Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Tadano onthult revolutionaire ATF 600G-8

Tadano onthult revolutionaire ATF 600G-8

Tadano Faun mocht in juni meer dan duizend dealers en klanten begroeten voor zijn Tadano's Crane Day 2015. Op het fabrieksterrein in Lauf a/d Pegnitz, bij Nürnberg, waren de verwachtingen ditmaal hooggespannen. Al enkele jaren gaat het gerucht dat de kranenbouwer van plan is om een echt grote telescoopkraan op de markt te brengen. Sinds eind vorig jaar foto's uitlekten, is de nieuwsgierigheid onder kraanliefhebbers nog aangewakkerd. Zou het een 600-tonner of toch een 650-tonner zijn' Misschien zelfs wel eentje die 700 ton hijst... Nu was het dan eindelijk zover en presenteerde het merk zijn eerste 8-assige AT-kraan aan de wereld: de ATF 600G-8 Triple-Boom.

Het uitgangspunt voor dit mastontwerp was het streven om een sterke hijstabel, zonder dat hiervoor een zijdelingse afspanning is vereist. Ten opzichte van andere telescoopkranen met Y-span moet de 600-tonner van Tadano nagenoeg eenzelfde capaciteit bieden, zodat klanten optimaal profiteren van het feit dat het transport en op- en afbouwen van de kraan minder tijd en dus geld kost. Dat scheelt al gauw 1.750 tot 3.000 ' per opdracht. De constructeur heeft becijferd dat dit in 15 jaar tijd en op basis van veertig hijsklussen met zij-afspanning per jaar een besparing kan opleveren tussen 1 en 1,8 miljoen '. Bij de ATF 600G-8 kiest Tadano voor een verstevigde constructie door de hoofdmast uit te voeren met twee uitschuifbare kokers aan de bovenzijde van de giek. Gottwald experimenteerde al eens met een vergelijkbaar concept.

Bij de ontwikkeling van de 8-asser zijn alle bestaande concepten terzijde geschoven en werd gezocht naar een oplossing die tegemoet komt aan de wensen in de markt inzake hijscapaciteit en die tegelijkertijd leidt tot minder complexiteit. De Triple-Boom is het resultaat van een intensief ontwikkelingstraject, waarbij nauw is samengewerkt tussen engineers in Duitsland en Japan. Volgens Tadano garandeert dit unieke mastconcept een hoge hijscapaciteit vanwege de ongeëvenaarde torsiestijfheid van de telescoopmast in zowel verticale als laterale richting.

Recordwaarde

Dat zijdelingse afspanning zorgt voor een enorme capaciteitsvergroting, is genoegzaam bekend. Tadano bewijst met twee testen dat de Triple Boom ook heel wat in zijn mars heeft. Met nagenoeg volledig uitgeschoven mast zet de ATF 600G-8 eerst 30 ton weg bij een vlucht van 40 m, om vervolgens liefst 122 ton te tillen op 10 m radius. Met een maximaal lastmoment van meer dan 2.000 tonmeter zet de 600-tonner van Tadano alle 8-assers van de concurrentie in de schaduw en schurkt hij opvallend dicht aan tegen de 9-assers van Liebherr en Terex, die respectievelijk maximaal 750 700 ton hijsen. Een nauwkeurige bestudering van de hijstabellen leert dat de nieuweling de andere 8-assige telescoopkranen op alle fronten aftroeft indien deze zonder zijdelingse afspanning werken. Zo tilt de ATF 600G-8 77 ton bij een vlucht van 20 m, terwijl de concurrentie op 13 m blijft steken. Met 60 m verstelbare jib maakt de Tadano gehakt van zijn tegenstrevers en is bijna twee keer zo sterk, wat eens temeer bewijst dat de Triple-Boom ongelooflijk sterk is.

De 600-tons AT-kraan beschikt over een vijfdelige hoofdmast die uitschuifbaar is tussen 15,2 en 56 m. Door het ontbreken van een zijdelingse afspanning zijn er slechts drie giekconfiguraties: MB (Main Boom), LJ (Luffing Jib) of FJ (Fixed Jib). Dit vereenvoudigt de planning van een hijsklus aanzienlijk. De verstelbare jib meet maximaal 90 m, waarmee een haakhoogte is te realiseren van 146 m en de maximale radius 104 m bedraagt. Hoewel de ATF 600G-8 lijkt te zijn ontworpen als 500-tonner, hoort de 8-asser qua hijsvermogen en hoofdmastlengte eerder thuis bij de Liebherr LTM 1750-9.1 en Terex AC 700. Wij verwachten dat de verrassende nieuwkomer ook inzake prijsstelling eerder omhoog kijkt dan omlaag. De levering van deze telescoopkraan start pas in 2016, dus is het nog te vroeg om al een prijskaartje aan de ATF 600G-8 te hangen. Toch kan dat wel eens van groot belang zijn voor het succes van de 600-tonner. Voor vele projecten is een 700-tons kraan net te groot en zwaar, terwijl de nieuwe Tadano ' mits juist geprijsd ' dan wel duidelijke voordelen biedt tegenover een 500-tons hijskraan. In binnensteden of op industriële werven is het bovendien een pluspunt dat de kraan zonder Y-afspanning een beduidend kortere zwenkradius heeft.

Aan de andere kant heeft kwaliteit ook zijn prijs. De Japans-Duitse coalitie tussen Tadano en Faun is een toonbeeld van degelijkheid en technische perfectie. Neem alleen al de discussie over één of twee motoren. Tadano blijft trouw aan de traditie van een afzonderlijke, kleinere krachtbron voor het kraangedeelte. Volgens de fabrikant is de trend naar één enkele motor louter ingegeven uit kostenoverweging. De praktijk, zo meent men bij Tadano Faun, is dat een kraan veel efficiënter draait door het motorvermogen specifiek af te stemmen op het inzetgebied. Bovendien slijt de relatief grote motor harder als deze behalve voor pakweg 10.000 snelwegkilometers, wat neerkomt op 250 uur per jaar, ook 1.500 draaiuren maakt met de kraan. Tijdens die uren is zo'n motor bovendien minstens 4 l/uur minder zuinig dan de kleinere kraanmotor bij een Tadano. Gerekend over een periode van tien jaar komt dat neer op een bedrag van 60.000 ' aan extra brandstofkosten. Om die redenering te bewijzen, draaide op de Crane Day een ATF 180G-5 urenlang stationair en werd het actuele verbruik weergegeven op een groot scherm. Die dag verbruikte de bovenwagenmotor met een gemiddelde van 1,8 l/uur de helft minder dan de Mercedes-motor voor de onderwagen (3,7 l/uur). ' KB

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Quarantaine-maatregel kan bouwwerven vertragen

Quarantaine-maatregel kan bouwwerven vertragen

Het coronavirus slaat momenteel weer wild om zich heen en de overheid heeft door capaciteitsproblemen de teststrategie bijgestuurd. Wie een risicocontact heeft gehad of terugkomt uit een rode zone, maar geen ziektesymptomen vertoont, wordt niet[…]

Belgische klanten kunnen elektrische Volvo-machines reserveren

Belgische klanten kunnen elektrische Volvo-machines reserveren

Antwerpen test flexibele snelheidsdrempels

Antwerpen test flexibele snelheidsdrempels

Stijgende woningprijzen maken nieuwbouw interessanter

Stijgende woningprijzen maken nieuwbouw interessanter