Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Square Cross zet Parking Schiervelde mooi in het groen

Gerelateerde onderwerpen :

Square Cross zet Parking Schiervelde mooi in het groen

De parkeervakken van parking Schiervelde in Roeselare werden met Square Cross-stenen aangelegd. De looppaden tussen de parkeervakken werden gecreëerd door de stenen een rij te verleggen en de openingen ertussen op te vullen met standaard betonstraatstenen van 20 x 10 cm.

© info@studiodupont.be

Parking Schiervelde in Roeselare biedt plaats aan beursbezoekers van Expo Roeselare, voetbalsupporters van KSV Roeselare, volleybalsupporters van Knack Roeselare en bezoekers van het sportcomplex Sportoase. Al deze wagens worden verdeeld over vier parkings, P1 tot en met P4. De bouw van het sportcomplex Sportoase maakte de heraanleg van parking 1 noodzakelijk. Sinds kort ligt de site mooi in het groen met Square Cross-stenen uit het gamma betonstraatstenen met drainageopeningen van Stradus Infra.

“Het stadsbestuur wou van de gelegenheid gebruik maken om de vroegere asfaltvlakte aantrekkelijker en groener te maken en om de waterhuishouding in orde te brengen, waarbij waterbuffering centraal staat. Dit alles heeft geleid tot het gekozen ontwerp. De rijweg werd in asfalt voorzien, maar de parkeervakken werden ontworpen in grasbetontegels gescheiden door groenzones met hagen, bomen en gras.  Onder de parking ligt voor 1.000 m³ aan buffervolume in de vorm van betonbuizen met Ø 900 en Ø 1.200 mm en een buffergracht vooraan de parking”, vertelt Chesney Decancq, ontwerper voor de stad Roeselare.

“Aanvankelijk waren de parkeervakken voorzien in klassieke grasbetontegels gescheiden door een kantstrook van 30 cm. Aannemer Olivier Construct stelde ons echter de Square Cross van Stradus Infra voor als alternatief. Door voor deze steen te kiezen kon veelvuldig verzagen van de grasbetontegels voorkomen worden. Wij zijn hier mee vlot akkoord gegaan omdat de steen tevens esthetisch veel eleganter is dan een standaard grasbetontegel”, luidt het.

De steen Square Cross (30 x 30 x 10 cm) werd oorspronkelijk ontworpen als hulpstuk voor de Square (60 x 30 x 10 cm), een steen met drainageopeningen die in tegenstelling tot klassieke grasbetontegels veel variatie toelaat en waarmee je verschillende patronen kan creëren. Parking Schiervelde is echter een mooi voorbeeld van een toepassing waar Square Cross vrijstaand is gebruikt. Door de stenen gedeeltelijk in elkaar te haken ontstaat een stabiel legpatroon met gaten van 10 x 10 cm. “Nu de gaten zijn opgevuld met substraat en het gras is beginnen te groeien, komen de stenen mooi tot hun recht”, merkt Chesney Decancq op.

Looppaden in gesloten verharding

Ter vervanging van de kantstroken tussen de parkeervakken, voorzien als looppad, werd hier gebruik gemaakt van een combinatie met stenen van 20 x 10 cm. Hierdoor wordt het kruisjespatroon van de Square Cross niet robuust onderbroken en kunnen de gebruikers toch comfortabel in- en uitstappen. Dichte looppaden kunnen ook voorzien worden door naastliggende rijen iets te verschuiven zodat de Square Cross-elementen helemaal in elkaar vallen.

In het vermelde voorbeeld is Square Cross stand-alone toegepast. In eerste instantie werd Square Cross evenwel ontwikkeld als hulpstuk bij toepassing van zijn grotere broer Square. Dankzij Square creëer je met één enkele steen drie patronen door de steen halfsteens, halfsteens-om-en-om of in wildverband te verleggen.

Dichte looppaden kunnen eenvoudig gevormd worden door in de open ruimte tussen de stenen standaard betonstraatstenen van 20 x 20 cm, 20 x 10 cm of 10 x 10 cm te plaatsen, zoals in Roeselare. Met Square Cross vorm je echter zonder nood aan andere formaten ook dichte looppaden door naastliggende rijen iets t.o.v. elkaar te verschuiven waardoor de elementen mooi in elkaar vallen.
 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Heraanleg Kortrijkse verkeerswisselaar laat op zich wachten

Heraanleg Kortrijkse verkeerswisselaar laat op zich wachten

De volledige heraanleg van de verkeerswisselaar A19-R8 in Kortrijk is nog niet voor morgen. De verwerving van de gronden en het verkrijgen van een omgevingsvergunning zijn noodzakelijk vooraleer de werken kunnen aanbesteed worden. Het Agentschap[…]

Bescherming van de Vlaamse kust tegen overstromingen

Bescherming van de Vlaamse kust tegen overstromingen

Monsin-stuwdam wordt aangepakt

Monsin-stuwdam wordt aangepakt

Goedkoper telefoneren tussen lidstaten

Goedkoper telefoneren tussen lidstaten

Meer artikels