Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Toekomst honderd bedrijven in gevaar na faillissement Imtech

Toekomst honderd bedrijven in gevaar na faillissement Imtech

De rechtbank van Rotterdam heeft het Nederlandse miljardenbedrijf Royal Imtech nv bankroet verklaard. Het gaat om het grootste faillissement in de Nederlandse naoorlogse geschiedenis. Het bedrijf, gespecialiseerd in technische dienstverlening en engineering, had eerder al uitstel van betaling en bescherming tegen schuldeisers gevraagd. Wereldwijd werken 22.000 mensen voor Imtech, onder wie ongeveer 800 voor Imtech Belgium dat volgens de directie een gezond bedrijf is. Er zijn kandidaten om de Belgische divisie van het installatiebedrijf over te nemen, maar daarover beslist de curator. Vele leveranciers en onderaannemers riskeren hun openstaande kredieten aan Imtech nooit meer terug te zien. Een honderdtal bedrijven vrezen zelfs voor hun voortbestaan.

Bij het ter perse gaan van dit nummer was nog niet geweten wie de Belgische afdeling van de installateur van elektrische installaties, datanetwerken, sanitair, verwarmings- en koelsystemen zou willen overnemen. Er is in ieder geval voldoende belangstelling en het bedrijf wordt gezond genoemd, al zou de operationele marge op de omzet erg laag zijn. Lage marges zijn in de Belgische bouwsector omwille van de felle concurrentie niet ongewoon. Imtech België telt bijna 800 medewerkers. Behalve voor Imtech België worden ook voor Imtech Spanje en Imtech VK/Ierland kopers gezocht. Voor de overname van Imtech Duitsland zou grote belangstelling bestaan.

Overnames

Tot dusver werden reeds drie afdelingen losgemaakt van het failliete hoofdbedrijf, waaronder de Scandinavische divisie Nordic en Imtech Marine. De overname van deze laatste, een aanbieder van technologische diensten voor de scheepsbouw, gebeurt door Pon Holdings en Parcom Capital. De vennootschap RCPT Beheer bv, een onderdeel van het Nederlandse investeringsfonds Egeria, neemt de divisie Traffic & Infra over. Die afdeling houdt zich bezig met verkeersmanagement en geeft advies over verkeersstromen, luchthavens, openbaar vervoer, bruggen en sluizen. Traffic & Infra is één van de grotere onderdelen van het bedrijf en telt 2.093 medewerkers. De nieuwe eigenaars houden 1.965 mensen aan de slag. Traffic & Infra heeft vestigingen in Nederland, België (Drongen), Engeland, Denemarken en Polen. De Belgische activiteiten die deel uitmaken van Traffic & Infra blijven buiten de transactie.

De verkoop en doorstart van deze drie Imtech-onderdelen heeft tot dusver ongeveer 9.300 van de 22.000 jobs veiliggesteld, waarvan circa 2.300 in Nederland. De verkoop van de drie divisies leverde volgens de curatoren tot nog toe een bedrag van 143 miljoen ' op, bestemd voor de banken. De aandeelhouders van Royal Imtech nv krijgen niets van deze opbrengsten en ook niet van eventuele volgende verkopen van Imtech-onderdelen. Zij blijven met lege handen achter.

Projecten

Het faillissement van Imtech heeft wellicht aanzienlijke gevolgen voor een aantal grote lopende projecten waarbij het bedrijf betrokken is, zoals de nieuwe mega-gevangenis in het Nederlandse Zaandam, waaraan Imtech samen met een ander consortium bouwt, en de Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse metro, waar Imtech verantwoordelijk was voor de installatie van kabels, luchtkanalen en leidingen voor liften en roltrappen. Die projecten zullen minstens vertraging oplopen. Opdrachtgevers moeten op zoek naar vervangers voor Imtech, waardoor de bouwkosten dreigen op te lopen.

Imtech Duitsland voerde belangrijke werken uit aan de nieuwe Berlijnse luchthaven Brandenburg, die in de tweede helft van 2017 moet openen. Oorspronkelijk was de ingebruikname gepland voor 2010, maar door een combinatie van slecht management en corruptie werd dat tijdstip al eens uitgesteld. Ook hier wordt gevreesd voor nog meer vertraging.

Onderaannemers

Het faillissement van Imtech heeft tevens een grote impact op veel andere bedrijven, naargelang de mate waarin ze van Imtech afhankelijk zijn. Honderden leveranciers en onderaannemers riskeren hun openstaande kredieten aan Imtech nooit meer terug te zien. Ondanks het feit dat de omzetafhankelijkheid voor bijna driekwart van de betrokken installatiebedrijven relatief gering is, vrezen ongeveer 100 firma's voor hun voortbestaan. Wanneer onderaannemers in problemen komen, kan slechts een kwart van hen terugvallen op de verzekering. Driekwart van de bedrijven in de sector heeft zich immers niet verzekerd tegen een faillissement van een opdrachtgever.

USP Marketing Consultancy onderzocht de gevolgen van de ineenstorting van Imtech. Ongeveer 500 installatiebedrijven blijken getroffen doordat zij als onderaannemer optraden voor het failliete bedrijf. Ongeveer tweederde van de onderaannemers heeft momenteel een vordering uitstaan bij Imtech. Zoals het er nu uitziet, moeten ze voor het innen van hun schulden helemaal achteraan in de rij aanschuiven. De overheid, werknemers en banken krijgen voorrang. Met de onzekere situatie in het achterhoofd overweegt een kwart van de getroffen installatiebedrijven een schadeclaim. De helft van de gedupeerden is voorstander om een dergelijke claim collectief in te dienen.

Beurs

Royal Imtech, met hoofdzetel in het Nederlandse Gouda, was actief in 35 landen en specialiseerde zich in technische dienstverlening en engineering voor de bouwsector, de industrie, verkeersregelsystemen, de energiemarkt en scheepsbouw. Imtech boekte vorig jaar een omzet van 3,9 miljard '. Bij het 150-jarige jubileum in 2010 kreeg het bedrijf de titel 'Koninklijk' toegekend, wat in Nederland vrij uitzonderlijk is en enkel is weggelegd voor belangrijke bedrijven met een onberispelijke staat van dienst.

Ook beleggers die niet tijdig hun aandelen verkochten, blijven achter met een fameuze kater. Het beursgenoteerde Royal Imtech was immers jarenlang een publiekslieveling. In 2010 had Royal Imtech nog een beurswaarde van ongeveer 2,6 miljard '. Op de beurs van Euronext Amsterdam was het aandeel ruim twee jaar geleden nog 134 ' waard. Eind vorige week noteerde een Imtech-aandeel nog 12 eurocent. Eind juli kon je een aandeel Royal Imtech nog aanschaffen voor 4 '. De hoogste notering dit jaar gebeurde in maart, toen een piek van 5,76 ' werd bereikt. Wie toen aandelen kocht en die nog steeds bezit, is vandaag ongeveer 98 % van zijn geld kwijt. In opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) werd de beurshandel in Royal Imtech-aandelen de voorbije week opgeschort.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Heraanleg wenkt voor kruispunt in Berchem

Heraanleg wenkt voor kruispunt in Berchem

Het uitgestrekte en complexe kruispunt van de Elisabethlaan met de Floraliënlaan in Berchem kreeg enkele jaren geleden een tijdelijke inrichting om het veiliger te maken. Nu is het definitieve ontwerp klaar.     Na de goedkeuring[…]

Techni-Mat legt stevige basis voor tweede editie

Techni-Mat legt stevige basis voor tweede editie

Bouw Evergems zwembad start in 2022

Bouw Evergems zwembad start in 2022

Glabbeek verbouwt kerk tot woongebouw

Glabbeek verbouwt kerk tot woongebouw