Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Spectaculaire Tintagel-voetgangersbrug geopend

Spectaculaire Tintagel-voetgangersbrug geopend

© Laurent Ney

In het Britse Cornwall is de spectaculaire voetgangersbrug voor de site van het beroemde kasteel van Tintagel geopend. De plek is bij miljoenen toeristen bekend als het kasteel van de legendarische koning Arthur. De brug werd ontworpen door het Brusselse ingenieursbureau Ney & Partners dat drie jaar geleden samen met het startende architectenbureau William Matthews Associates uit Londen de internationale ontwerpwedstrijd won. Het project kostte bijna 5,4 miljoen €. De nieuwe brug moet de ervaring van de site voor de bezoeker verbeteren.
Het kasteel van Tintagel is één van de meest spectaculaire en legendarische historische plaatsen in Groot-Brittannië. De plek is sinds de middeleeuwen verbonden met de verhalen van koning Arthur. De overblijfselen van het dertiende-eeuwse kasteel staan tussen een nog vroegere en uitgebreidere nederzetting die dateert uit de vijfde tot zevende eeuw. Het kasteel van Tintagel ontvangt jaarlijks meer dan 200.000 bezoekers en wordt beheerd door English Heritage dat verantwoordelijk is voor meer dan 400 historische monumenten, gebouwen en sites. 
De nieuwe structuur volgt het pad van de oorspronkelijke landverbinding die verloren ging door instorting en erosie.De huidige verbinding ligt 28 m hoger dan de vroeger gebruikte verbinding en heeft een spanwijdte van 68,5 m en een breedte van 2,4 m. Hierdoor is een veilige circulatie van voetgangers in beide richtingen mogelijk. De nieuwe passerelle transformeert de bezoekerservaring. Men krijgt een adembenemend uitzicht op het eiland en de kustlijn en de Atlantische Oceaan. Ze creëert een directe route naar het eiland en verbindt het kasteel opnieuw met zijn originele ingang.
 
De nieuwe voetgangersbrug was nodig omdat de voormalige toegankelijkheid eerder beperkt was. Het bezoek aan de site via de trappen was een sportieve uitdaging die niet voor elke bezoeker haalbaar was. Het pad was zo smal dat slechts circulatie in één richting mogelijk was en waardoor de weg op piekdagen overvol was en wachtrijen op en naast het eiland ontstonden. Daardoor bezochten vele toeristen de buitenranden van de site en de poort niet en misten ze een belangrijk deel van het monument.
 
Het idee van Ney & Partners en William Matthews Associates is gebaseerd op een eenvoudig concept: de link die ooit bestond en de leegte opnieuw vullen. In plaats van de invoeging van een derde element dat de beide kanten raakt, werden twee afzonderlijke uitkragende brugdelen gebouwd die elkaar bijna aanraken in het midden.
 
De materialen van de brug zijn eenvoudig, duurzaam en aangepast aan de context. De hoofdstructuur is in geschilderd staal, de balustrade in inox. In totaal werd 47,5 ton staal in de brug verwerkt. Het brugdek werd voorzien van verticaal geplaatste lokale leistenen. De ontwerpers kozen voor een constructie in vooruitbouwtechniek. Dit liet toe om met opeenvolgende brugmoten de leegte over te steken vanop de aanlandingen. Op die manier waren geen tijdelijke steunpunten nodig. 
OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Brugge investeert 39 miljoen in openbaar domein

Brugge investeert 39 miljoen in openbaar domein

Stad Brugge investeert de komende drie jaar jaarlijks 10 miljoen € in wegenis en riolering en 3 miljoen € in groen. Bovendien is er ook een budget voor mobiliteit, sport en speelpleinen op openbaar domein en stadsvernieuwing. “De[…]

Besix start bouw ondergrondse fietsenparking in Leuven

Besix start bouw ondergrondse fietsenparking in Leuven

Leuven opent fietsspiraal tussen Kessel-Lo en stadscentrum

Leuven opent fietsspiraal tussen Kessel-Lo en stadscentrum

Eén van de duurste saneringen ooit in Vlaanderen

Eén van de duurste saneringen ooit in Vlaanderen

Meer artikels