen van WO I in West-Vlaanderen vatte een werkgroep in 2004 het idee op om een nieuw tankmonument te realiseren. 'Wij zitten op een boogscheut van Ieper dat bij wijze van spreken overspoeld wordt door Britse toeristen. Maar omdat onze gemeente in het centrum weinig tastbare Britse herinneringen aan de Groote Oorlog heeft, vinden die Britten nauwelijks de weg naar ons. Een nieuwe tank kan daar verandering in brengen. In het begin hadden we het idee dat we er misschien ergens eentje konden gaan opgraven of dat er misschien een exemplaar ergens te koop zou staan, maar dat bleek niet het geval. In een Brussels museum staat wel een Mark IV, maar die krijgen we niet', doet Johan Vanbeselaere het verhaal uit de doeken.

'Daarom vatten we het plan op om er zelf één te bouwen. Via-via konden we aan een plan geraken en we werden bijna spontaan gesponsord door de kinderen ' nu senioren - die geboren werden kort na de bevrijding in 1918 en die een zekere band voelen met dat oorlogsverleden. Daarop hebben we eerst een niet-rijdende versie van onze tankreplica gemaakt. Er bleef sponsorgeld binnenkomen. We hadden bij een herdenking in Cambrai gezien welke impact een rijdende replica heeft op het publiek. Omdat de technische ambitie van een niet-rijdende tank misschien wat beperkt was, zijn we begonnen aan een nieuw, rijdend exemplaar', gaat hij voort. Voor het project werd de groep YpresSalientTank opgericht en ondergebracht in de vzw Poelkapelle 1917 Association.

Interesse gewekt

Het chassis moest deze keer zwaarder zijn en technisch komt er heel wat kijken bij een rijdende tank. Daar komt Robert Vandaele in het verhaal. 'Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de mechaniek van oorlogstuig en toen ik in de krant las dat ze in Poelkapelle een tank nabouwden, was mijn interesse meteen gewekt en ben ik met de familie eens gaan kijken. Zo ben ik in gesprek geraakt en later bleek dat ik heel wat kennis en ervaring heb die de ploeg van Poelkapelle kan gebruiken', weet Robert Vandaele.

Het nieuwe, tweede chassis verhuisde daarop van Poelkapelle naar de vestiging van Vandaele Rental in Oostrozebeke. Daar kreeg het een JS 200 LC-rupsonderstel van een kraan, omdat de steek van de schakels en de diameter van de wielen het dichtst dat van de tank benaderen. Via de oldtimer-tractorclub die Robert heeft opgericht, werd een 70 jaar oude Gardner LW6-motor gevonden als aandrijving.

Ook een reeks andere onderdelen komen van afgedankt materieel dat Robert Vandaele kon opsporen. Zijn personeel monteerde heel wat stukken zodat na enige tijd een rijdend 'skelet' klaar was. JCB doneerde ook al een nagelnieuwe zescilindermotor, maar voorlopig blijft de nog perfect draaiende Gardner in de tank, omdat die volgens Vanbeselaere en Vandaele het dichtst de oorspronkelijke Daimler-motor benadert. Het 'interieur' van de replica zal in niets lijken op het origineel. Enkel de buitenkant wordt een nagenoeg exacte kopie.

Intussen ging het rijdende chassis met een dieplader terug naar Poelkapelle voor het aanbrengen van de beplating en het schilderen. Van elk koetswerk­element moeten vooraf detailtekeningen worden gemaakt. Budgettair moet nog 30 tot 40.000 ' gevonden worden, in geld of in materiaal. Tot nog toe kostte de replica van 20 ton reeds zowat 90.000 ' aan materiaal.

Somme

De ploeg hoopt de tank volledig klaar te hebben tegen september 2016. Dan vindt de herdenking plaats van het historisch belangrijke tankgevecht aan de Somme waarvoor de tank gevraagd is te figureren. Ook voor andere herdenkingen en demonstraties in binnen- en buitenland heeft Johan reeds uitnodigingen op zak. Tussen die uitstappen door krijgt de tank een vaste, goed zichtbare plaats ergens in Poelkapelle. ' FVDL

Meer informatie over de tankreplica vind je op http://p1917a.blogspot.be.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Bouwsector riskeert Europese steun mis te lopen

Bouwsector riskeert Europese steun mis te lopen

Voor de relance van de Europese economie voorziet de Europese commissie in een herstelfonds van 750 miljard € waarvan ongeveer 5 miljard € voor België. De Europese commissie geeft daarbij zelf aan dat een groot deel van de[…]

23/09/2020 | Confederatie BouwEuropa
Kortrijk: brandweerkazerne wordt nieuwe Deelfabriek

Kortrijk: brandweerkazerne wordt nieuwe Deelfabriek

Techni-Mat gaat door!

Techni-Mat gaat door!

Langer zelfstandig wonen in hightech woning dankzij technisch woningplan

Langer zelfstandig wonen in hightech woning dankzij technisch woningplan