Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Team KCAP ontwerpt masterplan voor Kevlavik Airport Area in IJsland

Team KCAP ontwerpt masterplan voor Kevlavik Airport Area in IJsland

(c) Team KCAP

Het Team KCAP heeft de internationale prijsvraag voor het strategisch masterplan van de Keflavík Airport Area in IJsland gewonnen. Het multidisciplinaire team wordt geleid door KCAP en bestaat uit WSP, Felixx, MIC Mobility in Chain, VSO Consulting, Buck Consultants International, Buro Happold, Base Design, Maurits Schaafsma, Amberg Loglay en Kanon Arkitektar.
De prijsvraag werd georganiseerd door de Keflavík Airport Development Company (Kadeco), die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van een gebied van 55 km² rondom IJsland’s internationale luchthaven. Het winnende team pakt uit met een geïntegreerde visie, waarin een ambitieus economisch ontwikkelingsconcept wordt gekoppeld aan duurzame strategieën voor ruimtelijke planning, landschap en mobiliteit.
 
Het masterplan wil strategische locaties binnen het luchthavengebied omvormen tot een visitekaartje voor de ambities van IJsland, zowel waar het gaat om economische ontwikkeling als om duurzaamheid; daarnaast biedt het plan een heldere visie op de publiek-private samenwerking binnen de ontwikkeling. Het was deze tweeledige insteek die het team de eerste prijs opleverde; de tweede en derde prijs werden toegekend aan internationale consortia onder leiding van respectievelijk Arup en Jacobs.
 
Het winnende voorstel bouwt voort op Keflavík’s strategische ligging tussen Europa en Noord-Amerika, de overvloedige voorraad hernieuwbare energie en het betoverende landschap van het UNESCO-gecertificeerde Geopark Reykjanes; het zet een koers uit voor duurzame ontwikkeling op de lange termijn en fungeert als een katalysator voor innovatie van de IJslandse economie. Tegelijkertijd moet het masterplan ervoor zorgen dat de luchthaven en de lokale gemeentes Reykjanesbær en Suðurnesjabær verder met elkaar verbonden raken en hun wederzijdse voordelen versterken. Met deze gedachte in het achterhoofd legt het voorstel van Team KCAP de nadruk op projecten met een sterk lokaal eigenaarschap, die inspelen op reële behoeften.
 
Belgen
 
Ook het Belgische Base Design speelt een belangrijke rol in het project. Base Design werd opgericht door Thierry Brunfaut en Dimitri Jeurissen, en heeft studio’s in Brussel, New York, Genève en Melbourne. Het bedrijf is sterk gericht op de culturele impact van merken. Het is de taak van Base Design om de branding van de nieuwe locatie te voorzien en zo het nieuwe gebied goed in de markt te zetten.
 
"We willen de site van Keflavig Airport Area teruggeven aan de gebruikers. Dit doen we door de verplaatsingen op de site te vereenvoudigen en door ruimtes een aantrekkelijk narratief te geven. Het is onze bedoeling een blijvende indruk op bezoekers te maken, waarbij de de identiteit en sterktes van de hele site blijven hangen. We proberen te kijken door de ogen van de gebruikers. We werken aan trajecten gebaseerd op hun plannen, noden en wensen” zegt Dimitri Jeurissen, partner en Executive Creative Director bij Base Design.
 
De strategie van het team concentreert zich op focusgebieden die een maximale bijdrage kunnen leveren aan identiteits- en waardecreatie. Deze locaties vormen een polycentrische stedelijke archipel en worden verbonden door het landschap van de Airport Corridor; een innovatief landschap, dat wordt ingezet om klimaat- en geluidshinder te verzachten en dat tevens een fundamentele rol speelt als 'identiteitsdrager' voor het luchthavengebied. Het landschapsconcept, dat inspeelt op het klimaatactieplan van de regering waarin herbebossing als topprioriteit wordt aangemerkt, plaatst de Airport Corridor in een nationaal netwerk van herbebossingsprojecten.
 
Een toekomstgerichte mobiliteitsvisie, bestaand uit de Keflavík-Reykjavík Link (BRT), lokaal openbaar vervoer en actieve mobiliteitsverbindingen, verbindt de knooppunten van het luchthavengebied voor zowel reizigers, werknemers als bewoners. Voor de focusgebieden zijn verschillende ontwikkelingen voorzien, variërend van nieuwe bebouwing tot transformatie en verdichting van bestaande bebouwde kernen. Dankzij een zorgvuldige fasering kunnen verschillende gebieden gelijktijdig en stapsgewijze worden ontwikkeld, afhankelijk van de markt. Ook de noodzaak om succesvol te diversifiëren naar nieuwe sectoren, zoals groene waterstof, elektrische luchtvaart, hi-tech landbouw en maritieme aquacultuur, wordt onderkend.
 
Keflavík Airport Area wil nieuwe, hoogwaardige bedrijven aantrekken en kansen creëren voor diverse arbeidskrachten; de economische strategie zal de ‘talent pool’ voor innovatieve bedrijfstakken verdiepen, zowel door het aantrekken van internationale experts als ook door het verbeteren van de onderwijsmogelijkheden voor de lokale bevolking. Het team baseert zich daarbij op de overtuiging dat kennis en vakmanschap uit het buitenland kunnen worden teruggeleid naar de IJslandse economie, en dat investeringen in de economische ontwikkeling ook gericht zouden moeten zijn op de ontwikkeling van de beroepsbevolking.
 
 
Team KCAP

Opdrachtgever: Kadeco (Keflavík Airport Development Company), Keflavík.
• KCAP, Zürich (urban planning en design);
• WSP, Londen (ecomische en vastgoedontwikkeling);
• Felixx Landscape Architects & Planners, Rotterdam (landschapsarchitectuur);
• MIC Mobility in Chain, Milaan (mobilliteit en transportplanning);
• VSO Consulting, Reykjavík (lokale coördinatie, urban planning);
• Buck Consultants International, Nijmegen/Den Haag (cargo planning);
• Buro Happold, Berlijn (klimaatmitigatie, milieuprestaties en energievoorzieningsstrategie);
• Base Design, Brussel (ontwerp en beheer van openbare ruimtes);
• Maurits Schaafsma, Amsterdam (masterplanning luchthavenomgeving);
• Amberg Loglay, Zürich (luchtvaarttechnologie);
• Kanon Arkitektar, Reykjavík (lokale architect, landschapsarchitectuur).

Dimitri Jeurissen, partner en Executive Creative Director bij Base Design.
Foto’s: © Team KCAP.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

DEME haalt groot contract binnen in het Italiaanse Livorno

DEME haalt groot contract binnen in het Italiaanse Livorno

DEME uit Zwijndrecht heeft via haar Italiaanse vennootschap SIDRA een groot contract binnengehaald voor de uitvoering van bagger- en kustbeschermingswerken in de haven van Livorno in het westen van het Italiaanse Toscane. Een dergelijk[…]

29/03/2022 | DEME
Oorlog duwt prijzen keramische tegels fors omhoog

Oorlog duwt prijzen keramische tegels fors omhoog

Hout uit Rusland en Wit-Rusland is 'conflicthout'

Hout uit Rusland en Wit-Rusland is 'conflicthout'

Ufemat: oorlog in Oekraïne beïnvloedt prijzen bouwmaterialen

Ufemat: oorlog in Oekraïne beïnvloedt prijzen bouwmaterialen

Meer artikels