De NMBS, Infrabel, De Lijn en de stad Aalst bouwen de stationsomgeving van Aalst uit tot een vlot verkeersknooppunt. Na de heraanleg van het Statieplein en omliggende straten, het Werfplein, het nieuwe busstation en de nieuwe fietsenstalling is het binnenkort de beurt aan de nieuwe onderdoorgang in het station Aalst. Ruimte Vlaanderen heeft hiervoor onlangs de stedenbouwkundige vergunning afgeleverd. De werken starten begin volgend jaar en in 2018 moet alles klaar zijn.
Fietspad
De nieuwe onderdoorgang voor voetgangers en fietsers komt op de plaats van de huidige diensttunnel in het station Aalst. De onderdoorgang wordt 8 m breed en 4 m hoog, met langs de ene kant liften en trappen en langs de andere kant een fietspad.
De onderdoorgang krijgt vier transparante liften. Dankzij deze liften kunnen minder mobiele reizigers en reizigers met veel bagage of kinderwagen de perrons vlotter en comfortabeler bereiken. De huidige onderdoorgang blijft in gebruik.
De nieuwe tunnel zal later aan de achterzijde van het station aansluiten op een nieuw NMBS-dienstgebouw en een nog te bouwen parkeergebouw en fietsenstalling. Er is ook projectontwikkeling gepland op de terreinen die vandaag dienst doen als pendelparking.
Brug
Het fietspad in de nieuwe onderdoorgang zal aansluiten op een nog te bouwen fiets- en voetgangersbrug over de Dender, waardoor een nieuwe snelle verbinding ontstaat tussen linker- en rechteroever.