Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Stationsproject Aalst gaat tweede fase in

Stationsproject Aalst gaat tweede fase in

In het station van Aalst werden onlangs de plannen voor de nieuwe doorgang onder de treinsporen en de site pendelparking aan de achterzijde van het station voorgesteld. Begin volgend jaar wordt gestart met de verbreding van een diensttunnel tot een 10 m brede voetgangers- en fietsersdoorgang met trappen en liften naar de perrons. Ook de pendelparking gaat op de schop. Daar verrijzen een parkeergebouw voor 900 auto's, een overdekte fietsenstalling met 750 plaatsen, een nieuw (Dender)plein, een 'galleria'-gebouw met kantoren voor de NMBS en er zal ook plaats zijn voor projectontwikkeling. Daarvoor wordt gedacht aan flats, kantoren en een bioscoopcomplex.

Het station van Aalst wordt tegen het voorjaar van 2018 uitgebouwd tot een mobiliteitsknooppunt met een vlotte overstap naar andere openbaar vervoersmodi en voldoende parking voor auto's en fietsen. Het station Aalst telt dagelijks gemiddeld 7.112 instappende treinreizigers.

Begin februari 2016 start de bouw van een nieuwe onderdoorgang. De huidige diensttunnel onder de sporen wordt hiervoor verbreed tot 10 m. Langs de ene kant van de nieuwe onderdoorgang komen trappen en vier glazen liften en langs de andere kant een fietspad. Zo ontstaat een aangename, brede onderdoorgang voor voetgangers en fietsers. Dankzij de liften worden de perrons optimaal toegankelijk voor personen met een beperkte mobiliteit en reizigers met bagage. Infrabel zorgt voor de coördinatie van deze werkzaamheden.

De nieuwe onderdoorgang verbindt het Statieplein met het nieuw aan te leggen Denderplein en zal aansluiten op de site van de pendelparking en de toekomstige fietsers- en voetgangersbrug over de Dender. Zo worden linker- en rechteroever en het centrum van Aalst via deze doorgang met elkaar verbonden. De bouw van de nieuwe onderdoorgang start vanaf de perrons van sporen 6-7 aan de kant van de pendelparking. Het perron van spoor 7 wordt opgehoogd tot het niveau van de andere perrons.

Aardmantelstudie

Eén wand van de nieuwe onderdoorgang krijgt een kunstinvulling met het project 'Aardmantelstudie/Stille Oceaan-Aalst' van Christoph Fink. De kunstenaar legt zo een link tussen Aalst en de wereld. De aardmantelstudie/Stille Oceaan vertrekt vanuit een projectiepunt in het midden van de tunnel in Aalst richting het verst liggende aardelement, namelijk de Stille Oceaan. De tekening wordt ingebakken op keramische tegels en komt op de volledige zuidoostelijke tunnelwand. Het is een denken rond tijd en ruimte, de limieten en mogelijkheden van waarneming en precisie en het landschap als levend orgaan.

Pendelpark

Ook de site van de pendelparking wordt begin volgend jaar aangepakt. De nv Denderoever, een samenwerking tussen Besix RED nv en Breevast Development Belgium nv, treedt op als projectontwikkelaar. Zo start op die site, gelijktijdig met de werkzaamheden voor de nieuwe onderdoorgang, de bouw van een keermuur, de afbraak van de bestaande NMBS-gebouwen en een grondafgraving van 5 m tot op het niveau van het Statieplein. Op de site van de pendelparking komen een parkeergebouw, fietsenstallingen, een nieuw (Dender)plein, projectontwikkeling en een 'galleria'-gebouw met kantoren voor NMBS-personeel.

Parkeergebouw

De NMBS hecht veel belang aan het voor- en natransport van zijn klanten. Stations die gemakkelijk te bereiken zijn, stimuleren het openbaar vervoer. De NMBS investeert daarom volop in toegankelijkheid, uitbreiding en vernieuwing van de stationsparkings voor auto's en fietsen.

Het parkeergebouw krijgt zeven bovengrondse niveaus en één ondergronds niveau. Het gebouw wordt afgewerkt met hout en glas, wat het complex een natuurlijke uitstraling moet geven. Er zal parking zijn voor 900 auto's. Daarenboven komt er ook een zoenzone met een dertigtal plaatsen. De parking zal, net als de huidige pendelparking, worden uitgebaat door B-Parking, een dochteronderneming van de NMBS.

De huidige pendelparking telt 700 parkeerplaatsen. Vanaf januari zullen er door de werken tot 2018 tijdelijk minder parkeerplaatsen beschikbaar zijn. De werken worden gefaseerd uitgevoerd en er zullen steeds minimum 350 parkeerplaatsen voor auto's zijn. Ook de fietsenstalling op de pendelparking wordt verplaatst, maar er zullen steeds 200 fietsplaatsen aanwezig zijn.

Fietsenstalling

Behalve het parkeergebouw komt er op de site van het pendelpark ook een nieuwe overdekte, veilige fietsenstalling met 750 plaatsen. De nieuwe fietsenparking krijgt een groendak en er komt ook een laadpunt voor elektrische fietsen en plaats voor bakfietsen. De nieuwe fietsenstalling zal aansluiten op de toekomstige fietsers- en voetgangersbrug over de Dender.

Projectontwikkeling

Tussen de bestaande en de nieuwe tunnel onder de sporen komt een galleriagebouw met 'flex office' en winkels op het gelijkvloers, en daarboven kantoren voor de NMBS. Daarnaast komen er op de site van de pendelparking ook appartementen, kantoren, stationsgebonden winkels, horeca, recreatie en een multifunctioneel plein met groen en zitbanken waar ook evenementen kunnen worden georganiseerd.

Het nieuwe pendelpark aan de Dender wordt een combinatie van wonen, werken, recreatie en beleving aan het water. Deze activiteiten zorgen voor sociale controle en gezelligheid en creëren een veilig gevoel. Er komen ook camera's.

De Pierre Corneliskaai krijgt in de toekomst een belangrijkere verkeersfunctie. Ook de woon- en handelsfunctie en de relatie met de Dender worden opgewaardeerd. De Nieuwe Tragelweg vormt een nieuwe verbinding naar de Dendermondsesteenweg en zal dienen als ontsluiting van het parkeergebouw. Bovendien garandeert ze een betere verkeersafwikkeling van de terreinen op de Tragelsite. Ten slotte zal ook de Denderstraat worden aangepast. Samen met de nieuwe Tragelweg zal ze de belangrijkste toegang vormen tot de pendelparkingsite en het parkeergebouw.

Masterplan

Het einde van de werkzaamheden voor de nieuwe onderdoorgang en de pendelparking is gepland tegen het voorjaar van 2018. Van midden 2018 tot midden 2019 volgt de bouw van de nieuwe voetgangers- en fietsbrug over de Dender die zal aansluiten op de Houtkaai. Voor het ontwerp wordt een ontwerpwedstrijd georganiseerd.

De nieuwe onderdoorgang en de ontwikkeling van de site pendelparking maken deel uit van het masterplan Aalst Sta­tionsOmgeving. Christian Kieckens Architects stond in voor de opmaak van dit masterplan voor de ruime stationsomgeving. Het station en de omgeving worden uitgebouwd tot een goed functionerend vervoersknooppunt. Om dit te bereiken, investeren de stad Aalst, de NMBS, Infrabel, De Lijn en Waterwegen en Zeekanaal nv samen 31 miljoen '.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Aertssen Group wil funderingsbedrijf Van Rooy overnemen

Aertssen Group wil funderingsbedrijf Van Rooy overnemen

De Aertssen Group uit Stabroek heeft de intentie om de bedrijvengroep Van Rooy uit Beerse over te nemen. De overname past in de groeistrategie van de business unit Aertssen Infra die erop gericht is om klanten een geïntegreerd[…]

Europese deal Fit for 55 mag nog strenger voor verwarmingssector

Europese deal Fit for 55 mag nog strenger voor verwarmingssector

Valens bouwt voor UZ Saint-Luc en Valisana in Brussel

Valens bouwt voor UZ Saint-Luc en Valisana in Brussel

Bedrijfswagens blijven aantrekkelijk voor personeel

Bedrijfswagens blijven aantrekkelijk voor personeel