Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

TDL Group sluit uniek loon­akkoord met zijn chauffeurs

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
TDL Group sluit uniek loon­akkoord met zijn chauffeurs

Niets dan tevreden gezichten na de goedkeuring van dit unieke akkoord op bedrijfsniveau: vanaf l. Gert Steegmans (secretaris ACLVB), Kris Bloemen (cfo TDL Group), Leen Claes (hr director TDL Group), Peter Bergs (business unit director Building & Dedicated), Tom Peeters (secretaris ABVV), Danny Vanderlinden (chauffeur TDL Group) en Vicky Rymen (secretaris bij ACV Transcom).

De logistieke dienstverlener TDL Group heeft als allereerste bedrijf in de sector een koppeling gemaakt tussen het bestaande functieclassificatiesysteem en de verloning van de chauffeurs.

“Wij hebben in overleg met de drie vakbonden een einde gemaakt aan een nationale discussie die al bijna tien jaar aansleepte. Dit akkoord is goed nieuws voor alle betrokken partijen. Onze chauffeurs krijgen loon naar werk en de garantie op een stabiel pensioen, wat ons als werkgever dan weer aantrekkelijker maakt”, zegt gedelegeerd bestuurder Yves Vandeput.

Regelmatig verschijnen berichten over het nijpende tekort aan beroepschauffeurs. De job staat al jarenlang hoog in het lijstje van de knelpuntberoepen. De verloning van de chauffeurs is daarvoor niet de enige reden, maar wel een belangrijke factor. Door de recente economische heropleving, schakelde ook de logistieke sector een versnelling hoger en is het probleem acuter dan ooit. Ook voor een explosief groeiend familiebedrijf zoals TDL Group, met meer dan 800 medewerkers, een eigen vloot van 350 trekkers en 600 opleggers, is het niet evident om voldoende chauffeurs te vinden.

“Er is vandaag voor transport- en logistieke bedrijven meer dan voldoende werk. Toch staan soms vrachtwagens stil. Er zijn gewoon niet voldoende beroepschauffeurs om alle vacatures in te vullen. Het is simpel: wie de mensen in huis heeft, haalt ook het werk binnen”, vertelt Yves Vandeput.

“Als vakbonden deden we drie jaar geleden op sectorniveau heel wat voorstellen om chauffeurs te verlonen op basis van hun professionaliteit, in plaats van op basis van het gewicht van hun voertuig. Die gesprekken werden toen echter afgerond zonder over de kern van de zaak te spreken: welk loon plakken we op welke functie? Hierdoor zitten de plannen op sectorniveau in de ijskast”, zegt Vicky Rymen, secretaris bij ACV Transcom, die samen met Tom Peeters (secretaris ABVV) en Gert Steegmans (secretaris ACLVB) de cao bij TDL Group onderhandelden.

“Als eerste transport- en logistiek bedrijf in België hebben wij deze koppeling nu wel gemaakt. In overleg met vakbonden sloten wij een cao af op maat van onze chauffeurs. Dankzij het akkoord stijgt het loon voor chauffeurs in elk van de vier categorieën, voor sommigen zelfs met twee euro bruto per uur. Hierdoor krijgen onze mensen loon naar werken en hebben ze uitzicht op een beter pensioen”, verklaart Yves Vandeput.

Premies

In het akkoord zitten bovendien nog enkele interessante extra premies voor de medewerkers bij de TDL Group. “Wij vragen onze chauffeurs om ’s morgens vroeg te vertrekken, maar een chauffeur die bijvoorbeeld dagelijks om 3 uur vertrekt heeft volgens de algemene regeling geen nachttoeslag. In onze nieuwe cao voeren we in ons bedrijf een extra nachtvergoeding in, waardoor al deze chauffeurs nu wel een vergoeding ontvangen. Daarnaast voorzien we een flexibiliteitspremie voor chauffeurs die voor verschillende businessunits rijden en verdienen ervaren chauffeurs in een peterschapsproject een premie wanneer ze een nieuwe collega de kneepjes van het vak leren”, legt Yves Vandeput uit.

“De nieuwe cao betekent voor mij een mooie vooruitgang op jaarbasis. Met de maaltijdvergoeding en de extra nachtvergoeding gaat het voor mij netto over liefst 600 €. Als peterchauffeur krijg ik ook die premie er bovenop. Bovendien zal ik binnen enkele jaren ook de positieve effecten op mijn pensioen voelen”, zegt chauffeur Danny Vanderlinden.

Deze cao betekent dus goed nieuws voor de medewerkers van de TDL Group, maar het bedrijf zelf hoopt er ook de vruchten van te plukken. “Onze mensen verdienen dit akkoord. Daarnaast hopen we dat deze cao ons nog aantrekkelijker maakt als werkgever, zodat we nieuwe gemotiveerde mensen kunnen aantrekken”, verduidelijkt Yves Vandeput.

Ook de vakbonden zijn tevreden. “Dit is goed nieuws voor alle beroepschauffeurs in België. TDL Group heeft de moed getoond om lonen te koppelen aan functies, wat voor de chauffeurs een aanzienlijke financiële verbetering betekent. We zijn verheugd dat we als sociale partners op bedrijfsniveau een akkoord bereikten. Hopelijk volgen ook nog andere bedrijven dit voorbeeld en, wie weet, de hele sector. Dat zou positieve gevolgen hebben voor alle beroepschauffeurs in België”, besluit vakbondsman Tom Peeters.

TDL Group is een sterk groeiende familiale onderneming gespecialiseerd in maatwerk in transport en logistiek. Met 800 goed opgeleide medewerkers verspreid over vijf vestigingen, 40.000 m² opslagruimte en een eigen vloot van 350 trekkers en 600 opleggers, streeft het bedrijf elke dag naar maximale klantentevredenheid. Kwaliteit, rechtstreeks contact met de klant en flexibiliteit dankzij schaalgrootte zijn belangrijke troeven van het bedrijf.

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Erkende vluchtelingen worden elektricien

Erkende vluchtelingen worden elektricien

Negen erkende vluchtelingen ontvingen na een intensief opleidingstraject van een half jaar hun certificaat van industrieel elektricien. Ze kunnen meteen aan de slag. Het project ‘Elektro Anders’ bood een groep erkende vluchtelingen[…]

31/07/2018 | SociaalElektriciteit
Arbeidsdeal moet vacatures sneller invullen

Arbeidsdeal moet vacatures sneller invullen

Bouwsector schept weer werkgelegenheid

UPDATE

Bouwsector schept weer werkgelegenheid

Gents OCMW start bouwproject groepswonen voor senioren

Gents OCMW start bouwproject groepswonen voor senioren

Meer artikels