Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Vanaf 2019 trambussen tussen Heizel en luchthaven

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Vanaf 2019 trambussen tussen Heizel en luchthaven

Vanaf 2019 zullen trambussen rijden op de ringverbinding tussen de Heizel en Brussels Airport. De ringtrambus wordt een opstap naar een volwaardige tramverbinding. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) investeert 90 miljoen € om de trambus voor het eerst naar Vlaanderen te halen en pendelaars op korte termijn een aantrekkelijk alternatief te bieden voor de file. “We gaan niet wachten op de komst van de tramsporen van het Brabantnet”, zegt Weyts.

“Tramsporen aanleggen kost veel tijd. De trambus laat toe om veel sneller een alternatief te bieden voor de file. Zo zorgen we op korte termijn voor een ruimer aanbod van vlot en comfortabel openbaar vervoer. De eigen bedding van de trambus is ook de ideale opstap voor de latere tram”, zegt minister Weyts. Het potentieel van de trambus werd onderzocht voor elk van de drie trajecten van het Brabantnet en op de ringverbinding (tussen de Heizel en Brussels Airport) bleek de trambus erg concurrentieel. In augustus vonden de eerste testritten al plaats.

Ringtrambus

Weyts maakt 90 miljoen € vrij om de trambus voor het eerst echt naar Vlaanderen te halen: 60 miljoen € voor een vlotte doorstroming via eigen (tram-)busbanen en 30 miljoen € voor de voertuigen zelf en de stelplaats. Het publiek zal op de trambus kunnen stappen vanaf 2019, net wanneer de ambitieuze werken aan de ring rond Brussel van start gaan. Zo kunnen mensen voor lokale verplaatsingen rekenen op een betrouwbaar en comfortabel alternatief. De ringtrambus zal belangrijke locaties in de noordelijke rand verbinden, zoals de Heizel, het station van Vilvoorde en Brussels Airport. Reizigers kunnen aan deze haltes overstappen op trein, tram of metro.

Eigen bedding

Een trambus is flexibeler dan de tram, maar rijdt maximaal in eigen beddingen, zodat de reizigers kunnen rekenen op een snelle en betrouwbare dienstverlening. Op plaatsen waar de weginfrastructuur aangepast wordt, zal ook de situatie van de fietsers en de voetgangers verbeterd worden. Zo zal de komst van de trambus de leefbaarheid sterk verhogen. De gemeentebesturen van Grimbergen, Vilvoorde, Machelen en Zaventem hebben unaniem een positief advies gegeven.

Autodruk

De diensten van minister Weyts en de gemeentebesturen gaan de plannen maken voor de heraanleg van de straten. “We mikken op een optimale doorstroming. We maken werk van hoogwaardig openbaar vervoer in de rand, waar de autodruk groter is dan ooit en het reizigerspotentieel groot. De trambus is ook een minderhindermaatregel tijdens de werken aan de ring”, stelt directeur Johan Van Looy van De Lijn Vlaams-Brabant.

Luchthaven

Ook voor Brussels Airport is de ringtrambus van levensbelang. “Passagiers, bezoekers en werknemers van de luchthaven gebruiken steeds meer het openbaar vervoer naar de luchthaven en ook pendelaars of mensen uit de buurt gebruiken Brussels Airport als connectiepunt in hun woon- en werktraject of bij andere verplaatsingen. Dankzij de ringtrambus kunnen we het intermodale knooppunt dat de luchthaven is verder uitbouwen en zo meehelpen aan een mobiliteitsoplossing in en rond Brussel”, zegt ceo Arnaud Feist van Brussels Airport Company.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Architectuurwedstrijd voor het Muntcentrum in Brussel

Architectuurwedstrijd voor het Muntcentrum in Brussel

De eigenaars van het Muntcentrum in Brussel schrijven een internationale architectuurwedstrijd uit voor de herontwikkeling van de 62.000 m² boven winkelcentrum ‘The Mint’. Deze oproep tot kandidaatstelling vormt het startschot[…]

18/09/2019 | BrusselProjecten
Brussel start bouw Suzan Danielbrug

Brussel start bouw Suzan Danielbrug

Test met zelfrijdende bus op ziekenhuiscampus in Jette

Test met zelfrijdende bus op ziekenhuiscampus in Jette

CCN-gebouw wacht herontwikkeling

CCN-gebouw wacht herontwikkeling

Meer artikels