Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Valcke Prefab Beton koopt vijf 100-tons Kobelco-hijskranen

Gerelateerde onderwerpen :

,
Valcke Prefab Beton koopt vijf 100-tons Kobelco-hijskranen

Vanwege de sterk toegenomen vraag naar gebouwen in prefabbeton heeft Valcke Prefab Beton uit Vlamertinge besloten tot aanschaf van liefst vijf Kobelco CKE900G-2 kranen, goed voor een miljoenenorder.

Valcke werkt al bijna 50 jaar met Kobelco en heeft een groot aantal hijskranen van verschillende modellen en uiteenlopende hijscapaciteiten in gebruik. Hiermee behoort de onderneming tot de grootste en trouwste Kobelco-gebruikers in de Benelux. Het bedrijf werd in 1930 opgericht door grondlegger Charles Valcke. In een werkplaats werden kleine betonnen producten geproduceerd, zoals tegels, palen, buizen en putten. Geleidelijk kwam vanuit de agrarische sector steeds meer vraag naar betonnen prefabloodsen. Valcke besloot al vroegtijdig om op deze toenemende vraag in te spelen en geldt daarmee als één van de eerste ondernemers die zich specialiseerde in prefabbetonbouw. Een echte pionier dus, wat getuigt van durf. Deze stap bleek een groot succes en heeft ertoe geleid dat Valcke Prefab Beton nog steeds tot de belangrijkste spelers behoort voor het compleet bouwen en opleveren van gebouwen in zowel de industriële als agrarische sector. Ook andere sectoren in de bouw zien steeds vaker de voordelen van prefab beton, zoals de utiliteitsbouw en kantoren.



Valcke is actief in de gehele Benelux en Frankrijk. In Noord-Frankrijk richtte men in 1960 het bedrijf Traconord op, dat de lokale markt bedient. Na het overlijden van Charles Valcke in 1971 komt de dagelijkse leiding in handen van zoon Roger Valcke. In 1980 gaat ook kleinzoon Carlos Valcke in het bedrijf werken en hij is nog steeds algemeen directeur. In de jaren ’90 van vorige eeuw werd fors geïnvesteerd in een compleet nieuwe fabriek met kantoren. Het ontwerpen en de engineering van gebouwen gebeurt in eigen huis, evenals de productie van prefabbetonelementen. Men investeert zelfs in een grote betoncentrale. Voor transport en montage staan vrachtwagens, trailers en rupshijskranen gereed. De kracht van het bedrijf schuilt in het feit dat alles in eigen beheer wordt uitgevoerd: ontwerp, grondwerk, fundering, produceren van elementen, transport en montage, afwerking en uiteindelijke oplevering. Opdrachtgevers hebben slechts met één partij te maken. Voor het transport van de prefab elementen staan 45 vrachtwagens en tal van trailers ter beschikking. Voor het vervoeren en storten van beton voor funderingen werd in elf betonmixers geïnvesteerd en heeft men eigen betonpompen. Voor grondwerk staan nog dertien graafmachines met een eigen gewicht vanaf 21 ton klaar.

Miljoenenorder

Hijskranen spelen voor Valcke een belangrijke rol bij het monteren van de prefabbetonnen elementen. In totaal telt het kranenpark 28 machines, waarvan de zwaarste een hijscapaciteit heeft van 130 ton. Van alle kranen zijn er liefst 18 van het merk Kobelco: een 50-tons BM500, twee 55-tons CKE550’s, twee 60-tons BM600’s, twee 60-tons CKE600’s, twee 70-tons BM700’s, vijf 80-tons CKE800’s en één 90-tons CKE900G. Daar zijn nog drie 100-tons CKE900G-2’s bijgekomen, die door Jos Verhulst tijdens Intermat werden verkocht en zopas geleverd zijn. Valcke is over de aanwinsten zo te spreken, dat er direct nog eens twee CKE900G-2’s zijn besteld die in het voorjaar van 2019 worden verwacht. Hiermee komt het totaal op vijf stuks, wat goed is voor een miljoenenorder. De eerste nieuwe rupskraan werd in augustus geleverd. De 100-tonners zijn aangeschaft ter vervanging van andere kranen en hebben meer hijscapaciteit. In de loop der jaren heeft Valcke de markt voor prefabgebouwen en loodsen zien veranderen. Betonelementen worden almaar groter en zwaarder. Dat vergt de inzet van zwaarder materieel om deze delen nog steeds veilig, efficiënt en nauwkeurig te kunnen transporteren en plaatsen. Voorheen kon het werk worden uitgevoerd met 50- tot 70-tons hijskranen.

Door die evolutie werd bewust gekozen voor de aanschaf van vijf CKE900’s. Met een hijscapaciteit van 100 ton kan men de komende 20 jaar vooruit en de steeds zwaarder wordende elementen nog plaatsen. De keuze voor Kobelco is gemaakt omdat Valcke al sinds eind jaren ’70 van vorige eeuw goede ervaringen heeft met P&H-Kobelco. De Japanse rupskranen zijn uiterst betrouwbaar gebleken en hebben lage servicekosten. Voorts onderscheiden ze zich door hoge snelheden en een heel nauwkeurige bediening. Dit laatste is voor de montagewerkzaamheden van prefabbetonelementen van groot belang, omdat het monteren en stellen vaak millimeterwerk is.

De eerste ‘echte’ Kobelco-rupskraan van Valcke was een 7045 in 1995. Het vertrouwen in het merk en ook de organisatie is groot en staat aan de basis voor de recente aanschaf. Net zo belangrijk is dat altijd onderdelen voor alle modellen hijskranen op voorraad liggen in Almere, en dus zeer snel te leveren zijn. Dankzij de sterke hijstabel moet Valcke op bouwwerven minder vaak met hijslast te rijden. Desondanks kan dit uitstekend met de CKE900G-2. Ook dit zijn doorslaggevende argumenten voor Valcke geweest.

Eén van de nieuwe CKE900’s was zopas aan het werk in Zwevegem, waar een groot bedrijfspand wordt gerealiseerd. De keuze voor dit type Kobelco is vooral gemaakt vanwege de hijscapaciteit. De 100-tons hijskraan is heel flexibel inzetbaar. Eventueel kan deze met gereduceerde ballast nog altijd als krachtige 80- tot 90-tonner ingezet worden. De CKE900G-2 valt op door zijn compacte afmetingen en is nog snel en eenvoudig te transporteren of (de)monteren. Dit laatste is voor Valcke beslist een pluspunt. De drie Kobelco’s bieden een uitstekend compromis tussen een laag eigen gewicht van de machine, ideale transportafmetingen, geringe op- en afbouwtijd en een sterke hijstabel. De basismachine weegt slechts 41,5 ton. De CKE900G-2 heeft een hydraulisch verbreedbare onderwagen van maximaal 5.130 mm breed. Ingeschoven is dat slechts 3,5 m. Er is gekozen voor vlakke rupsen. De rupslengte bedraagt 6.280 mm. De transporthoogte ligt op 3.315 mm voor alleen de basismachine zonder ballast en alleen met broekstuk. Twee van de geleverde rupskranen zijn uitgevoerd met de standaard onderwagen, waarbij de rupsplaten aan elkaar gekoppeld zijn als schakel. Eén kraan is uitgerust met ‘kettingonderwagen’, ook wel een tractorrijwerk geheten. Hierbij is een ketting toegepast waarop de vlakke, brede rupsplaten met rupsbouten gemonteerd zijn.

Variabele ballast

In totaal heeft de kraan de beschikking over 46,3 ton ballast, waarvan 31,9 ton op de bovenwagen en 14,4 ton op de onderwagen. De kraan kan zelf de ballast opnemen en afzetten. Op de onderwagen zijn tussen de rupsen twee plakken centraalballast van elk 7,2 ton te plaatsen. Het contragewicht op de bovenwagen omvat vijf delen. De grondplak weegt 10.540 kg. Daar bovenop kunnen nog twee plakken ballast van 9.930 en 8.250 kg gemonteerd worden. Volgens het project en de gewenste hijscapaciteit kan men daarop nog eens links en rechts twee blokken ballast leggen. Het linker ballastblok weegt 1.280 kg. en het rechtse ballastblok 1.900 kg. Met al dit ballast is de Kobelco een zeer sterke 100-tonner.

De drie CKE900G-2’s van Valcke zijn allemaal met dezelfde gieklengtes geleverd. Zo is gekozen voor maximaal 33 m hoofdgiek en 12,2 m vaste jib. Voor Valcke is 33 m hoofdgiek meer dan genoeg. Maximaal is de kraan uit te rusten met 61 m hoofdgiek. Het broekstuk en het kopstuk met de schijven zijn 5,8 en 6,4 m lang. Daarbij kunnen giekdelen van 3, 6,1, en 12,2 m worden toegepast. Het is mogelijk te kiezen voor een vast gemonteerde hijsjib of runner. De vaste jib kan onder een hoek van 10 of 30° gemonteerd worden en is 9,1, 12,2, 15,2 of 18,3 m lang. Bij de kranen is tevens een runner geleverd. De vaste jib is onder een hoek van 30° te monteren en maakt het mogelijk om lasten te hijsen met een gewicht van meer dan 10 ton op een vlucht van 18 m! De sterke hijscapaciteit van de CKE900-2 over de jib is tevens een belangrijk onderscheidend punt en biedt Valcke bij montagewerkzaamheden grote voordelen. Bij de kraan zijn 35- en 70-tons hijsblokken geleverd. Voor hijswerk over de jib wordt gebruik gemaakt van een 11-tons balhaak. De Kobelco is voorzien van twee hijslieren met een kabeldiameter van 26 mm. De maximale liertrekkracht ligt op 21,2 ton (208 kN) en de netto reeptrek bedraagt 11,4 ton (112 kN). Kobelco maakt gebruik van natte schijfremmen om stabiel en krachtig te kunnen remmen. Optioneel is een vrijevallier af-fabriek leverbaar.

Kobelco maakt bij de lieren gebruik van een speciaal systeem dat zorgt voor extra brandstofbesparing en noemt dit G-Winch. Hiermee kan men in hoge werksnelheid modus zelfs met maximale liersnelheid nog hijsen en zakken met een zeer laag toerental. Er is gekozen voor drie hydraulische pompen met een variabel regelbare opbrengst. Zo zijn zelfs verschillende bewegingen nauwkeurig en gelijktijdig te doen. De CKE900 is duurzaam en heeft een ongekend laag verbruik dankzij Kobelco’s unieke G-mode. Het bestaat uit drie systemen die afzonderlijk zijn in of uit te schakelen. Dit is afhankelijk van de aard van hijswerkzaamheden. Behalve G-Winch maakt het systeem gebruik van Auto-Idle-Stop (AIS). Wanneer de kraan een tijdje niets gedaan heeft en stationair draait, wordt de motor automatisch uitgeschakeld. Zodra weer hijswerk moet worden uitgevoerd, slaat de motor automatisch aan bij een lichte aanraking van de joysticks. De LMB blijft intussen gewoon in werking en hoeft in deze modus niet opnieuw opgestart te worden.

Goed zicht

Voorts is de hijskraan uitgerust met een werkzone-begrenzingssysteem, zwenkbegrenzing inclusief zwenkalarm, hijshaakhoogte-indicator, digitale waterpas en akoestisch rijalarm. Voor extra veiligheid is gekozen voor een loadview camerasysteem, waarmee men op de last kan in- of uitzoomen. Alle lieren hebben een camera waardoor de machinist altijd kan zien of de hijskabels en giekkabels goed op de trommel komen te liggen en voorkomt dat de hijskabel beschadigd of in de knoop raakt. Achterop de machine is tevens een camera gemonteerd voor een goed zicht naar achteren. Af-fabriek zijn op het bovendek al afneembare valbeveiliging en relingen aangebracht. Omdat men vaak lange dagen maakt en soms ook in de nacht gewerkt moet worden, is voorzien in extra led-werkverlichting. Zo heeft de machinist ook in de winter bij donkere dagen goed zicht op het hijswerk, wat uitermate belangrijk is.

Als laatste hulpsysteem is er nog de G-Engine Modus. Deze zorgt ervoor dat het motortoerental optimaal geregeld wordt en de krachtbron binnen de brandstofzuinige parameters blijft draaien, zelfs bij zwaar hijswerk en zonder dat dit ten koste gaat van de hijsprestaties. Dat is bij sommige fabrikanten wel anders, waarbij men flink aan motorisch vermogen inlevert om aan de Stage IV normen te voldoen. Dat gaat weer ten koste van de prestaties. Dat is alleen op te lossen door meer toeren te draaien, met als gevolg dat het verbruik weer toeneemt. Kobelco heeft met G-Mode een uniek brandstofbesparend systeem ontwikkeld, zonder dat hierbij aan prestaties wordt ingeboet. Onder de kap ligt een zescilinder Hino J08E-VV-dieselmotor. Door gebruik te maken van zowel scr-techniek (toevoegen van AdBlue) als een roetdeeltjesfilter (dpf) wordt aan de Stage IV-emissienorm voldaan. Regenereren gaat automatisch tijdens het werken en heeft geen invloed op het hijswerk. De motor levert 213 kW (290 pk) bij 2.100 t/min. Dankzij dit alles wordt bij Kobelco rupshijskranen uit de G-serie een brandstofbesparing tot wel 25% gerealiseerd. De uitstoot van CO2 neemt procentueel evenveel af, die van NO2 wordt zelfs met 90% gereduceerd. Dat is voor Valcke ook belangrijk. Men heeft een duurzame hijskraan, wat voor lagere operationele kosten zorgt.

De cabine is zeer ruim en daardoor ook geschikt is voor Europese kraanmachinisten met lange benen. De cabine heeft verder veel glasoppervlak voor een goed zicht en een groot dakraam met beschermrooster. Het zicht naar boven is uitstekend en er zijn geen hinderlijke stijlen. Af-fabriek biedt Kobelco de optie voor een kantelbare cabine, wat zorgt voor nog meer comfort. Op een groot kleurendisplay zijn alle data van de machine en actuele hijswaarden eenvoudig afleesbaar. De kraanbewegingen via de joysticks voelen soepel en nauwkeurig aan. Kobelco kiest bewust voor volledige hydraulische bediening in plaats van elektronisch-hydraulisch. Hierdoor zit er geen vertraging in de bediening, wat voor de meeste operators toch gewenning vraagt, en zorgt voor een hogere betrouwbaarheid omdat er minder kans is op elektronische storingen. Veel rupskranen worden immers ingezet op ponton of in de buurt van zilte zeelucht. Valcke Prefab Beton vertrouwt daarbij blindelings op de Japanse kwaliteit, wat nu heeft geresulteerd in de aankoop van vijf 100-tonners. De Kobelco CKE900G-2 onderscheidt zich door veel hijscapaciteit over de jib te koppelen aan lage operationele kosten, gunstige transportafmetingen en een snelle (de)montagetijd.

 
 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Van Der Spek, Arden Equipment en Doka winnen Matexpo Awards

Van Der Spek, Arden Equipment en Doka winnen Matexpo Awards

Van Der Spek won zopas de Innovation Award van Matexpo met de  kunststof hijskabel van Liebherr voor torenkranen 370 EC-B12 Fibre, 278 EC-B12 Fibre, 240 EC-B10 Fibre. De Green Award ging op de materieelvakbeurs in Kortrijk naar Arden[…]

11/09/2019 | MatexpoDoka
Liebherr toont op Matexpo prototype van nieuwe A 913

Liebherr toont op Matexpo prototype van nieuwe A 913

GR technics toont nieuwste lichtmasten en cameratorens op Matexpo

GR technics toont nieuwste lichtmasten en cameratorens op Matexpo

Smet Rental verhuurt twee K4-zeven van Keestrack

Smet Rental verhuurt twee K4-zeven van Keestrack

Meer artikels