Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Sluisdeur Vandammesluis wordt losgekoppeld voor renovatie

Sluisdeur Vandammesluis wordt losgekoppeld voor renovatie

wee jaar geleden werd ook al eens een sluisdeur uit het water getild. (Foto's: Departement Mobiliteit en Openbare Werken). Lieven Van Assche

In de haven van Zeebrugge wordt op maandag 25 mei voor de tweede keer een sluisdeur van de Pierre Vandammesluis losgekoppeld, uit het water getild en via een drijvende bok overgebracht naar de achterhaven voor renovatie. Dat is een spectaculaire operatie, want de deur weegt ruim 2.500 ton en heeft de oppervlakte van een kwart voetbalveld (60 m x 10 m x 24 m).
De werken aan de sluisdeur maken deel uit van de grootscheepse renovatie van de Pierre Vandammesluis, de cruciale toegang tot de achterhaven van Zeebrugge. De sluis dateert uit 1984 en bestaat uit twee sluishoofden met elk twee roldeuren en twee beweegbare bruggen.
 
De meest zeewaartse sluisdeur werd in 2018 uit de deurkamers getild en in 2019 teruggeplaatst na renovatie in de achterhaven. Nu zal hetzelfde gebeuren met de meest landwaartse deur. Na een zestal weken voorbereidingen om de sluisdeur ‘hijsklaar’ te maken, zal het hijsschip ‘Gulliver’ de deur uit haar positie hijsen.
 
De ‘Gulliver’ is een drijvende bok die een gewicht van meer dan 3.300 ton kan tillen. De hele operatie omvat verschillende deelactiviteiten en werd minutieus gepland en voorbereid. Het karwei start om 3 uur ’s nachts en zal naar schatting 19 uur in beslag nemen.

Strikte veiligheidsmaatregelen

De werken gebeuren onder strikte veiligheidsmaatregelen, met specifieke aandacht voor de regels om de fysieke afstand tussen personen te bewaren. Het scheepvaartverkeer door de sluis zal op 25 mei gestremd zijn van 3.30 tot 15.30 uur. Bovendien is tijdens de operatie geen wegverkeer mogelijk over bruggen 1 en 2 van het bovenhoofd (kant achterhaven). Alle doorgaand verkeer gaat via de zeewaartse bruggen. Om veiligheidsredenen zijn er geen toeschouwers toegelaten op het sluisplateau en de bruggen. De werfzone aan beide zijden van de landwaartse bruggen wordt afgesloten met herashekkens om kijklustigen op veilige afstand te houden.

Grondige renovatie

De sluisdeur wordt aan de ICO-terminal in de achterhaven aan land gezet en met modulaire trailers (SPMT) naar de werklocatie getransporteerd voor een grondige renovatie. Een Self Propelled Modular Transporter is een relatief klein voertuig, dat wordt ingezet om zware lasten te verplaatsen.
 
Er wordt een stelling rond de deur geplaatst om oesters en slib te verwijderen. De aannemer zal verschillende mechanische onderdelen vervangen en nieuwe technieken installeren zoals een compressor en agitatieschroeven. Daarnaast zullen aanpassingen aan de staalstructuur gebeuren zoals de plaatsing van vier extra vlinderkleppen.
 
De deur wordt daarna opnieuw geschilderd om ze te beschermen tegen corrosie. Na de renovatiewerken wordt de sluisdeur in 2021 opnieuw teruggevaren en in de deurkamer geplaatst. Tijdens de renovatie van deze sluisdeur kan de Vandammesluis perfect blijven functioneren met de andere drie sluisdeuren.

120 miljoen €

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters, is tevreden dat de werken aan de Vandammesluis in volle coronacrisis zijn blijven doorlopen, met respect voor de momenteel zeer strikte veiligheids- en hygiënemaatregelen.
 
“Ik ben de aannemer en alle betrokken partners daarvoor zeer dankbaar. Zeebrugge is een belangrijk maritieme kruispunt én een motor van de Vlaamse economie. Jaarlijks verwelkomt Zeebrugge ongeveer 8.000 schepen. De haven is goed voor ongeveer 10.000 jobs. De Pierre Vandammesluis is vandaag de enige toegang tot de Zeebrugse achterhaven. Om de toegankelijkheid van de Zeebrugse haven te garanderen, investeert Vlaanderen in totaal 120 miljoen  € voor deze renovatie”, aldus de minister.

Overheid en privé

Sinds 2010 gebeuren in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken continu structurele renovatiewerken aan de Pierre Vandammesluis. Het gaat om grootscheepse en zeer complexe operaties, die alleen mogelijk zijn dankzij de goede samenwerking tussen verschillende partners.
 
Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken is bouwheer. Binnen de Tijdelijke Maatschap Jan De Nul - Soetaert – Almex Metaal – Demako, heeft Jan De Nul Group de leiding in de renovatiewerken van deze sluisdeur. In dit project zijn ook verschillende afdelingen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en diverse externe partijen betrokken, zoals het studiebureau SBE, SECO, het havenbedrijf Zeebrugge (MBZ) en De Vlaamse Waterweg.

 

OVERHEIDSOPDRACHTEN
Alle overheidsopdrachten

Meest aanbevolen artikels

Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Tijdelijke en speelse heraanleg voor Leuvens Hogeschoolplein

Het Leuvense Hogeschoolplein kreeg de voorbije maanden in afwachting van een volledige heraanleg binnen enkele jaren, een grondige opfrisbeurt. Het wat verwaarloosde plein werd opgesmukt met veel groen, ontspanningsplekjes, speelattributen en[…]

Suikersite staat model voor duurzaam ecosysteem

Suikersite staat model voor duurzaam ecosysteem

Herbosch-Kiere verstevigt havendammen in Litouwen

Herbosch-Kiere verstevigt havendammen in Litouwen

Mechelen start eerste fase parkeergebouw Keerdoksite

Mechelen start eerste fase parkeergebouw Keerdoksite

Meer artikels