
© emmanuel bonaffini - stock.adobe.com
De reeds lang geplande tramverbindingen van Brussel-Noord naar de luchthaven in Zaventem en naar Willebroek langs de A12 lopen forse vertraging op. De voorziene deadline van 2020 is niet meer haalbaar. De vergunningen zijn nog niet in orde en de werkzaamheden zullen nog jaren in beslag nemen. Alleen het traject voor de ringtram van Jette tot Zaventem zit op schema.
Brussel en Vlaanderen maken ruzie over het deel dat op Brussels grondgebied ligt. Beide trams moeten voor het laatste deel van het traject de tramsporen van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gebruiken. Technisch levert dat geen grote problemen op, maar voor de samenwerking moet ook een politiek akkoord met Brussel worden gesloten. Het overleg loopt stroef en lag zelfs lange tijd stil, onder meer door de onenigheid tussen Vlaanderen en Brussel over de vliegroutes vanuit Zaventem.
Financiering
Een tweede probleem is de financiering. De luchthaventram kost ongeveer 100 miljoen €, de tram naar Willebroek langs de A12 ongeveer 400 miljoen €. De Vlaamse regering heeft daarvoor nog geen geld opzijgezet en het lijkt er niet op dat dit in deze regeerperiode ook nog zal gebeuren. Het zal de volgende Vlaamse regering zijn die het budget voor de tramverbindingen moet voorzien in de meerjarenbegroting.
Vilvoorde - Heizel
Het derde project van het Brabantnet zit wel op schema: de trambus die van Brussels Airport in Zaventem via Vilvoorde naar de Heizel rijdt. De werken beginnen dit jaar en het traject zou vanaf de lente van 2019 in gebruik moeten zijn. Daarna beginnen de werken voor een trambedding zodat de trambus op termijn voor twee derde van het traject niet op de gewone weg moet rijden, wat files vermijdt en tijdwinst oplevert. Dat karwei zou tegen 2022 moeten afgerond zijn.
De drie tramverbindingen werden eind 2013 al voorgesteld door de toenmalige Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. Ze moesten het openbaar vervoer in Vlaams-Brabant verbeteren en de luchthaven beter ontsluiten. Bedrijven in de Brusselse rand vragen al lang een tramnet naar de luchthaven. De verbinding is vooral belangrijk voor de bedrijventerreinen in Diegem, Machelen en Evere. Die moeten nu shuttles inzetten om hun personeel ter plaatse te krijgen.