Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Stadsbader bouwt Gentse all weather terminal

Gerelateerde onderwerpen :

, ,
Stadsbader bouwt Gentse all weather terminal

Er is een financial close voor de bouw van een ‘all weather terminal’ (awt) in Gent.  Dit wordt de eerste overdekte laadkaai en magazijn in Gent. De bouw vergt een investering van afgerond 60 miljoen €. De financial close werd bereikt door PMV, ING en KBC. Stadsbader zal instaan voor de bouw en het onderhoud van de terminal.

De nieuwe terminal wordt eigendom van AWT Gent nv, dat werd opgericht door PMV en EPICo (www.epicofund.eu). AWT Gent zal instaan voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van de terminal. Deze nieuwe nv zal dankzij de infrastructuur een globale logistieke dienstverlening kunnen bieden aan ArcelorMittal Gent en andere klanten. De allereerste awt in Gent maakt het mogelijk om de verschillende goederenstromen nog efficiënter te bundelen, waardoor bedrijven meer logistieke mogelijkheden krijgen.

KBC en ING nemen elk 19 miljoen € voor hun rekening. De overige 16 miljoen € komt van de Vlaamse investeringsmaatschappij PMV en het infrastructuurfonds EPICo alsook via operationele investeringen vanwege Euroports.

De nieuwe terminal wordt gebouwd naast de bestaande stukgoedkaai van ArcelorMittal in Gent en zal in eerste instantie hoofdzakelijk gebruikt worden om afgewerkte staalrollen van ArcelorMittal op te slaan en te verschepen. 20% van de opslagcapaciteit kan ook worden gebruikt voor de verhandeling van andere materialen en (stuk)goederen.

De bouwwerken zijn intussen gestart en verlopen volgens schema. Verwacht wordt dat de terminal operationeel zal zijn tegen eind van de zomer van 2020. Het magazijn van de awt, met een opslagcapaciteit van 60.000 ton, wordt 235 m lang en 60 m breed en zal twee sporen hebben die aangesloten zijn op de kaaibundel.

Het magazijn zal worden uitgerust met drie volledig geautomatiseerde loopkranen voor het lossen, sorteren en laden van materiaal. De overdekte kaaimuur wordt 200 m lang en het dok wordt 25 m breed. De hoogte zal ongeveer 30 m boven het waterniveau uit stijgen. Schepen met een laadvermogen tot 10.000 ton zullen aan de nieuwe kade kunnen aanmeren.

De voorsorteringszone krijgt twee geautomatiseerde loopkranen. Voor het laden en lossen van de schepen worden twee telescopische kranen gekocht. De site heeft een oppervlakte van ongeveer 5 ha.
 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Marktverkenning voor Loodswezensite

Marktverkenning voor Loodswezensite

AG Vespa, het autonome gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten Antwerpen, werkt aan een kwalitatieve herontwikkeling van de Loodswezensite. Om dit gericht uit te werken, lanceert het een marktbevraging. Hiermee peilt het naar een[…]

19/05/2019 | Antwerpen
Project De Vaart gelanceerd

Project De Vaart gelanceerd

CCN-gebouw wacht herontwikkeling

CCN-gebouw wacht herontwikkeling

Mol bouwt 64 nieuwe assistentiewoningen

Mol bouwt 64 nieuwe assistentiewoningen

Meer artikels