Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Tests met zelfrijdende bussen op de luchthaven

Tests met zelfrijdende bussen op de luchthaven

© 2getthere.

Vervoersmaatschappij De Lijn en Brussels Airport Company gaan een zelfrijdende elektrische bus testen op het luchthaventerrein. Het voertuig dat hiervoor wordt ontwikkeld, zal één van de eerste zijn die in België zullen rijden in volledig gemengd verkeer.

De eerste testritten met de nieuwe bus worden uitgevoerd na de zomer van 2019 op de terreinen van constructeur 2getthere in Utrecht. Begin 2020 komt de shuttlebus naar Brussels Airport voor verdere testen. Vanaf 2021 zullen reizigers in principe gebruik moeten kunnen maken van de zelfrijdende bus. Brussels Airport Company en De Lijn verdelen de projectkosten.

Brussels Airport is de eerste Europese luchthaven die autonome shuttles zal gaan inzetten in volledig gemengd verkeer. Drie jaar geleden sloten Brussels Airport Company en De Lijn reeds een samenwerkingsovereenkomst om zelfrijdende shuttles op de luchthaven in te zetten. Na een studiefase en het aanduiden van een constructeur komt het project nu in een nieuwe fase terecht. Er waren vier constructeurs  in de race voor het luchthavenproject. Constructeur 2getthere uit Utrecht, dat al soortgelijke projecten uitvoerde in Dubai en Singapore, haalde de opdracht binnen. Het bedrijf heeft vestigingen in San Francisco, Abu Dhabi en Singapore.

Spitstechnologie

In het buitenland rijden al enkele voertuigen zonder chauffeur, maar het is de bedoeling dat de zelfrijdende shuttle autonoom over de openbare weg navigeert. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts stelt dat het om spitstechnologie gaat die tot de verbeelding spreekt. “We doen hier een investering in de toekomst, in meer efficiëntie en in een verleidelijker aanbod van ons openbaar vervoer”, aldus Weyts.

De Nederlandse constructeur 2getthere zal het project de komende weken starten. Het eerste deel van de opdracht omvat de ontwikkeling en het grondig testen van de technologie tot midden 2020. In het najaar van 2019  houdt de constructeur de eerste voertuigtesten op de eigen terreinen in Utrecht. Als alles goed verloopt, komt de eerste zelfrijdende bus omstreeks nieuwjaar 2020  naar Brussels Airport voor verdere testritten op de luchthaven. Het testtraject voor deze ontwikkelingsfase bevindt zich op de bedrijvenzone Brucargo.

Veiligheid

De eerste fase met testen en ontwikkeling van de zelfrijdende bus zal twee jaar in beslag nemen. In deze periode kunnen De Lijn en Brussels Airport Company alle nodige veiligheidstesten uitvoeren in verschillende weersomstandigheden en verkeerssituaties. Tijdens de testperiode zullen nog geen passagiers, bezoekers of personeelsleden meerijden.

Bij een positieve evaluatie van de eerste testfase van het project kunnen De Lijn en Brussels Airport Company beslissen om de zelfrijdende shuttle vanaf 2021 effectief in te zetten op de luchthaven voor het vervoer van passagiers, bezoekers en werknemers op het traject tussen de terminal en Brucargo. Op drukke momenten zou er om de vier minuten een shuttlebus vertrekken. De bussen maken geen gebruik van een speciale bedding of van een systeem met magnetische geleiding, maar zullen zich gewoon tussen andere voertuigen en voetgangers bewegen. De beoogde snelheid ligt tussen 15 en 20 km per uur.

Op en rond de luchthaven werken ongeveer 20.000 mensen die van en naar de personeelsparkings, de parkings in de cargozone en de bedrijven op de luchthaven moeten worden vervoerd. Gewone reizigers zullen echter ook gebruik kunnen maken van de zelfrijdende bus, bv. vanaf een publieke parking naar de luchthaven of omgekeerd. Op de zelfrijdende bussen zal geen chauffeur of personeel van De Lijn aanwezig zijn.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

België produceert opnieuw glijbekistingsmachines

België produceert opnieuw glijbekistingsmachines

Er worden opnieuw variabele glijbekistingsmachines geproduceerd in Limburg. Met deze machines kan je in een vloeiende (glijdende) beweging betonnen wegen, fietspaden en stootranden plaatsen. Het Amerikaanse Miller Formless nam zopas de Belgische[…]

06/12/2019 | BouwmaterieelMaterieel
11 windturbines in Zeebrugge voor grootste laadeiland van België

11 windturbines in Zeebrugge voor grootste laadeiland van België

Meise gebruikt AI voor onderhoud van wegen

Meise gebruikt AI voor onderhoud van wegen

Bouw nieuwe fiets- en voetgangersbrug in Deinze start in februari

Bouw nieuwe fiets- en voetgangersbrug in Deinze start in februari

Meer artikels