Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Spoortunnel Schuman-Josafat nadert voltooiing

Spoortunnel Schuman-Josafat nadert voltooiing

De werkzaamheden aan de spoortunnel Schuman-Josafat zijn bijna klaar. De tunnel van 1,25 km verbindt de Europese wijk met verschillende belangrijke steden en de luchthaven Brussels Airport. Tegelijk is ook de modernisering van het multimodale knooppunt Schuman klaar. Het spoorweg- en het metrostation werden volledig getransformeerd om reizigers snel en gemakkelijk te laten overstappen tussen trein, metro en bus. Daarmee komt een einde aan één van de indrukwekkendste bouwwerven in de recente geschiedenis van Brussel. Aan het ambitieuze bouwproject werd acht jaar gewerkt. De nieuwe infrastructuur wordt in de nacht van 12 op 13 december in gebruik genomen.

Het was een project met heel wat technische uitdagingen. De bouwvergunning werd in 1999 aangevraagd en in 2002 verkregen. De eerste bovengrondse infrastructuurwerken begonnen in 2004. Midden 2008 werd na jaren studiewerk onder leiding van Beliris en de teams van Infrabel/Tuc Rail het startschot gegeven voor de eigenlijke tunnelwerken.

Het tracé van de nieuwe tunnel, uitgegraven op 15 m onder het wegdek, loopt onder dicht verstedelijkt gebied. De tunnel gaat van het station Brussel-Schuman, onder het gebouw Residence Palace, langs de zuid-oosthoek van het Berlaymontgebouw en de Kortenberg­laan tot de Plaskywijk, waar hij aansluit op de bestaande tunnel van lijn 26, het oostelijke ringspoor van Brussel.

Drie jaar lang en 24 uur op 24 waren soms bijna 200 mensen tegelijk bezig om in complexe en moeilijke omstandigheden ondergrondse graaf- en montagewerken uit te voeren. Met de hoeveelheid aarde, zand en stenen die via de wegtunnel richting E40 naar boven worden gehaald, kan je zowat honderd Olympische zwembaden vullen. Er werden 8.200 vrachtwagens beton gebruikt. De hoeveelheid betonijzer dat werd verwerkt, weegt evenveel als de Eiffeltoren. De uitvoering gebeurde nochtans zonder veel hinder voor het verkeer in de hoofdstad. In 2013 werden boven de metrosporen geprefabriceerde bakbruggen geplaatst, enorme constructies van ongeveer 160 ton. Deze fase luidde het einde van de fase burgerlijke bouwkunde in. De nieuwe tunnel, die uit 82.000 m³ beton vervaardigd is, werd aansluitend uitgerust met spoorstaven, seininrichting en een bovenleiding.

De bouw van de tunnel vergde technische hoogstandjes. Om te voldoen aan de uiterst strenge voorschriften inzake trilisolatie werden de twee sporen niet rechtstreeks gemonteerd op de betonnen fundering van de tunnel, maar op een constructie van schokdempende kussens. Om de veiligheid te verzekeren, is de tunnel ook uitgerust met de meest betrouwbare veiligheidssystemen, zoals treindetectie en camerabewaking. Technici leggen momenteel de laatste hand aan de installatie van rookafvoersystemen. De eindfase van de complexe bouwwerf, de vereiste homologatie van de nieuwe spoorweginfrastructuur door een onafhankelijk orgaan, wordt in de komende weken afgerond.

Knooppunt

Terwijl de ondergrondse werken relatief onopgemerkt bleven, zijn de reizigers van dichtbij getuige geweest van de bedrijvigheid in de trein- en metrostations Schuman. Ook hier stond men voor gigantische technische uitdagingen: de stations die in het hart van de Europese wijk liggen, moesten worden vernieuwd en heringericht zonder dat de exploitatie van het metro- en spoorwegnet eronder zou lijden. Gaandeweg ontpopte Schuman zich als een multimodaal knooppunt met veertien liften, zestien roltrappen en acht overdekte stationstoegangen zodat reizigers zich vlotter kunnen verplaatsen.

De ruimtes zijn groter en krijgen nieuwe functies. Er is o.a. 735 m² voorzien voor commerciële activiteiten. De verbeterde akoestiek en de natuurlijke lichtinval zorgen voor een aangenamere reisomgeving. Om de veiligheid te verhogen zijn in de metrostations 92 bewakingscamera's aangebracht. Het basisidee van dit project is dat de reizigers zich vlotter kunnen verplaatsen over de drie verdiepingen van het complex, dat nu elf toegangen en twee nieuwe nooduitgangen telt. Er zullen ook nog wegeniswerken worden uitgevoerd zodat dit toekomstgerichte mobiliteitsknooppunt gemakkelijker bereikbaar is.

Luchthaven

Wanneer de Schuman-Josafattunnel in de nacht van 12 op 13 december officieel opent, krijgt het ondergrondse stadsnetwerk er een nieuwe strategische schakel bij. Vanuit het station Brussel-Schuman, waarop de Diabolospoorverbinding die in juni 2012 in gebruik werd genomen is aangesloten, komen rechtstreekse treinverbindingen naar Brussels Airport. In plaats van 32 minuten zal de rit naar de luchthaven nog maar 13 minuten duren.

De tunnel verbindt de Europese wijk bovendien met verschillende belangrijke steden, waaronder Antwerpen, Mechelen, Leuven en Luik. De lijnen 161 Namen-Brussel en 124 Charleroi-Brussel worden rechtstreeks verbonden met het noorden van de hoofdstad en ontlasten op die manier de bijna verzadigde noord-zuidverbinding. Ten slotte maakt de Schuman-Josafattunnel vlottere treinverbindingen mogelijk naar de stopplaatsen Mouterij, Brussel-Schuman, Delta en Merode.

De samenwerking tussen de partners Infrabel/Tuc Rail, Beliris, Brussel Mobiliteit, de MIVB en de NMBS verliep uitstekend. De timing en het budget werden beheerst. De totale investering van de werkzaamheden bedraagt ongeveer 365 miljoen ', waarvan 140 miljoen ' voor het gedeelte burgerlijke bouwkunde van de tunnel en 89 miljoen ' voor de uitrusting ervan, waaronder de sporen, de bovenleiding, de seininrichting en de veiligheid. 125 miljoen ' ging naar de inrichting van het multimodale knooppunt.

Bovenop het bedrag van 365 miljoen ' komt 266 miljoen ' om de spoorlijn tussen het station Watermaal en Schuman viersporig te maken. Het gaat om een afstand van 4,5 km. Infrabel investeerde 537 miljoen ', waarvan 33 miljoen ' Europese subsidies, en is daarmee de belangrijkste financier. Beliris financierde het project voor 50 miljoen ', hoofdzakelijk voor de inrichting van het multimodale knooppunt. Brussel Mobiliteit kwam over de brug met 12 miljoen ' (ten laste van het gewest) voor de inrichting van het metrostation en de vernieuwing van de wegtunnel Wet.

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Renovatie in Museum voor Natuurwetenschappen afgerond

Renovatie in Museum voor Natuurwetenschappen afgerond

De Regie der Gebouwen heeft zopas omvangrijke renovatiewerken afgerond in het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen in Brussel. Het gaat om een investering van ongeveer 4,5 miljoen €.     Twee verdiepingen van de[…]

18/09/2020 | Brussels GewestRenovatie
Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Circulair gevelmateriaal legt de lat een stuk hoger

Circulair gevelmateriaal legt de lat een stuk hoger

Waregem schenkt CO2-meters aan scholen

Waregem schenkt CO2-meters aan scholen