Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Test met zelfrijdende bus op ziekenhuiscampus in Jette

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Test met zelfrijdende bus op ziekenhuiscampus in Jette

Op de Brussels Health Campus van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) start vandaag een proefproject met een zelfrijdende shuttlebus. De autonome bus zal gedurende een half jaar rondrijden op de universiteits- en ziekenhuiscampus en dienen als onderzoeksobject om onder meer de reacties van de gebruikers te bestuderen. De onderzoekers kozen voor de medische campus omdat ze er de relatie tussen mens en machine kunnen bestuderen. Het is de eerste keer dat in het kader van een breed wetenschappelijk onderzoek een autonome shuttle voor een periode van een half jaar wordt getest in België. 

“Op de Brussels Health Campus verblijven op een totale oppervlakte van 32 ha duizenden studenten en zijn dagelijks 5.000 medewerkers actief. Het universitaire ziekenhuis met jaarlijks bijna 400.000 raadplegingen en meer dan 30.000 hospitalisaties krijgt elke dag honderden patiënten en bezoekers over de vloer. Op deze campus heb je niet alleen de VUB-faculteit Geneeskunde en Farmacie en het UZ Brussel, maar ook de Eramsushogelschool, een lagere school, een kinderdagverblijf, een fitnesscentrum en andere campusgebruikers. Een heel divers publiek dus, met verschillende verplaatsingspatronen, wat het uiterst geschikt maakt voor ons wetenschappelijk onderzoek naar de gebruiksacceptatie van wijzigende vervoersmodi, ruimtelijke planning, infrastructuurverbeteringen en technische ontwikkelingen”, zegt projectpromotor prof. Lieselot Vanhaverbeke.
 
Het gaat om een samenwerking tussen onderzoekers van Mobi (Mobility, Logistics and Automotive Technology Research Centre)  en Smit (Studies in Media, Innovation and Technology) van de VUB en LoUIsE (Laboratoire Urbanisme, Infrastructures  et Ecologies) van de ULB. Zij bundelen hun expertise op het gebied van duurzame mobiliteit, living lab research (onderzoek via proeftuinen) en spatial planning (ruimtelijke ordening). Het tweejarige project met een testperiode van een half jaar kwam tot stand na een oproep van Innoviris, het Brusselse instiuut voor onderzoek en innovatie. Innoviris wil in een proeftuinomgeving slimme oplossingen laten ontwikkelen en testen voor de mobiliteitsuitdagingen in Brussel.

Duurzame mobiliteit

”Door gebruik te maken van de‘living lab’-methode kunnen we deze elementen meten en ze aan de realiteit toesten. Zo bouwen we concreet toegepasbare kennis op om later te verwerken in een ‘best practices’-draaiboek voor de uitbouw van autonoom vervoer in de Brusselse regio. Het shuttleproject past tevens in de recenste ontwikkelingen in het onderzoek naar autonoom rijdende voertuigen en de groeiende nood aan duurzame mobiliteit en elektrische voertuigen, onderzoekdomeinen waar de onderzoeksgroep van de VUB, onder leiding van prof. Joeri Van Mierlo en prof. Cathy Macharis, al decennia lang toonaangevend is. Een zelfrijdend elektrisch voertuig is de logische volgende stap in het onderzoekstraject”, aldus projectleider dr. ir. Cedric De Cauwer. 
 
Naast dit project werkt Mobi ook aan autonome mobiliteit in het kader van verschillende grote Europese onderzoeksprojecten en kreeg het onlangs een VUB-projectfinanciering van meer dan 1,2 miljoen € om het fundamentele luik van dit onderzoeksdomein voort te ontwikkelen. De onderzoeksgroep LoUIsE van de ULB brengt kennis in omtrent de ruimtelijke ontwikkelingen die met autonome mobiliteit gepaard gaan, van het inrichten van de haltes voor de shuttle, tot het conceptualiseren van de vernieuwingen in de publieke ruimte op lange termijn.

Veiligheid

De geselecteerde shuttlebus is een EZ10-model van de Franse constructeur Easy Mile.  Door een systeem van sensoren, camera’s, gps en V2i-communicatie (vehicle to infrastructure) herkent de EZ10 minutieus zijn parcours en de stopplaatsen, net als mogelijke hindernissen of onverwachte situaties onderweg. Er zal steeds een ‘operator’ aan boord zijn voor een manuele bediening bij pech of bij een probleem op de uitgestippelde route. Een noodstopknop en drukgevoelige deuren (sensordeuren) vervolledigen het veiligheidspakket. De leasing, het onderhoud en de begeleiding worden voorzien door door Ush, België’s eerste gespecialiseerde provider voor autonome mobiliteit. Ush is een dochteronderneming van het door D’Ieteren gesteunde Lab Box, een accelerator gefocust op de mobiliteit van de toekomst. 

Eerste fase

In een eerste fase kunnen studenten en personeel met de shuttle de verbinding maken tussen de studentenverblijven en het hoofdgebouw van de faculteit Geneeskunde en Farmacie. De shuttle blijft in deze fase dus binnen de grenzen van de campus. 
 
Tegen een gemiddelde snelheid van 10 tot 15 km/uur neemt de rit een drietal minuten in beslag. Het volledig elektrisch aangedreven voertuig biedt plaats aan twaalf personen (zes zitplaatsen en zes staanplaatsen). Het busje is uitgerust met een toegangsplatform voor rolstoelgebruikers.

Openbare weg

Vanaf november begint de  tweede testfase, met een ‘loop’ van ongeveer 1 km die de verbinding zal maken tussen de belangrijkste parkings en de bushaltes in de onmiddellijke omgeving en de hoofdingang van het ziekenhuis. De shuttle zal dan ook op de openbare weg rijden. In deze tweede fase zullen vooral patiënten en bezoekers van het ziekenhuis van de shuttle gebruik kunnen maken.  
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Vlaamse regering investeert fors in mobiliteit en openbare werken

Vlaamse regering investeert fors in mobiliteit en openbare werken

In haar beleidsnota stelt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters voor deze legislatuur een hoog investeringsritme voorop, met extra middelen voor mobiliteit en openbare werken. Eenmalige kredieten worden uitsluitend[…]

Group De Cloedt pioniert met onbemand varen

Group De Cloedt pioniert met onbemand varen

De Lijn haalt elektrische bussen weg uit Gent

De Lijn haalt elektrische bussen weg uit Gent

Retro-bestelbusje rijdt volledig elektrisch

Retro-bestelbusje rijdt volledig elektrisch

Meer artikels