Het Smart Railway-project, de ‘slimme sporen’ van Infrabel, heeft de Trends Digital Pioneers Award gewonnen, een prijs die wordt uitgereikt aan bedrijven die een belangrijke digitale transformatie realiseren. Tussen 2014 en 2020 investeert Infrabel meer dan 50 miljoen € in dit project. Op een periode van tien jaar wordt hierdoor meer dan 200 miljoen € terugverdiend. De jury looft de spoorinfrastructuurbeheerder voor zijn vooruitstrevende visie inzake spooronderhoud. Het is al de tweede keer dit jaar dat Infrabel in de prijzen valt op het gebied van innovatie.
Stel je voor dat de snelwegen in België de wegbeheerder verwittigen wanneer ze moeten onderhouden worden en dat op die manier problemen kunnen opgelost worden nog vooraleer ze zich stellen. Dat klinkt als fictie, maar Infrabel rolt een dergelijk systeem momenteel uit op zijn spoorinfrastructuur. Het Smart Railway-project is één van de grootste digitaliseringsprojecten in ons land en werd begin 2014 in gang gezet met de bedoeling het hele Belgische spoorwegnet te digitaliseren.
Met behulp van onder meer sensoren wordt de spoorinfrastructuur ‘slimmer’ gemaakt en geeft ze aan wanneer onderhoud nodig is. Daarnaast worden ook speciale meettreinen ingezet om de spoorinfrastructuur digitaal op te meten. Deze treinen en sensoren verzamelen gegevens in een centrale databank. Op basis hiervan kan voorspeld worden wanneer de spoorinfrastructuur toe is aan onderhoud en vernieuwing. Een bijkomend voordeel van de meettreinen is dat het personeel niet meer op of in de buurt van de sporen moet zijn om de metingen zelf uit te voeren, wat de veiligheid verhoogt.
Het Smart Railway-project verloopt in nauw overleg met de onderhoudsploegen van Infrabel. Het project is bedoeld om hen te ondersteunen. Alle informatie die de onderhoudsmensen nodig hebben, wordt doorgestuurd naar hun tablets. Zij kunnen daar dan gericht mee aan de slag gaan. Periodiek onderhoud wordt dus vervangen door voorspellend onderhoud. Zo kunnen problemen opgelost worden nog vóór ze zich stellen. Dat is beter voor de veiligheid en nog beter voor de regelmaat van het treinverkeer. Door efficiënter in te zetten op voorspellend onderhoud stijgt de productiviteit met 4%.
Elk jaar worden in België twintig digitale pioniers genomineerd. Dat zijn bedrijven en organisaties die een digitaal project hebben uitgerold dat vernieuwend en vooruitstrevend is. Dit jaar werd spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel uit 170 inzendingen genomineerd en uiteindelijk ook bekroond met de eerste prijs in de categorie Business Support & Logistics. Het is al de tweede keer dit jaar dat Infrabel in de prijzen valt; in het voorjaar sleepte de infrastructuurbeheerder immers ook al de Europese prijs voor innovatie in de wacht met zijn 3D-simulator. Die wordt ingezet om een gedeelte van het personeel met behulp van virtuele realiteit op te leiden.
Als infrastructuurbeheerder behoort Infrabel tot de Europese koplopers. Een recente internationale studie van PricewaterhouseCoopers en Mainnovation wees uit dat Infrabel mee aan de top staat inzake ‘best practices’ en innovatie op het vlak van onderhoud van spoorinfrastructuur. Infrabel is verantwoordelijk voor het beheer, het onderhoud, de vernieuwing en de ontwikkeling van het Belgische spoorwegennet. Het bedrijf is ook verantwoordelijk voor de toekenning van de rijpaden aan alle Belgische en buitenlandse operatoren. Infrabel werd op 1 januari 2005 opgericht na de splitsing van de Belgische spoorwegen. De onderneming stelt ongeveer 11.600 mensen tewerk en realiseerde vorig jaar een omzet van ongeveer 1,1 miljard €.