SolaRoad in Nederland bevindt zich in een vergelijkbaar stadium met dat van Solar Roadways in de Verenigde Staten. Beide ontwikkelden ze een prototype dat momenteel of in de nabije toekomst grondig wordt getest. Op technisch vlak zijn er wel verschillen.
Het Amerikaanse project van Solar Roadways is erg ambitieus en heeft betrekking op de snelwegen van het hele land. De Solar Roadways zijn ook een stuk geavanceerder: er zitten namelijk ook verwarmingselementen in zodat er geen sneeuw of ijs op het wegdek blijft liggen en ze bevatten sensoren voor analyse en communicatie.
Solar Roadways streeft de integratie van veel verschillende functies na, zoals o.a. het kunnen creëren van waarschuwingen zoals 'stop', 'slow', 'go', ' -teksten die via ledlampjes in of langs de weg worden weergegeven en het kunnen signaleren van overstekende mensen. Dergelijke functies kunnen verkeersborden vervangen. SolaRoad daarentegen richt zich volledig op het opwekken van elektriciteit en zal pas later de integratie van andere functies overwegen.
Een heel andere toepassing is warmtewinning uit wegen, waarvoor al commerciële oplossingen bestaan. Road Energy Systems is een product van Ooms Civiel, tevens betrokken bij het consortium rond SolaRad, waarbij met water gevulde buizen door een asfaltwegdek lopen. De zon warmt het wegdek op, het water in de buizen wordt warm en met pompen wordt het warme water uit de weg gepompt. In de toekomst kan het systeem mogelijks met de elektriciteitsopwekking via SolaRoad worden gecombineerd.
Het zal nog wel een hele tijd duren vooraleer zonnewegen in de dagelijkse praktijk worden toegepast. Voor het financieren van de Solar Roadways in Amerika is een crowdfunding gestart, waarmee reeds meer dan 2,2 miljoen $ is opgehaald.