Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Uitbater Suezkanaal bekijkt mogelijke nieuwe uitbreiding

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Uitbater Suezkanaal bekijkt mogelijke nieuwe uitbreiding

De autoriteit van het Suezkanaal in Egypte bekijkt of het zuidelijke deel van de waterweg in de toekomst moet worden uitgebreid. Dat kan een interessante kans vormen voor de Belgische bagger- en waterbouwbedrijven die tot de wereldtop behoren en in het verleden ook al betrokken waren bij de uitbreiding van het Suezkanaal.
Volgens Osama Rabie, de voorzitter en algemeen directeur van de Suez Canal Authority (SCA), kan naast de  mogelijke uitbreiding ook worden gekeken naar de aanschaf van grote hijskranen om containers van hoogtes tot 250 m te kunnen lossen.
 
In het zuidelijke deel van het Suezkanaal liep een paar weken geleden het reusachtige containerschip Ever Given vast, waardoor op deze belangrijke vaarroute een grote opstopping van schepen ontstond. Het 400 m lange schip lag dwars over het kanaal en werd inmiddels losgetrokken door bergers. Ook de file van wachtende schepen die door het Suezkanaal wilden varen, is helemaal opgelost.
 
Osama Rabie van de Suez Canal Authority  wil graag enkele belangrijke feiten over dit ongekende incident in de geschiedenis van het Suezkanaal verduidelijken. Hij benadrukt dat de SCA alles in het werk heeft gesteld om ervoor te zorgen dat het verkeer door het kanaal weer normaal verloopt. Er werden twee baggerschepen uit de vloot van SCA gebruikt. In totaal zette de SCA ongeveer 600 medewerkers van verschillende afdelingen in om het schip weer vlot te krijgen.
 
Op 6 augustus 2015 huldigde president Abdel Fattah El -Sisi het nieuwe Suezkanaal-project in dat tot doel had de accommodatie en de numerieke capaciteit van het kanaal te vergroten, zodat het schepen met een zeer grote diepgang kon verwerken, waarbij dan vooral aan grote containerschepen werd gedacht. De uiteindelijke kostprijs van het uitbreidingsproject bedroeg bijna 8 miljard €.
 
Rabie stelt dat de projecten voor de ontwikkeling van de waterweg van het kanaal niet stoppen bij het nieuwe Suezkanaal, maar dat de inspanningen worden voortgezet volgens “een alomvattende strategie”. Zo is de SCA momenteel bezig met het opzetten van een aantal uitgestrekte wachtruimtes op het nieuwe Suezkanaal, naast het verdiepen en onderhouden van de wachtruimtes op het oorspronkelijke kanaal om de waterweg beter in staat te stellen om met mogelijke noodsituaties om te gaan.
 
“Die inspanningen omvatten ook de ontwikkeling van zestien verkeerscontrolestations langs de waterweg, het leveren van ambulancediensten op het water en verschillende bergingsdiensten. Dat komt bovenop de ontwikkeling van de verkeerscontrolecentra in de kanaalsteden en de modernisering van onze vloot van maritieme eenheden, waaronder baggerschepen, sleepboten en speedboten”, aldus Osama Rabie.
 
De voorzitter verklaart ook dat de SCA in de nabije toekomst haar maritieme bergingscapaciteit wil verbeteren door middel van een aantal nieuwe grote sleepboten met een hoge trekkracht. De kanaalautoriteit wil de ontwikkelingen op het gebied van maritieme berging en scheepsbouw wereldwijd kunnen volgen.
 
De Suez Canal Authority (SCA) is een staatsbedrijf dat het Suezkanaal beheert. Het werd opgericht door de regering van president Nasser toen deze op 26 juli 1956 - vlak na de onafhankelijkheid van Egypte - het Suezkanaal nationaliseerde. Dat gebeurde ter vervanging van het privébedrijf dat het tot dan toe beheerde.
 
Het Suezkanaal is een 193 km lange waterweg in de Landengte van Suez in Egypte die werd geopend in 1869. Het kanaal verbindt Port Said aan de Middellandse Zee en Suez aan de Rode Zee en begrenst het schiereiland Sinaï, dat ten oosten ervan ligt. Het is tevens de scheiding tussen Afrika en Azië. Het belang van het kanaal is zeer groot. Schepen tussen de noordelijke Atlantische Oceaan en de Indische Oceaan moesten voorheen om het continent Afrika heenvaren en zo de Kaaproute via Kaap de Goede Hoop nemen. Danzij het Suezkanaal is dat niet meer nodig.
 
Het kanaal heeft geen sluizen omdat er geen hoogteverschil moet overwonnen worden. Het bestaat uit een noordelijk deel en een zuidelijk deel, die door de zogenaamde Bittermeren met elkaar worden verbonden. Er zijn verschillende passeermogelijkheden en aanlegplaatsen. Ieder jaar ondernemen ongeveer 19.000 schepen de elf tot zestien uur durende tocht door het Suezkanaal. Sinds de opening is er continu gegraven om steeds grotere schepen veilig en snel doorvaart te verlenen. Op circa de helft van het kanaal is uitsluitend eenrichtingsverkeer mogelijk. De aanleg van passeerlanen maakt het passeren van schepen en tweerichtingverkeer op deeltrajecten mogelijk.
 
In oktober 2014 kreeg een consortium bestaande uit de bedrijven Boskalis, Van Oord, NMDC en Jan De Nul Group en een consortium van Dredging International (DEME) en Great Lakes Dredge & Dock Company een contract van de Suez Canal Authority voor de uitbreiding van het Suezkanaal. De werkzaamheden begonnen in 2014 en werden eind juli 2015 afgerond.
 
Het 'nieuwe' kanaal ligt deels parallel aan het 'oude' kanaal en is ongeveer 50 km lang zodat schepen elkaar vrij kunnen passeren. Ook werd een aantal bestaande secties verbreed en verdiept tot een diepte van 24 m. De baggerwerkzaamheden werden uitgevoerd door in totaal 25 snijkopzuigers. Het contract van het eerste consortium had een totale waarde van (omgerekend volgens de koers van vandaag) ongeveer 1,26 miljard € waarbij ieder consortiumlid een aandeel had van een kwart. De contractwaarde van het tweede consortium bedroeg omgerekend bijna 455 miljoen €, waarbij Dredging International een aandeel had van 75%.
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Besix bouwt stadion aan andere kant van de wereld

Besix bouwt stadion aan andere kant van de wereld

Het Kōtui-team, waarin Besix Watpac de hoofdaannemer is, werd geselecteerd voor het ontwerp en de bouw van een nieuw overdekt stadion met 25.000 zitplaatsen in Christchurch dat onderdak zal bieden aan grote sportwedstrijden, internationale[…]

10/04/2021 | ProjectenBesix
Besix Group kijkt vol vertrouwen naar 2021

Besix Group kijkt vol vertrouwen naar 2021

Besix bouwt reusachtige afvalenergiecentrale in Dubai

Besix bouwt reusachtige afvalenergiecentrale in Dubai

Robot installeert liften in nieuwe megatoren in Dubai

Robot installeert liften in nieuwe megatoren in Dubai

Meer artikels