Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Tuin wint aan belang dankzij viruscrisis

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Tuin wint aan belang dankzij viruscrisis

De Belg en zowat iedereen in West-Europa heeft het belang van een eigen tuin (her)ontdekt dankzij de viruscrisis. Het aantal bestellingen van vaste zwembaden piekt en hetzelfde geldt voor alle outdoor-elementen van Renson. Bouwkroniek sprak met CEO Paul Renson over de viruscrisis, lokale productie, investeren op het juiste moment en de bijdrage van Renson aan het bouwen van windturbines.
Tijdens de lockdown konden we genieten van uitzonderlijk mooi weer. Wie een private tuin heeft, genoot daar op dat moment extra van. “Zodra de showrooms van onze dealers opengingen, was er een piek in de bestellingen van onze outdoor-elementen. We verwachten dat deze viruscrisis nog lange tijd een positief effect zal hebben op dat marktsegment, net als op de pakketbrievenbussen van dochterbedrijf eSafe en de veiligheidszuilen van BeSafe (met maskers, handschoenen en gel). Een crisis heeft uiteraard altijd nadelen, maar je moet als ondernemer ook de voordelen oppikken”, stelt Paul Renson.

Outdoor

De buitenbeleving in eigen tuin mag dan wel een onverwachte boost gekregen hebben, over een langere periode bekeken zien we toch dat tuinen gemiddeld kleiner worden en dat het aandeel van appartementen zonder tuin marktaandeel wint? “Dat klopt. Voor onze terrasoverkappingen zien we dat er een vast publiek bestaat met een constante interesse en mogelijkheden. En tuinen worden kleiner, maar moeten inzake comfort en technologie kunnen volgen met de huiskamer: buitenverwarming, dimbare verlichting, wifi-verbinding, privacy, … Voor ons is het de uitdaging om de klant daarin te volgen en zelfs  te verrassen. Voor appartementen zien wij de terrasbuitenruimte als verlengstuk van de binnenruimte. Daar zetten we sterk in op extra comfort met opties als screens (met deel crystaldoek als ‘venster’) of glas- of schuifpanelen om ook daar toch buiten te kunnen zitten beschut tegen regen, wind en teveel zon. Ook verlichting en verwarming in onze terrasoverkappingen draagt bij tot dat extra comfort waardoor je de relatief beperkte binnenruimte van een appartement toch ineens kan uitbreiden met ook op het terras het comfort dat je binnen hebt, het hele jaar door. We merken dat de terrassen en buitenruimtes bij appartementen steeds groter worden en genoeg plaats hebben voor een terrasoverkapping. Zeker bij penthouses speelt de wind vaak een grote rol. Daar zit je onder een terrasoverkapping perfect beschut dankzij screens of andere opties.We zien dat nieuwe appartementsgebouwen steeds vaker een groendak krijgen. Dat kan breder ingezet worden dan het louter functionele en een belevingselement worden voor de bewoners. En dan past onze Camargue of Algarve zeker in dat plaatje”, stelt de CEO.
De nieuwe fabriek voor outdoor-elementen is in opbouw in Kruisem en zal in oktober dit jaar operationeel zijn. Net te laat voor deze piek in de bestellingen? “Wat is het juiste moment om te investeren? Niemand heeft een glazen bol. Die plannen werden jarenlang voorbereid en we kozen voor de start in oktober omdat het dan het laagseizien is voor alles wat outdoor is. De bouw van de nieuwe fabriek en toonzaal heeft nauwelijks stilgelegen. Zoiets als de viruscrisis komt altijd ongelegen. Ik heb met veel tevredenheid gezien dat Renson als bedrijf daar heel flexibel is mee omgegaan. Omdat we met Corradi ook een vestiging hebben in Italië wisten we twee weken vooraf wat er in België op ons af kwam. Dat was een groot voordeel omdat we zo beter voorbereid waren en hier alles operationeel konden houden. Dat er straks misschien een recessie aankomt, houdt ons scherp. In deze nieuwe omstandigheden zal de nieuwe fabriek en toonzaal in Kruisem dan inzake werkgelegenheid misschien een geschenk uit de hemel zijn voor de regio. Terwijl het in de omstandigheden van vóór de coronacrisis voor ons veel moeilijker zou geweest zijn om de juiste 150 nieuwe mensen aan te trekken.”

Lokale productie

De viruscrisis deed ons nadenken over het belang van lokale productie. Iets waar Renson al sinds zijn oprichting op inzet. “Wij hebben in Vlaanderen zoveel goedgeschoolde mensen voor productie en ontwikkeling, met ook nog eens een talenkennis die ze ons overal benijden. Dan ga je je bedrijf toch niet verhuizen naar het buitenland? Voor productontwikkeling werken we vaak samen met de universiteiten van Gent en Leuven, die internationaal hoog aangeschreven staan en die buitenlandse studenten aantrekken met nog andere ideeën en interesses. Die talenten moeten we koesteren en kansen geven. En wij zitten in een regio waar iedereen met het juiste talent volop kansen krijgt. Wij zetten zwaar in op innovatie en ontwikkeling en als ondernemer hou ik ervan om onze ingenieurs uit te dagen en ze zelf met nieuwe ontwikkelingen te laten komen. Elke dag gebeurt er iets nieuws in mijn bedrijf. Dat houdt mij weg van mijn pensioen. Aan het stuur zitten van een raket die altijd maar nieuwe horizonten bereikt, daar doe je het voor als ondernemer.”
“Uiteraard heeft dat lokale verhaal ook zijn grenzen. Voor sommige producten liggen de levertijden naar de Aziatische markten zo hoog dat je die beter lokaal op maat kan monteren voor ze naar de plaatser gaan. De R&D en de opleiding blijft wel in België. We zien ook dat steeds meer markten zich afschermen voor producten die niet lokaal geproduceerd worden. Dat is de andere kant van de medaille.”
 
Beurzen en netwerkmomenten krijgen het hard te verduren in de viruscrisis, maar Paul Renson blijft erin geloven. “Mijn regio heeft een lange traditie van familiebedrijven die elkaar helpen en steunen met soms niet meer dan wat advies of een waarschuwing voor een of andere valkuil. Mijn netwerk noem ik daarom soms mijn ‘mobiele raad van bestuur’. Voor vakbeurzen zal er altijd een toekomst zijn. Als ik een nieuwe regio wil betreden, kan ik kiezen tussen het aanwerven van een legertje vertegenwoordigers en het opzetten van een structuur uit het niets of ik kan daar deelnemen aan een vakbeurs en alle geïnteresseerde partijen tot op mijn stand laten komen om ze onze kwaliteit te laten ontdekken. Het tweede is dan uiteraard veel interessanter.”

Luisteren

“Heel wat bedrijven denken bij beurzen enkel aan hun push-strategie. Ze hebben een product of dienst die ze zo hard mogelijk in die markt willen duwen. Ze vergeten te luisteren. Wat heeft die markt nodig? Regelmatig vraagt men ons op beurzen naar producten of oplossingen die nog niet bestaan. Omdat wij niet wisten dat er nood aan was. Beurzen zijn goed om uit te pakken met je nieuwigheden, maar vormen vaak ook de eerste stap van je volgende nieuwigheden. Zo blijft de bal rollen.”
 
Bij de nieuwe fabriek in Kruisem hoort een ruime showroom, ook in open lucht. “Daarvoor werken we samen met een hele reeks partners die complementaire producten hebben in outdoor living  (buitenkeukens, tuinmeubilair, jaccuzi’s, spa’s, zwembaden, betegeling, verlichting, barbecues, …). Klanten zien dan onze en andere producten in een totaalsetting. Ongeveer zoals op een beurs, maar dan permanent en met een totaalplaatje.”

Circulair

Circulariteit is het nieuwe modewoord. Hoe beantwoordt Renson aan die uitdaging. “De meeste van onze producten worden gemaakt van aluminium. Daarvoor is de grondstof, bauxiet, nog ruim voorhanden. En producten in aluminium kan je op het einde van hun levensduur zonder waardeverlies hersmelten tot nieuw aluminium. Dat is het grote plaatje. Op het niveau van onze eigen productie en producten werken we aan heel veel kleine ingrepen die allemaal samen een niet-geringe impact hebben. Om één voorbeeld te geven: onze HealthBox. Oorspronkelijk moest die bij een defect volledig vervangen worden, maar intussen hebben we dat product doorontwikkeld zodat je makkelijk elk onderdeel afzonderlijk kan vervangen, voor zover dat nodig is.”

Ventilatie als dienst

“De opwarming van de aarde kunnen wij als bedrijf niet op ons eentje tegengaan, maar we ontwikkelen wel zonwering en ventilatie die er op een natuurlijke en duurzame manier voor zorgen dat we de impact daarvan kunnen opvangen. De nieuwe fabriek zal ook ‘zero impact’ hebben op water en energie, wat maar weinig concurrenten ons nadoen. Wij willen in de toekomst voorts inzetten op bv. zonwering of ventilatie als dienst en niet langer als product. Dan ontzorgen we de eindgebruiker en blijven we veel langer in de keten verantwoordelijk voor onze producten. Dat lukt enkel als je kwaliteit levert en die ook kan bewijzen. Vandaar het steeds groeiende belang van data.”

Scholen

“Wij kijken doorgaans verder dan het product en de toepassing als het gaat over duurzaamheid. Er is bv. nog steeds een probleem met de kwaliteit van de lucht in niet-recente schoolgebouwen. Daarom zijn we bezig aan de ontwikkeling van een sensor die nog veel meer meet dan de CO2, vochtigheid- en geursensoren die in een Healthbox ventilatie-unit verwerkt zitten. Voor klaslokalen hebben we daar het meten van licht en temperatuur aan toegevoegd omdat die net zo cruciaal zijn voor het aandachtsniveau van de leerlingen. Dat is het technische verhaal, waar iedereen direct achter staat. Maar dan kom je op een markt met patrimonium waarvoor de financiering zwaar afhankelijk is van subsidies. En dus ligt daar voor ons de uitdaging om te zoeken hoe we dat het beste kunnen aanpakken. Daar zijn we nu dan ook volop mee bezig. Voorts werken we aan outdoor-producten op maat van scholen en de zorgsector. Comfortabel een luchtje kunnen scheppen versnelt de genezing van patiënten, dat is bewezen.”
 
De lange traditie van Renson inzake onderzoek en ontwikkeling blijft niet onopgemerkt. “Wij hadden zelf niet verwacht dat er voor ons een markt lag bij de bouw van windturbines. Omdat die steeds hogere vermogens kunnen genereren, hebben die nood aan extra koeling. Ventilatieroosters bleken daarvoor de meest geschikte oplossing. Maar omdat in die windturbines heel wat koper verwerkt zit en koper vaak gestolen wordt, moeten die roosters inbraakwerend zijn. Inbraakwerende roosters zitten al heel lang in ons assortiment, maar nu maken we die dus ook op maat van windturbines.”

Windturbines 

Voor het nieuwe windpark Westeinde in Anna Paulowna (Nederland) was windturbinefabrikant EWT op zoek naar een oplossing voor de bijkomende warmteverliezen in hun steeds krachtigere windturbines. Daarvoor klopte het aan bij Renson. Voorwaarde was wel dat de turbines inzake inbraakwerendheid niets mochten inboeten.
 
“De aanleiding was dat het nominale vermogen van onze windturbines vergroot van 900 kW naar 1 MW. Bovendien staat de ‘net transformator’ niet in een extern gebouw, maar in de turbine. Dit zorgt voor een verdubbeling van de warmteverliezen”, verduidelijkt Danny Ferket (Mechanical Engineering Manager EWT). “Ook daarvoor was er al koeling in de windturbines, maar die volstond die niet langer. Er waren verschillende opties. Uiteindelijk kozen we voor ventilatieroosters voor een extra impuls van koelere (buiten)lucht. Dat levert de beste balans op tussen kosten en duurzaamheid.”
Die ventilatieroosters zouden de inbraakwerendheid van de deuren in de windturbines mogelijk naar omlaag halen, terwijl in windturbines een hoop metalen zitten die gewild zijn. “Daarom waren we op zoek naar roosters met minstens aan inbraakwerendheidsklasse RC3, de klasse waaraan ook de deuren uit 8 tot 12 mm gelaserd inox aan voldoen,” verklaart Danny Ferket. “Renson ontwikkelde roosters die aan de producteisen voldoen. Die samenwerking verliep heel vlot en na validatie in onze testturbines en via CFD-analyses, gaven we groen licht voor de installatie in het windpark Westeinde.”
 
“De ventilatieroosters hebben een bijkomend afneembaar kader met stoffilter en speciale montagestukken voor een gemakkelijke installatie in de deuren van de windturbines. De filters waren vooral belangrijk om de geavanceerde apparatuur in de turbines voldoende te kunnen beschermen tegen ongewenste bezoekers en invloeden van buitenaf zoals slagregen of storm. Dat die makkelijk te vervangen zijn, helpt om de drukval te beperken. Uiteindelijk werden twee roosters ontwikkeld om per deur de maximale doorlaat van verse buitenlucht te maximaliseren”, duidt Hans Banninck van Renson.
 

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Viruscrisis versterkt nood aan digitalisering

Viruscrisis versterkt nood aan digitalisering

Door de coronacrisis heeft de bouwsector nog meer nood aan digitalisering. Wie al in digitale processen investeerde, plukt daar nu de vruchten van. Bouwkroniek sprak met verschillende digitale spelers uit de bouwwereld, zoals de[…]

03/07/2020 | Corona
Confederatie Bouw: overheid riskeert miljardenverlies

Confederatie Bouw: overheid riskeert miljardenverlies

Materieelverkoop: klap door viruscrisis na topjaar

Materieelverkoop: klap door viruscrisis na topjaar

Weyts schuift sportinfrastructuurprojecten een jaar op

Weyts schuift sportinfrastructuurprojecten een jaar op

Meer artikels