Volg Bouwkroniek

Abonneer u
Aanmelden

Volg Bouwkroniek Bouwkroniek

Sloopkraan van Sany maakt zijn wereldwijde debuut in Europa

Gerelateerde onderwerpen :

Sloopkraan van Sany maakt zijn wereldwijde debuut in Europa

Als basismachine gebruikt Sany een 50-tons SY500H met 400 pk sterke Stage IV-motor van Cummins. De onderwagen biedt prima stabiliteit door de zware constructie en volledige rupsgeleiding van de onderrollen. Ook over de zijkant is de SY6028 heel stabiel.

Sany timmert de jongste jaren flink aan de weg en behoort tot één van de grootste machinefabrikanten ter wereld. Ook in Europa probeert de Chinese constructeur definitief door te breken met de grondverzetmachines en wordt hard gewerkt om deze geschikt te maken voor de veeleisende Europese markt. Zo voldoen ze volledig aan de CE-regelgeving.

Niet onbelangrijk is dat de grondverzetmachines schone motoren hebben die voldoen aan de strengste emissienormen. Op dat vlak heeft Sany beslist niet stilgezeten en zijn grote sprongen gemaakt in het ontwikkelen van machines. De vele investeringen die hiervoor zijn gedaan beginnen zich steeds meer terug te betalen. Gestaag krijgt men in Europa steeds meer voet aan de grond. Klanten raken overtuigd van de kwaliteit van de machines en het merk wint telkens meer marktaandeel. Sany-machines hebben een prima prijs/kwaliteitverhouding, waarbij de dealers met hun service en technische ondersteuning een belangrijke schakel zijn in het succes van het Chinese merk. Toch valt het in Europa niet altijd mee om klanten te overtuigen. Nog steeds hebben vele machinisten en bedrijven een unaniem hard doch onterecht oordeel klaar over materieel van Chinese komaf, zonder dit reeds zelf serieus geprobeerd te hebben. Waarbij ook opgemerkt mag worden dat sommige dealers niet echt werk hebben gemaakt van hun dealerschap. Ook daar is Sany mee aan de slag gegaan, want men heeft ambitie en dan moet je er ook voor de volle 100% voor gaan.

Dat het nog steeds hard werken is om klanten te overtuigen, is een feit. Het succes komt niet vanzelf. En zonder strijd geen overwinning! In België is Van Haut uit Kruibeke al lange tijd verantwoordelijk voor de verkoop van Sany-graafmachines (en voorheen ook van rupshijskranen) en deze onderneming heeft van het dealerschap altijd serieus werk gemaakt. Daar ziet men na hard werken nu ook echt resultaat en worden steeds meer Sany-grondverzetmachines verkocht. Sany biedt toch een ruim en interessant aanbod van graafmachines die zijn uitgerust met Stage IV-motoren. Inzake hijskranen komt men voorlopig niet met modellen naar Europa. In de Benelux zijn hiervan toch redelijke aantallen verkocht. Dat men geen hijskranen meer in Europa verkoopt, heeft te maken met het feit dat de verkoopaantallen te gering zijn om hiervoor nieuwe motoren te ontwikkelen. Vanuit het Europese hoofdkantoor in het Duitse Bedburg is Sany nog wel actief met reachstackers voor containeroverslag. Voor Europa is daarnaast een zeer interessante machine ontwikkeld, die een echte gamechanger zal zijn voor veel sloopbedrijven: de Sany SY6028 highreach demolition.

Primeur

Helaas was de SY6028 sloopkraan tijdens de Intermat in Parijs nog op de boot onderweg naar Europa en dus niet op de stand te bewonderen. Inmiddels is de allereerste Sany HRD-machine in Europa aangekomen en ook echt aan het werk gegaan. Bouwkroniek en BMB kregen de primeur om als vakblad in Europa de Sany sloopkraan aan het werk te mogen zien. Hiervoor reisden we af naar Münster, waar BLR Bauunternehmen GmbH zijn nieuwe aanwinst inzet bij de sloop van oude hallen. De machine is geleverd en verkocht door Heiner Rehnen van Rehnen Maschinenbau GmbH. Rehnen is heel succesvol in Duitsland met Sany-machines en verkoopt ze in grote aantallen. Ook daar zien we overduidelijk dat als een dealer zich echt voor een merk inzet, dat inspanningen worden beloond.

Men wilde ook met Sany in de sloop een passende en tevens concurrerende machine aanbieden. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de bouw van de Sany SY6028 highreach demolition, die gebaseerd is op de 50-tons SY500H-graafmachine. Het is niet zomaar een ‘Chinese’  sloopkraan. Bij de ontwikkeling werd goed gekeken en geluisterd naar eindgebruikers. De engineering van de SY6028 is gedaan door een team van  Duitse en Japanse ingenieurs met ruim 20 jaar ervaring. Dus mag men er vanuit gaan dat de kwaliteit hoog is en de machine robuust en degelijk werd gebouwd voor een lange levensduur in het zware sloopwerk. De productie gebeurt in China en de HRD-machine is compleet als OEM af-fabriek leverbaar. Hierdoor ontstaat een heel interessante prijsstelling voor een uiterst complete sloopkraan met zowel een driedelige als korte giek. Met als belangrijk voordeel voorts nog een hydraulisch verbreedbare onderwagen.

BLR Bauunernehmen GmbH is de eerste sloopaannemer in Europa die voor een Sany SY6028 HRD sloopkraan gekozen heeft. Deze vervangt een Hitachi ZX470-3 met 25 m sloopgiek. Hiermee kwam men toch regelmatig hoogte en werkbereik tekort. Bovendien trekt het werk steeds meer aan. Na oriëntatie is de knoop doorgehakt en het aangedurfd om als eerste in Europa te kiezen voor een Sany met sloopgiek. De klant is bij de aanschaf niet over één nacht ijs gegaan en er zijn zeker doorslaggevende argumenten. Op de eerste plaats is de machine heel robuust en doordacht gebouwd voor de meest zware omstandigheden. De staalbouw van zowel de sloopgiek als uitschuifbare onderwagen is zwaar uitgevoerd. Daarnaast heeft de machine een concurrerende prijsstelling en dat voor een zeer complete sloopkraan. Ook speelt mee dat Sany-dealer Rehnen erg dichtbij zit. Mocht er wat zijn, dan wordt de klant snel geholpen. Dit vertrouwen speelt eveneens een belangrijke factor bij de aanschaf. Tot slot is er nog de vijf jaar fabrieksgarantie. Mocht er onverhoopt wat zijn en men blijkt niet in staat om dit probleem binnen 24 uur te verhelpen, dan is er de garantie dat voor vervanging wordt gezorgd. Dit moet ook slopers in de Benelux als muziek in de oren klinken en kunnen overtuigen van de kwaliteit en degelijkheid van de SY6028.

Goede stabiliteit

De Sany-sloopkraan heeft een front waarmee tot 28,1 m hoogte gesloopt kan worden. Hiermee kan BLR met een schaar van 2.400 kg werken. Dat is in deze klasse heel gewoon en niet verkeerd. De sloopkraan heeft voorts een werkbereik van maximaal 15,3 m op een hoogte van 17 m. Hiermee heeft de Sany een groot en gunstig werkbereik. Wat tijdens ons bezoek direct opvalt is de goede stabiliteit van de machine. Zelfs bij werken ver weg staat de machine als een huis genageld aan de grond en wipt niet over het loopwiel van de onderwagen. Deze uitstekende stabiliteit is mede te danken aan de goede balans van de machine. Dat wil zeggen dat er een juiste verhouding is tussen het gewicht van de sloopgiek aan de voorzijde en het ballast aan de achterkant. Dit garandeert een optimale belasting van de draaikrans, die niet wordt overbelast. De zware en degelijk gebouwde onderwagen zorgt verder voor gewicht onderin. De kraan staat op 600 mm brede rupsen en het onderstel meet 5.440 mm lang. Volledig ingeschoven is de onderwagen 3.360 mm breed en op z’n breedst is dat 4.500 mm. De bodemvrijheid bedraagt 560 mm.

De hydraulische slangen van de rijmotoren zijn voorzien van bescherming en zeer netjes weggewerkt. Wat ook goed gedaan is, is de montage van volledige rupsgeleiding van de onderrollen van het rijwerk. De Sany SY6028 weegt compleet met 3-delige giek rond de 60 ton. De transportlengte en -hoogte bedraagt respectievelijk 19.700 en 3.550 mm. Sany kiest voor een mechanische giekwissel en niet voor hydraulische pennen. Dit scheelt aanzienlijk in kosten en er kan weinig aan kapot gaan.

In plaats van twee zware hoofdpennen is er gekozen voor vier pennen bij elke verbinding. Zo kan men toch enigszins snel wisselen van giek. Bij zowel de korte als lange giek zijn transportbokken geleverd. De hydrauliekslangen hebben van schroefkoppelingen. Het aansluiten is snel te doen en zonder verlies van olie. Aan de korte giek mag men werken met een schaar zowat 4 ton. De bakcilinder van zowel de sloopgiek als korte giek heeft cilinderbescherming. Met korte giek kan men tot 10,9 m hoogte slopen. Het maximale werkbereik op maaiveldniveau ligt op zowat 12 m. De graafdiepte bedraagt 7,7 m. Zowel de korte giek als de driedelige sloopgiek is uitgevoerd met de benodigde hydraulische extra functies.

Als basis voor de SY6028 HRD is een 50-tons SY500H-graafmachine gebruikt. Deze heeft een Cummins QSB12-dieselmotor die aan de Stage IV-uitstootnorm voldoet en AdBlue gebruikt. De Cummins levert een vermogen van 298 kW (400 pk) bij 2.100 toeren. Het geluid van de machine voor de omgeving valt op in positieve zin. Bij vele nieuwe modellen is het geluidsniveau aanzienlijk toegenomen. De Sany-sloopkraan met Cummins-power loopt mooi rustig en blijkt aangenaam stil. De hydraulische pompen zijn variabel regelbaar en leveren een opbrengst van twee keer 360 l/min. De cabine is 30° kantelbaar en biedt goed zicht naar boven, dit mede dankzij het dakraam met veel glasoppervlak. Achterop het ballast zorgt een camera voor goed zicht en dus extra veiligheid.

Rehnen zelf monteerde op de sloopgiek een waterleiding en sproeikoppen voor stofbestrijding en maakte aan de achterzijde van de machine de aansluiting hiervoor. De SY6028 highreach demolition maakt op ons een uitzonderlijk goede indruk en overtreft alle verwachtingen. Over alles is goed nagedacht en geluisterd naar gebruikers en machinisten. De Sany-sloopkraan is compleet uitgevoerd en overtuigt inzake souplesse en nauwkeurigheid. Het doorknippen van spanten en windverbanden vereist immers grote precisie bij het positioneren van de schaar. Wij mochten zelf ook even knippen en zo kunnen ervaren hoe nauwkeurig de bediening werkt.

BLR Bauunternehmen is heel tevreden over de sloopkraan. Ook in de Benelux zouden aannemers die willen investeren in een nieuwe sloopkraan zeker eens naar Sany moeten kijken. -  GYR

 

AANBESTEDINGEN
Alle aanbestedingen

Meest aanbevolen artikels

Doosan gebruikt 5G voor machinebesturing vanop grote afstand

Doosan gebruikt 5G voor machinebesturing vanop grote afstand

Doosan is naar eigen zeggen de eerste fabrikant die 5G-technologie gebruikt voor het vanop afstand bedienen van bouwmachines. De fabrikant heeft daarvoor de term ‘teleoperation’ in het leven geroepen. Tijdens een demonstratie op[…]

16/05/2019 | DoosanDoosanConnect
Waar zijn de spiegels ?

Waar zijn de spiegels ?

Aertssen bestelt tien waterstoftrucks

Aertssen bestelt tien waterstoftrucks

Case introduceert wiellader op methaan

Case introduceert wiellader op methaan

Meer artikels