Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

TINC investeert in Prinses Beatrixsluis

TINC investeert in Prinses Beatrixsluis

De Prinses Beatrixsluis in Nieuwegein, de grootste monumentale binnenvaartsluis van Nederland, is na 77 jaar aan uitbreiding toe. De Belgische beursgenoteerde maatschappij TINC investeert via publiek-private samenwerking (pps) in het project. De investering omvat de realisatie, de financiering en het langdurige onderhoud van een derde sluiskolk bij de Prinses Beatrixsluis, de renovatie van de twee bestaande sluiskolken, de verbreding van het Lekkanaal, de aanleg van voorhavens en extra ligplaatsen in het Lekkanaal en het onderhoud van dit alles gedurende een periode van 27 jaar. Met het project wil opdrachtgever Rijkswaterstaat in Nieuwegein de doorvaart op het Lekkanaal verbeteren en de wachttijden bij de Beatrixsluis voor binnenvaartschepen verkorten.

Het Lekkanaal, met daarin de Prinses Beatrixsluis, verbindt het Amsterdam-Rijnkanaal met de rivier de Lek en is de belangrijkste rechtstreekse hoofdvaarwegverbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam waar jaarlijks ongeveer 50.000 schepen passeren.

Dankzij de derde sluiskolk worden de troeven van de binnenvaart vergroot en kunnen de steeds groter wordende binnenvaartschepen (met een diepgang tot 4 m) nu ook langs het Lekkanaal en zullen schepen aanzienlijk sneller het sluizencomplex passeren. Daarnaast wordt een deel van het Lekkanaal verbreed om ruimte te maken voor extra ligplaatsen. De Prinses Beatrixsluis is een rijksmonument uit 1938 en is zichtbaar in de wijde omgeving. Met de derde kolk blijft dit historische aangezicht behouden.

TINC maakt, in co-investering met infrastructuurontwikkelaar TDP nv en infrastructuur-investeerder DG Infra Yield, deel uit van het private consortium Sas van Vreeswijk dat de pps zal realiseren. Dit gebeurt samen met partijen als Besix Group, Jan De Nul, Heijmans en RebelValley. De bankfinanciering wordt verschaft door BNG Bank, Deka Bank en de KBC Bank. De bouwwerkzaamheden starten later dit jaar en zullen duren tot 2019.

De participatie van TINC en DG Infra Yield is momenteel telkens beperkt tot een belang van minder dan 5% en een investeringsbedrag lager dan 500.000 ', terwijl TDP tijdens de bouwfase met eigen middelen instaat voor het grootste deel van de investering. TINC verzekert zich zo wel van een positie om na de realisatie van de Beatrixsluis haar belang voort uit te breiden via een gedeeltelijke overname van de participatie van TDP. Hiervoor werken beide partijen een overeenkomst tot aankoop op termijn uit.

TINC verzekerde zich via een soortgelijke overeenkomst reeds van een belang in twee pps-investeringen die momenteel worden gerealiseerd, met name Via-Brugge A11 (de ontsluiting van de haven van Zeebrugge) en de A15 (de ontsluiting van de Maasvlakte en de Rotterdamse haven in Nederland). De portefeuille van TINC bevat momenteel drie operationele pps-investeringen, allemaal in België. Met de Beatrixsluis krijgt TINC er een nieuwe Nederlandse pps-investering bij, waarmee de portefeuille voorts geografisch wordt gediversifieerd.

De Beatrixsluis is de derde nieuwe investering door TINC sedert de beursgang op 12 mei vorig jaar, naast de overname van het operationele on-shore windpark Kreekraksluis in Nederland en de deelname in een mezzanine-financiering van het off-shore windpark Nobelwind in België.

Eind december vorig jaar ontving TINC tevens 3,5 miljoen ', zijnde de volledige terugbetaling van het uitstaande saldo van de achtergestelde lening verstrekt aan het off-shore windpark Belwind. Daardoor behoort Belwind niet langer tot de portefeuille van TINC.

TINC is een beursgenoteerde investeringsmaatschappij die participeert in voornamelijk mature en operationele publieke en private infrastructuur. De maatschappij beheert een gediversifieerde investeringsportefeuille van ongeveer 150 miljoen ' in publiek-private samenwerkingen, energie en overige infrastructuur in België en Nederland.

Deze portefeuille werd door TINC sinds haar oprichting in 2007 opgebouwd met investeringen in wegen- en traminfrastructuur, een bedrijvencentrum, een parkeergarage en energie-infrastructuur. De overwegend operationele portefeuille genereert kasstromen die op lange termijn een duurzaam karakter hebben en die de basis vormen van TINC's dividendbeleid. De investeringen worden actief beheerd door een ervaren team van investerings- en infrastructuurprofessionals met kantoren in Antwerpen en Den Haag. TINC is genoteerd op Euronext Brussel.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Thomas & Piron neemt BAM Galère en BAM Lux over

Thomas & Piron neemt BAM Galère en BAM Lux over

De Waalse groep Thomas & Piron neemt de bedrijven BAM Galère en BAM Lux over van de Nederlandse groep BAM. De Nederlandse groep BAM heeft in ons land ook nog het bedrijf Interbuild. De transactie, waarvan het bedrag niet wordt[…]

Burgers investeren in Scholen van Vlaanderen

Burgers investeren in Scholen van Vlaanderen

Aanleg omleidingsweg Anzegem stap dichterbij

Aanleg omleidingsweg Anzegem stap dichterbij

Ontwerp Leiebrug tussen Wevelgem en Lauwe is klaar

Ontwerp Leiebrug tussen Wevelgem en Lauwe is klaar