Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Van Eycken produceert vangrails en geluidsschermen volgens EN-norm

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Van Eycken produceert vangrails en geluidsschermen volgens EN-norm

(c) Van Eycken

De Belgische staalbouwer Van Eycken produceert sinds kort zes types vangrails en drie soorten geluidsschermen die voldoen aan de Europese en Belgische normen. Zo blijft de onderneming uit Tienen onafhankelijk van buitenlandse leveranciers. De eerste exemplaren werden geplaatst aan het viaduct van Wilsele, in Sint-Niklaas en aan de Brabotunnel in Antwerpen. Het visitekaartje bij uitstek is de nieuwe fly-over aan de R6 in Mechelen met 2.000 m duurzame geluidsabsorberende schermen, 500 m safetybarriers en 100 m inox  brugleuningen.
Werken met metaal zit Van Eycken in het bloed. Al sinds 1971 staat deze kmo garant voor vele constructies en infrastructuurprojecten inzake wegen en verkeer. De onderneming zet volop in op innovatie. De voertuigkerende barriers die voldoen aan de Europese norm NBN EN 1317 vormen daar het bewijs van.

Eigen productie

“In 2012 veranderden de Europese normen over de criteria waaraan de veiligheidsconstructies aan wegen en bruggen moeten voldoen”, vertelt Annemie Van Eycken, verantwoordelijk voor de productontwikkeling. “Het gebruik van Europees gecertificeerde vangrails werd verplicht. Omdat we zelf geen gecertificeerde barriers produceerden, zouden we daardoor sterk afhankelijk worden van een aantal buitenlandse producenten.”
Daarom besloot het familiebedrijf om zelf Europees-gecertificeerde vangrails te ontwikkelen en te produceren. “In de eerste plaats willen we een totaalpakket in eigen beheer blijven aanbieden. We verzekeren bij dergelijke projecten de studie, de plannen, het logistieke luik en de montage. Enkel de productieschakel kwam in het gedrang. Bovendien willen we de tewerkstelling in ons bedrijf op peil houden.”

Intensief proces

Van Eycken trok resoluut de kaart van innovatie. De eerste uitdaging: voldoen aan de norm NBN EN 1317. “Deze Europese norm legt de performantiewaarden van vangrails vast, alsook de tests die ze moeten ondergaan. Voertuigkerende constructies volgens de norm beschermen bij een impact zowel het voorbijgaande verkeer en de voertuigen als de inzittenden. Vanzelfsprekend zijn de criteria daarvoor ontzettend streng”, duidt Annemie.
Het innovatietraject verliep dan ook niet zonder hindernissen. “Niet alleen moesten we het product zelf bedenken, ontwikkelen en simuleren met vele rekenkundige tools, daarna volgde nog een reeks peperdure crashtests. Enkel geaccrediteerde instellingen mogen die tests uitvoeren. Het proces vroeg dus flink wat tijd, financiële middelen en knowhow. Niet altijd evident voor een kmo. Vanwege de realistische slaagkansen na het evalueren van de simulaties, hebben we doorgezet. Met resultaat.”

Wereldprimeur

Van Eycken besliste vier jaar geleden om ook geluidsschermen voor wegen en verkeer volgens de norm EN 14388 op de markt te brengen. “Ook dat was een tijdrovend proces, maar sinds kort hebben we daarin drie volwaardige producten die aan alle criteria doen. Twee uitvoeringen, in aluminium en polycarbonaat, hebben een patent op het concept én op het productieproces.”
Volgens Van Eycken zijn de transparante schermen die geluidsabsorberend en -isolerend werken uniek. “Andere bestaande transparante schermen zijn reflecterend: ze kaatsen geluid enkel terug naar de bron en beantwoorden – in tegenstelling tot onze schermen – niet aan de geluidswaarden volgens de norm.”
De akoestische componenten met specifiek bewerkte frontplaten worden gemonteerd in een aluminium kader. “De plaatsing gebeurt via een in-huis ontwikkeld ophang- en montagesysteem dat stabiliteit garandeert met aandacht voor het esthetische van elk project. De panelen zijn ook, door hun beperkte gewicht, perfect toepasbaar als geluiddempende, absorberende elementen op tunnelwanden en op bruggen.”

Duurzaamheid

Alle schermen zijn duurzaam en weerbestendig. Door gebruik van polycarbonaat en aluminium zijn de panelen volledig  recycleerbaar. “We sturen onze operationele werking voortdurend bij met aandacht voor milieu en de productienormen. Dat is één van onze sterktes. Die flexibiliteit geeft ons meteen ook de mogelijkheid om snel in te spelen op de evoluties van projecten en de eisen van de klant. Het volledige traject in eigen beheer realiseren is een absolute meerwaarde. Daar maken we het verschil mee”, stelt Annemie.

Nieuwe markten

Na vijf jaar zoeken en ontwikkelen heeft Van Eycken zes verschillende vangrails  en drie types geluidsschermen die voldoen aan de normen. Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Lydia Peeters kwam daarvoor zelfs persoonlijk poolshoogte nemen bij het bedrijf in Tienen.
 
“Dankzij onze eigen genormeerde producten voeren we infrastructuurprojecten uit volgens de regelgeving en volledig in eigen beheer. Hierdoor kunnen we aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen, en de gevraagde garanties waarborgen. We zijn bij mijn weten de enige Belgische producent van Europees gecertificeerde vangrails. In heel Europa zijn er slechts vijf. Als kmo het terrein van de grote spelers kunnen betreden is spannend en leerrijk. Bovendien toont ook de industrie interesse in onze producten, een ongekende maar interessante markt”, weet Annemie.
 
“Onze genormeerde vangrails en geluidsschermen zijn nog niet lang op de markt. Het is daarom nog te vroeg om conclusies te trekken, maar de eerste tekenen zijn positief en het ziet ernaar uit dat onze volharding wordt beloond. De productie in eigen handen én land houden voelt juist aan”, besluit Annemie Van Eycken.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Herbosch-Kiere verstevigt havendammen in Litouwen

Herbosch-Kiere verstevigt havendammen in Litouwen

Een joint-venture van het Belgisch waterbouwbedrijf Herbosch-Kiere en de Duitse onderneming Hecker Bau, haalde het definitieve contract binnen voor het herstellen en verstevigen van twee havendammen in de haven van Klaipéda in Litouwen.[…]

Besix bouwt mee aan langste brug met dragende houtstructuur

Besix bouwt mee aan langste brug met dragende houtstructuur

Tectum Dekkers viert jubileum met internationale uitbreiding

Tectum Dekkers viert jubileum met internationale uitbreiding

Besix bouwt 4,6 km lange kade voor gasterminal in Mozambique

Besix bouwt 4,6 km lange kade voor gasterminal in Mozambique

Meer artikels