Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Stelplaatsen De Lijn moeten zelf energie opwekken

Gerelateerde onderwerpen :

,
Stelplaatsen De Lijn moeten zelf energie opwekken

© De Lijn

De Lijn wil dat nieuwe stelplaaten minstens 25% van de eigen energiebehoefte ter plaatse kunnen opwekken.

In theorie zou De Lijn zelfs voldoende elektriciteit kunnen produceren om aan de behoeften van haar gebouwen en infrastructuur te voldoen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld).

Schuilhuisjes

De Lijn neemt al een hele tijd initiatieven om zelf duurzame energie op te wekken. Zo wordt op recente stelplaatsen en het Lijnhuis in Mechelen al een deel van de eigen energiebehoefte ter plaatse opgewekt. Daarnaast worden ook alle recent door het Vlaamse Gewest gesubsidieerde schuilhuisjes uitgerust met pv-panelen, zodat de schuilinfrastructuur kan worden verlicht zonder een aansluiting op het elektriciteitsnet. Op basis van de beschikbare dakoppervlakte die geschikt is voor het plaatsen van een pv-installatie en het gemiddelde rendement van een dergelijke installatie zou De Lijn volgens Weyts in theorie kunnen voorzien in voldoende eigen elektriciteitsproductie om haar gebouwen en infrastructuur te voeden.

Opslag

Wel moet rekening worden gehouden met een aantal beperkingen, zoals het feit dat de geproduceerde energie binnen hetzelfde perceel moet worden verbruikt. Als dat niet kan, moet de opgewerkte elektriciteit geïnjecteerd worden in het traditionele net, wat nadelig is voor de terugverdientijd. Omdat het niet mogelijk is de energieproductie uit zonnepanelen af te stemmen op het verbruik, moet bijkomend worden geïnvesteerd in opslagcapaciteit, wat eveneens nadelig is voor de terugverdientijd. Er zijn ook beperkingen eigen aan bepaalde gebouwen, zoals de draagkracht van de daken. Minister Weyts sluit overigens uit dat De Lijn behalve voor gebouwen en infrastructuur ook nog voldoende energie zou kunnen opwekken voor haar trams (en binnenkort haar elektrische bussen).

 

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Brussel krijgt nieuwe voetgangers- en fietsbrug in de Europese wijk

Brussel krijgt nieuwe voetgangers- en fietsbrug in de Europese wijk

De Brusselse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet, de Brusselse minister-president Rudi Vervoort, het Europese Parlement, het Brusselse Gewest en Infrabel hebben zopas een samenwerkingsakkoord ondertekend voor de bouw van een[…]

Premie zero-emissievoertuigen verlengd

Premie zero-emissievoertuigen verlengd

“Uitbreiding bedrijfswagen tot wagen- en woonbudget is logisch”

“Uitbreiding bedrijfswagen tot wagen- en woonbudget is logisch”

De Lijn stelt zelfrijdende bus voor

UPDATE

De Lijn stelt zelfrijdende bus voor

Meer artikels